Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
MPK koszt budowy szacuje na ponad miliard złotych i zapewne w tym szacunku nie ma krzty przesady. Już propozycje cen za sam projekt robią wrażenie, choć są mocno zróżnicowane:
- Konsorcjum: Dolnośląska Pracownia Projektowa, GM ROADS Polska - 11 368 988 zł
- Konsorcjum: DATABOUT, RYSY Architekci - 13 042 920 zł
- Higway - 15 928 500 zł
- Systra - 17 850 867 zł
- Progreg - 19 577 000 zł
- Infra - Centrum Doradztwa - 31 795 500 zł
- PIG Architekci - 32 299 800 zł
MPK Wrocław na projekt zaplanowało niecałe 18,5 mln zł.
- Możemy ogłosić sukces. Nie dość, że wpłynęło aż siedem ofert, to aż cztery mieszczą się w zakładanym przez nas budżecie. Zaczynamy analizować dokumenty, aby jak najszybciej wybrać projektanta naszej nowej zajezdni - mówi Daniel Misiek, rzecznik MPK Wrocław.
Gdzie powstanie nowa zajezdnia MPK?
Zajezdnia tramwajowa zajmie dość pokaźny obszar na tzw. Nowych Żernikach (osiedle Leśnica). Torowisko prowadzące do niej skręcać będzie z ul. Kosmonautów na aleję Architektów. Gdzieś na wysokości ul. Brzozy będzie przystanek tramwajowy, dalej pętla i zajezdnia.
To teren od południa ograniczony torami kolejowymi a od wschodu obwodnicą autostradową (AOW). Od strony północno-wschodniej znajduje się zabudowa mieszkaniowa.
Jaka będzie nowa zajezdnia tramwajowa?
Obiekt ma pomieścić 150 tramwajów. MPK musi kupować nowe wagony, bowiem w najbliższych latach przybędzie kilka nowych linii tramwajowych - najszybciej na Swojczycach, ale również na Maślicach, Klecinie czy Jagodnie.
- To inwestycja w przyszłość transportu publicznego we Wrocławiu. Dzięki tej zajezdni lepiej dostosujemy tabor do nowych połączeń i podniesiemy standardy obsługi pasażerów. Będą tu również warsztaty naprawcze i remontowe. Obecnie specjalistyczne naprawy musimy zlecać zewnętrznym firmom, co generuje koszty i wydłuża czas ich trwania. Na tej zajezdni będziemy mogli sami to robić optymalizując koszty - mówił przed ogłoszeniem przetargu Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
Lokalizacja zajezdni przy al. Architektów usprawnieni obsługę połączeń w zachodniej części miasta. Obecne trzy zajezdnie zapewniają dobrą obsługę "wschodu".
Nowy obiekt pozwoli na lepsze zarządzanie taborem, skrócenie tras serwisowych oraz zwiększenie liczby obsługiwanych linii tramwajowych.
- To najdroższa inwestycja infrastrukturalna w historii Wrocławia, której koszt przekroczy miliard złotych. Miasto realizuje największy program inwestycji w rozbudowę komunikacji miejskiej od początku polskiego Wrocławia - podkreśla wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska.
Co będzie w nowej zajezdni tramwajowej MPK?
Nowoczesny obiekt pomieści 150 nowych tramwajów i będzie wyposażony w:
- hale serwisowe umożliwiające kompleksową obsługę taboru,
- myjnię i lakiernię, zapewniające utrzymanie pojazdów w optymalnym stanie,
- budynek Centrali Ruchu i obsługi technicznej,
- nowoczesną infrastrukturę diagnostyczną.
Koszt inwestycji wyniesie ponad miliard złotych, a prace projektowe potrwają około 18 miesięcy.
Zajezdnia na Żernikach - ma być nowocześnie i ekologicznie
W ramach inwestycji wdrożone zostaną rozwiązania minimalizujące zużycie energii i zasobów naturalnych, a także zmniejszające wpływ komunikacji miejskiej na środowisko.
Wśród zastosowanych rozwiązań znajdą się:
- panele fotowoltaiczne na dachach budynków dostarczające energię do zasilania obiektu,
- system zbierania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów,
- odwracalne pompy ciepła zapewniające energooszczędne ogrzewanie i chłodzenie,
- wentylacja mechaniczna z rekuperacją pozwalająca na odzysk ciepła,
- oświetlenie LED zmniejszające zużycie energii elektrycznej.
Będzie zajezdnia, będzie tramwaj na Nowych Żernikach
Dzięki budowie zajezdni powstanie również nowe połączenie tramwajowe dla mieszkańców Nowych Żernik. Tramwaje kursować będą kilometrowym odcinkiem torowiska prowadzącym wzdłuż al. Architektów do nowej pętli tramwajowej przed zajezdnią.
Zdaniem Rady Osiedla Leśnia to konieczna inwestycja dla tego osiedla. Nowe Żerniki rozrastają się, a nie wszystkim łatwo jest dotrzeć do dość odległych przystanków na Kosmonautów. Przystanek na wysokości ul. Brzozy skróci dystans do komunikacji miejskiej.