wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Zabytkowe tramwaje i autobusy we Wrocławiu [ZDJĘCIA]

We wszystkie soboty, niedziele i święta między 27 maja, a 3 września po Wrocławiu kursowały specjalne linie turystyczne obsługiwane przez historyczny tabor. Pierwszy autobus wystartował 27 maja o godzinie 11.45, a pierwsze tramwaje wyjechały na tory o 12.00. Zobacz historyczny tabor na zdjęciach, poznaj ich trasy podczas wydarzenia i zapoznaj się z ich niesamowitą historią.

Reklama

Zabytkowe tramwaje i autobusy we Wrocławiu

Centralnym punktem przesiadkowym obu linii był pl. Teatralny, gdzie znajduje się specjalny tor dla zabytkowych pojazdów. Klub Sympatyków Komunikacji Miejskiej przygotował legendarne pojazdy, takie jak jelcze ogórki, różnego typu ikarusy czy tramwaje z rodziny N.

Schemat kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych Wrocławskie Linie Turystyczne
Schemat kursowania Wrocławskich Linii Turystycznych

Trasy przebiegały tak, aby z okien można było oglądać zabytki i inne miejskie atrakcje.

Z okien tramwajów można zobaczyć m.in. dworzec główny, most Grunwaldzki, Ostrów Tumski, Uniwersytet czy Halę Stulecia. Z kolei autobus zawiezie nas do Sky Tower, Centrum Historii Zajezdnia czy Hydropolis.
dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, rozwojem turystyki zajmuje się naukowo pracując na Uniwersytecie Wrocławskim

Skorzystali zarówno turyści, jak i wrocławianie

KSTM zapraszało nie tylko turystów, ale również wrocławian, nawet tych, którzy dobrze znają miasto i jego najpiękniejsze strony.

Drewniane siedziska, terkoczące korby, dzwonki konduktorskie i warkoczące silniki pozwolą przenieść się kilkadziesiąt lat wstecz i poczuć atmosferę dawnego Wrocławia. Starsi mieszkańcy zawsze wspominają te pojazdy z sentymentem, a młodsi zobaczą, jak kiedyś podróżowało się po naszym mieście.
dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Na liniach zaplanowano całą plejadę klasyków

Największą popularnością cieszą się autobusy marki Jelcz, tzw. ogórki. Pod opieką Klubu znajduje się kilka takich pojazdów. Jeden z nich – Jelcz 272MEX z 1977 r., czyli wersja miejska – zainaugurował sezon w sobotę 27 maja.

Galeria zdjęć

Na linii tramwajowej pojawiły się aż trzy wagony. Dwa z nich – tramwaj typu N #1332 z 1949 r. oraz przegubowiec 102Na z 1972 r. – pochodzą z kolekcji Klubu. Trzeci, również przedstawiciel typu N, to tramwaj Gustaw z 1956 r. należący do MPK Wrocław. Tramwaj #1332 został właśnie odświeżony przez Klub.

Odnowiliśmy go z zewnątrz, lakierując na nowo na kremowo-niebieskie barwy. Na burtach pojawił się historyczny, dwupolowy herb Wrocławia obowiązujący w latach 1948-1990. Przywróciliśmy tym samym stan pojazdu z połowy lat 70. ubiegłego wieku.
dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Sam wagon to prawdziwy unikat, gdyż należy do pierwszej serii tramwajów z rodziny N, którą wyprodukowano w 1949 r.

Na linii autobusowej pojawią się również legendarne ikarusy i to w różnych wersjach.

Właśnie zakończyliśmy remont ostatniego wrocławskiego autobusu marki Ikarus 280.70E #5320. To nowsza wersja pojazdu. Cechuje się m.in. automatyczną skrzynią biegów oraz dwupłatowymi drzwiami. W ruchu liniowym służył do 2014 r. Następnie, dzięki uprzejmości MPK Wrocław, trafił w ręce Klubu. Przeszedł gruntowny remont konstrukcji i poszycia. Podczas lakierowania przywróciliśmy autobusowi pierwotną kremowo-wiśniową malaturę. W takich barwach autobus ten jeździł ulicami Wrocławia w latach 90. Wprawne oko zwróci uwagę na odtworzone detale, naklejki, piktogramy z tamtych czasów, a także herb miasta w wersji sprzed 1996 r.
dr Tomasz Sielicki, historyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Na linii pojawi się także przegubowy ikarus w swojej klasycznej wersji z lat 80., z harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów (stąd jego przezwisko „lewar”).

Będziemy z wyprzedzeniem informować, jakie pojazdy planujemy na konkretne dni. Doświadczenie ubiegłych lat pokazało, że niekiedy miłośnicy z innych miast chcą się przejechać konkretnym pojazdem i szczególnie dla nich taka informacja jest ważna, aby mogli na spokojnie zaplanować podróż do Wrocławia.
dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

Wrocławskie Linie Turystyczne: bilety, trasy, godziny

Jak za dawnych czasów na pokładzie każdego tramwaju i autobusu oprócz kierującego pojawił się konduktor. Można było u niego kupić bilet. Przejazd kosztował 4,60 zł (normalny) oraz 2,30 zł (ulgowy).

Specjalny bilet skasowany przez konduktora to piękna pamiątka, dlatego zachęcamy do jego zakupu. Wpływy przeznaczamy na bieżące utrzymanie taboru oraz remonty kolejnych pojazdów.
dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego

W każdy weekend na wybranych kursach tramwajów pojawiał się przewodnik, który opowiadał o mijanych zabytkach. Taki kurs nie wymagał dodatkowej opłaty.

Przebieg Wrocławskich Linii Turystycznych

Linia tramwajowa T
Opera – Arkady Capitol – Dworzec Główny PKP – Wzgórze Partyzantów – Galeria Dominikańska – most Grunwaldzki – pl. Grunwaldzki – Zoo
Zoo – pl. Grunwaldzki – Szczytnicka – most Pokoju – Galeria Dominikańska – Szewska – Grodzka – Kazimierza Wielkiego – Widok – Opera
Linia autobusowa B
Centrum Historii Zajezdnia – pl. Legionów – Opera – Szewska – pl. Bema – Sienkiewicza – most Pokoju – most Oławski – Hydropolis
Hydropolis – Na Niskich Łąkach – Traugutta – Galeria Dominikańska – Opera – Arkady – Sky Tower – Centrum Historii Zajezdnia

Aktualizowane na bieżąco informacje znajdziecie także na stronie KSTM

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama