Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
„Elektryki” kursować będą na linii 106 łączącej dworzec kolejowy Wrocław Główny z lotniskiem oraz 129, która prowadzi z Poświętnego, przez Gądów do portu lotniczego. Tam będą mogły się doładować szybkimi pantografowymi ładowarkami.
Wybór producenta naszych nowych elektryków to finał długiego, złożonego procesu planowania i pozyskiwania środków. Już niebawem na wrocławskie ulice wyjedzie 21 nowych, bezpiecznych i ekologicznych autobusów.Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław
Autobusy elektryczne we Wrocławiu - będą 34
Solaris Bus & Coach dostarczy 12 autobusów solo oraz dziewięć przegubowych. Obecnie MPK dysponuje 13 elektrycznymi przegubowymi Mercedesami-Benz. Po sfinalizowaniu dostaw będzie posiadało 34 „elektryki”.
Solaris to obecnie hiszpańska firma produkująca autobusy w Polsce. Została stworzona i rozwinięta przez Polaków, małżeństwo Solange i Krzysztofa OIszewskich. W 1994 roku stworzyli firmę na bazie przedsiębiorstwa Neoplan Polska. W 2018 roku sprzedali ją hiszpańskiej grupie CAF.
Autobusy we Wrocławiu - od dekady kursuje 57 Solarisów
Wrocławianom znane są Solarisy spalinowe. MPK użytkuje 12 przegubowych Solarisów 18 oraz 45 krótkich Solarisów Urbino 12. Wożą one pasażerów już od dekady.
Nowe nabytki poza pochodzeniem z podpoznańskiego Bolechowa nie mają z nimi zbyt wiele wspólnego.
Ich zakup nie byłby możliwy bez pieniędzy, które MPK pozyskało z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu KPO.
W ramach przedsięwzięcia przeszkolimy naszych pracowników, rozbudujemy infrastrukturę zajezdni, a także stworzymy nową infrastrukturę ładującą na pętlach linii, po których będą kursować te autobusy. Dzięki kompleksowemu podejściu mamy pewność, że nasze elektrobusy pod względem użyteczności w niczym nie będą odbiegać od autobusów spalinowych, jednocześnie będą bardziej ekologiczne i zapewnią lepszy komfort naszym pasażerom.Witold Woźny, prezes wrocławskiego MPK
Za co, poza autobusami elektrycznymi, zapłaciło MPK Wrocław?
Kontrakt również obejmuje:
- Budowę infrastruktury ładowania. Stacje szybkiego i wolnego ładowania zapewnią sprawną i efektywną obsługę nowych autobusów (dofinansowanie na poziomie 50 proc.). Nowe stanowiska ładujące pojawią się na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej, a szybka stacja ładująca powstanie również na końcu pętli autobusowej przy porcie lotniczym.
- Szkolenia dla 63 kierowców i 39 pracowników technicznych. Zostaną oni przeszkoleni z zakresu obsługi autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania, co zapewni bezpieczną i efektywną eksploatację nowego taboru.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Krajowego Planu Odbudowy Inwestycja G1.3.2. Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).