Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Przypomnijmy: MPK użytkuje 13 elektrycznych Mercedesów. To pierwsze "elektryki" we flocie. W listopadzie ubiegłego roku przetarg wygrał Solaris Bus & Coach, który dostarczy 12 Solarisów solo i dziewięć przegubowych. W kwietniu tego roku kolejny przetarg na siedem pojazdów został rozstrzygnięty również na rzecz Solaris Bus & Coach.
Ekologiczne zakupy za dotacje
Jeżdżących i zakontraktowanych "elektryków" MPK ma zatem 41. Przybyć ma jeszcze 21:
- 9 przegubowych autobusów elektrycznych (MEGA) wraz z oprogramowaniem, wyposażeniem i uruchomieniem dwóch stanowisk szybkiego ładowania,
- 12 autobusów solo (MAXI) z pełnym wyposażeniem, dokumentacją, jednym stanowiskiem szybkiego ładowania i 12 mobilnymi ładowarkami.
MPK informuje, że sfinalizowanie przetargu zależy od pozyskania środków zewnętrznych. Poprzednie kontrakty dochodziły do skutku dzięki dotacjom z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i KPO.
Prąd z gniazdka czy z wodoru?
MPK prowadzi konsultacje w sprawie infrastruktury potrzebnej do obsługi autobusów wodorowych, które mają wzmocnić flotę MPK w kolejnych latach.
Stale monitorujemy polski rynek wodorowy zarówno w zakresie autobusów zasilanych tą formą paliwa, jak i cen samego wodoru oraz przepisów dotyczących wymagań infrastrukturalnych i ppoż. dla hal naprawczych oraz taboru wodorowego.Przemysław Nowicki, wiceprezes wrocławskiego MPK
Wiceprezes dodaje, że w 2023 roku spółka przeprowadziła konsultacje rynkowe dotyczące taboru i regularnie testuje autobusy różnych producentów. Niezbędne jest jednak przeanalizowanie tematów związanych z infrastrukturą, a także zakresem dostosowania tej posiadanej przez MPK do obsługi autobusów wyposażonych w ogniwa wodorowe.