Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zabytkowe tramwaje i autobusy we Wrocławiu
Centralnym punktem przesiadkowym obu linii był pl. Teatralny, gdzie znajduje się specjalny tor dla zabytkowych pojazdów. Klub Sympatyków Komunikacji Miejskiej przygotował legendarne pojazdy, takie jak jelcze ogórki, różnego typu ikarusy czy tramwaje z rodziny N.
Trasy przebiegały tak, aby z okien można było oglądać zabytki i inne miejskie atrakcje.
Z okien tramwajów można zobaczyć m.in. dworzec główny, most Grunwaldzki, Ostrów Tumski, Uniwersytet czy Halę Stulecia. Z kolei autobus zawiezie nas do Sky Tower, Centrum Historii Zajezdnia czy Hydropolis.dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, rozwojem turystyki zajmuje się naukowo pracując na Uniwersytecie Wrocławskim
Skorzystali zarówno turyści, jak i wrocławianie
KSTM zapraszało nie tylko turystów, ale również wrocławian, nawet tych, którzy dobrze znają miasto i jego najpiękniejsze strony.
Drewniane siedziska, terkoczące korby, dzwonki konduktorskie i warkoczące silniki pozwolą przenieść się kilkadziesiąt lat wstecz i poczuć atmosferę dawnego Wrocławia. Starsi mieszkańcy zawsze wspominają te pojazdy z sentymentem, a młodsi zobaczą, jak kiedyś podróżowało się po naszym mieście.dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego
Na liniach zaplanowano całą plejadę klasyków
Największą popularnością cieszą się autobusy marki Jelcz, tzw. ogórki. Pod opieką Klubu znajduje się kilka takich pojazdów. Jeden z nich – Jelcz 272MEX z 1977 r., czyli wersja miejska – zainaugurował sezon w sobotę 27 maja.
Galeria zdjęć
Na linii tramwajowej pojawiły się aż trzy wagony. Dwa z nich – tramwaj typu N #1332 z 1949 r. oraz przegubowiec 102Na z 1972 r. – pochodzą z kolekcji Klubu. Trzeci, również przedstawiciel typu N, to tramwaj Gustaw z 1956 r. należący do MPK Wrocław. Tramwaj #1332 został właśnie odświeżony przez Klub.
Odnowiliśmy go z zewnątrz, lakierując na nowo na kremowo-niebieskie barwy. Na burtach pojawił się historyczny, dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-1990. Przywróciliśmy tym samym stan pojazdu z połowy lat 70. ubiegłego wieku.dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego
Sam wagon to prawdziwy unikat, gdyż należy do pierwszej serii tramwajów z rodziny N, którą wyprodukowano w 1949 r.
Na linii autobusowej pojawią się również legendarne ikarusy i to w różnych wersjach.
Właśnie zakończyliśmy remont ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus 280.70E #5320. To nowsza wersja pojazdu. Cechuje się m.in. automatyczną skrzynią biegów oraz dwupłatowymi drzwiami. W ruchu liniowym służył do 2014 r. Następnie, dzięki uprzejmości MPK Wrocław, trafił w ręce Klubu. Przeszedł gruntowny remont konstrukcji i poszycia. Podczas lakierowania przywróciliśmy autobusowi pierwotną kremowo-wiśniową malaturę. W takich barwach autobus ten jeździł ulicami Wrocławia w latach 90. Wprawne oko zwróci uwagę na odtworzone detale, naklejki, piktogramy z tamtych czasów, a także herb miasta w wersji sprzed 1996 r.dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego
Na linii pojawi się także przegubowy ikarus w swojej klasycznej wersji z lat 80., z harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów (stąd jego przezwisko „lewar”).
Będziemy z wyprzedzeniem informować, jakie pojazdy planujemy na konkretne dni. Doświadczenie ubiegłych lat pokazało, że niekiedy miłośnicy z innych miast chcą się przejechać konkretnym pojazdem i szczególnie dla nich taka informacja jest ważna, aby mogli na spokojnie zaplanować podróż do Wrocławia.dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego
Wrocławskie Linie Turystyczne: bilety, trasy, godziny
Jak za dawnych czasów na pokładzie każdego tramwaju i autobusu oprócz kierującego pojawił się konduktor. Można było u niego kupić bilet. Przejazd kosztował 4,60 zł (normalny) oraz 2,30 zł (ulgowy).
Specjalny bilet skasowany przez konduktora to piękna pamiątka, dlatego zachęcamy do jego zakupu. Wpływy przeznaczamy na bieżące utrzymanie taboru oraz remonty kolejnych pojazdów.dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego
W każdy weekend na wybranych kursach tramwajów pojawiał się przewodnik, który opowiadał o mijanych zabytkach. Taki kurs nie wymagał dodatkowej opłaty.
Przebieg Wrocławskich Linii Turystycznych |
Linia tramwajowa T |
Opera – Arkady Capitol – Dworzec Główny PKP – Wzgórze Partyzantów – Galeria Dominikańska – most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Zoo |
Zoo – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – most Pokoju – Galeria Dominikańska – Szewska – Grodzka – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera |
Linia autobusowa B |
Centrum Historii Zajezdnia – pl. Legionów – Opera – Szewska – pl. Bema – Sienkiewicza – most Pokoju – most Oławski – Hydropolis |
Hydropolis – Na Niskich Łąkach – Traugutta – Galeria Dominikańska – Opera – Arkady – Sky Tower – Centrum Historii Zajezdnia |
Aktualizowane na bieżąco informacje znajdziecie także na stronie KSTM.