Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Środki z KPO przyznane
15 procent wartości całego projektu pokryje gmina Wrocław za zakup nowoczesnych pes i moderusów dla MPK Wrocław. W poniedziałek Centrum Unijnych Projektów ogłosiło wyniki konkursu w ramach programu "Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)". W konkursie na środki z KPO brało udział kilkanaście największych polskich miast. Rozdysponowano w nim łącznie ponad 590 mln zł. Z 12 zgłoszonych wniosków, tylko cztery spełniły wymagania punktowe. Wśród nich znalazł się Wrocław.
Całkowity koszt zakupu 34 fabrycznie nowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych i zeroemisyjnych 27 moderusów gamma oraz siedmiu tramwajów typu PESA 146N wyniósł dokładnie 238 808 761,88 zł. Miasto Wrocław już za te tramwaje zapłaciło. Teraz dostanie około 85-procentowy zwrot w dotacji z KPO – czyli 203 mln zł.
Na co zostaną przeznaczone pozyskane fundusze?
Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław: – Potrzeb w MPK jest wiele. W najbliższych miesiącach będziemy musieli podjąć decyzję o uruchomieniu opcji naszej umowy z firmą Saatz na remont Skód 19T, wolne środki moglibyśmy także przeznaczyć na renowację lakierni na zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej czy drugą tokarkę podtorową. Chcemy, by jak największa kwota z przyznanej nam puli zasiliła następne inwestycje w MPK Wrocław.
MPK Wrocław zapowiada, że to nie ostatnie słowo w staraniach o finansowanie ekologicznego transportu publicznego. W ostatnich latach wrocławski przewoźnik pozyskał już 639 mln zł z programów, takich jak: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy Krajowy Plan Odbudowy.
Dofinansowania w 2024 roku
Kwoty zewnętrznych dofinansowań, jakie Wrocław otrzymał tylko w 2024 roku przekroczyły 95 milionów złotych. Mowa jednak o programach, do których wnioski składał sam ratusz, bez spółek miejskich. Wśród nich znalazły się przede wszystkim zadania, które poprawiają klimat i środowisko. Mowa między innymi o ponad 23 milionach złotych z programu FENiKS na rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury, czyli poprawę gospodarki wodnej.
To wsparcie przekłada się między innymi na realizację nowych rozszczelnień, budowę ogrodów deszczowych oraz parków i skwerów. Dzięki zewnętrznym środkom widzimy także, jak zmienia się nasza najbliższa okolica. Chodzi o remonty, modernizacje i budowy nowych obiektów. Przykładem zrealizowanych zadań jest remont wnętrza podwórkowego wśród ulic Jaracza, Orzeszkowej, Wyszyńskiego i Nowowiejskiej, budowa kładki nad ujściem Widawy czy rekultywacja terenów przemysłowych przy ul. Idzikowskiego.
Znaczna część funduszy dotyczy projektów społecznych, czyli takich, które wpływają na poprawę życia mieszkańców bez konieczności inwestowania w infrastrukturę, jak budowa obiektów. To chociażby programy wsparcia opieki wytchnieniowej, na którą Wrocław otrzymał ponad 2 mln zł ze środków Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027. Kolejne, niemal 1,7 miliona z tego samego funduszu, zostało przekazane miastu na pomoc asystentów, opiekujących się osobami z niepełnosprawnościami.
Łącznie w ubiegłym roku miasto otrzymało 95,3 mln zł na 36 projektów, które zostały zaaplikowane w różnych konkursach. Spółki miejskie otrzymały natomiast około 80 mln zł na usprawnienie działań ze swoich zakresów, a kolejne wnioski złożone przez spółki czekają na wyniki naborów.
Co jednak istotne, w przypadku już zrealizowanych inwestycji, miasto stara się o ich refinansowanie - jest gotowe złożyć wnioski o refundację na kwotę nawet 2 miliardów złotych, o ile zostaną ogłoszone nabory umożliwiające takie aplikacje. To środki za zadania z zakresu budowy infrastruktury drogowej, jak Aleja Wielkiej Wyspy, wymiany pieców oraz tworzenia nowych szkół i przedszkoli.