wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska
  4. 46. Moderus Gamma już we Wrocławiu. Mamy komplet

W nocy z 24 na 25 czerwca przyjechał do Wrocławia ostatni z zamówionych Moderusów Gamma. MPK ma już wszystkie poznańskie tramwaje, które są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, o nowoczesnym napędzie, a także komfortowe dla motorniczych. To jednak nie koniec nocnych dostaw – zaczęły bowiem docierać bydgoskie Pesy zamówione w ramach kolejnego przetargu.

Reklama

MPK zaprosiło miłośników komunikacji miejskiej na zajezdnię Borek, aby mogli zobaczyć rozładunek ostatniej Gammy. Nocną porą przybyło spore grono osób. Taka okazja nie zdarza się często. 

Powitanie Gammy przy kawie. Impreza do wschodu słońca 

Jesteśmy dumni z naszej floty tramwajowej, która stale się powiększa i modernizuje. Moderusy Gamma 2 to nowoczesne, komfortowe i ekologiczne tramwaje, które podnoszą standardy komunikacji miejskiej we Wrocławiu, a ich stopniowe odbiory, jak i wyjazdy na tory, były dla nas każdorazowo bardzo ważnym, radosnym wydarzeniem.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Przy gorącej kawie oraz słodkim poczęstunku wrocławianie, którzy przybyli na powitanie Gammy, mieli okazję zobaczyć, jak wygląda finał transportu nowych tramwajów na zajezdnię. Motornicza MPK, która na co dzień prowadzi Moderusy Gamma, opowiadała gościom o zaletach i ciekawostkach dotyczących tramwaju. Gorące powitanie Gammy zakończyło się tuż przed wschodem słońca.

Ponad 800 mln w tramwaje

We wrześniu 2020 roku, MPK podpisało umowę ze spółką Modertrans Poznań umowę na dostawę 25 Gamm. Zapewniło sobie jednak opcję domówienia jeszcze 21 składów. Umowę na te kolejne podpisało w marcu 2021 roku.

Był to jeden przetarg, ale dwie umowy, dlatego dostarczony jako 25. tramwaj jeździ z okolicznościowymi naklejkami informującymi, że to 25. Gamma dla Wrocławia – ostatnia z pierwszej umowy, zamykająca ten cykl dostaw.

46. Gamma - jako ostatni tramwaj z poznańskiego Modertransu - została podobnie oklejona. Więcej poznańskich tramwajów już nie będzie, bowiem drugi przetarg wygrała bydgoska Pesa. Umowa na 24 tramwaje została podpisana w grudniu 2021 roku, a pierwsze sztuki zaczęły się pojawiać w tym roku.

Tu również MPK zagwarantowało sobie możliwość domowienia kolejnych 16 wozów. Umowy jeszcze nie ma, ale prezydent Jacek Sutryk zapowiedział, że zostanie podpisana. Będzie zatem łącznie 40 bydgoskich składów.

Nowe Pesy mają zastępować wyeksploatowane Konstale serii 105. To dwuwagonowe maszyny z czasów PRL-u, które nie mają niskiej podłogi i klimatyzacji. 

Wielkie taborowe inwestycje tramwajowe ostatnich lat

Zakup 46 tramwajów Moderus Gamma

375 mln zł

Zakup 40 tramwajów Pesa Twist

337,5 mln zł

Gruntowna modernizacja 42 tramwajów: Protramów 205 WrAs i Skód 16T

135 mln zł

Mówiąc o taborowym boomie w MPK, trzeba też wspomnieć o odmłodzonych tramwajach, które z technicznego punktu widzenia są prawie jak „nówki”. Zmienił się również ich wygląd, a także istotnie poprawił komfort podróży – zyskały one systemy klimatyzacji.

Chodzi o Skody 16T, pierwsze niemal całkowicie niskopodłogowe tramwaje, jakie pojawiły się we Wrocławiu oraz o wrocławską myśl techniczną: Protramy 205 WrAs. Te drugie, po zmodernizowaniu w zakładach Modertransu, stały się niemal takie same, jak Moderusy Beta.

Skoda 16T po modernizacji:

Galeria zdjęć

Flota MPK jest regularnie odmładzana. Już teraz średni wiek tramwajów to 16 lat, przy czym trzeba pamiętać, że żywotność tramwajów, według ich producentów, to 30-35 lat.

Na tym inwestycje MPK nie mogą się zakończyć. W ciągu najbliższych trzech lat będziemy mieć nową linię tramwajową na Swojczyce, Maślice i do szpitala przy Borowskiej. W kolejnych latach przybędą następne. To oznacza, że przewoźnik będzie potrzebował do ich obsługi większej liczby tramwajów. Jednak kupno kolejnych musi się wiązać z budową nowej zajezdni.  

Typy tramwajów w MPK Wrocław

Dwuwagonowe, bez niskiej podłogi, bez klimatyzacji

  • Konstale serii 105 (105Na, 105NWr i 105 NWrAs) wyprodukowane w latach 1975-1991.
  • Protramy 204 WrAs wyprodukowane w latach 2004-2007.

Przegubowe, częściowo niskopodłogowe (w środkowej części), klimatyzowane

  • Protramy 205WrAs wyprodukowane w latach 2006-2011. W 2021 zostały gruntownie zmodernizowane przez Modertrans Poznań. Od tego momentu są klimatyzowane. Dla postronnego obserwatora różnią się od Bet kolorem - są niebieskie, a nie ciemnogranatowe. 
  • Moderusy Beta MF 19AC wyprodukowane w latach 2015-2017.
  • Moderusy BetaMF 24AC wyprodukowane w latach 2018-2019.

Przegubowe, niskopodłogowe, klimatyzowane

  • Skody 16T wyprodukowane w latach 2006-2007. Gruntowną modernizację przeszły w latach 2021-2022.
  • Pesy Twist 2010NW wyprodukowane w 2015 roku.
  • Moderusy Gamma LF 07AC wyprodukowane w latach 2021-2024.
  • Pesy Twist 146N produkowane w latach 2024-2025.

Dwukierunkowe, przegubowe, niskopodłogowe, klimatyzowane

  • Skody 19T wyprodukowane w latach 2010-2011. W tym roku rozpocznie się ich sukcesywna modernizacja.

W naszej galerii zobaczysz zdjęcia poszczególnych typów tramwajów, które jeżdżą po wrocławskich torowiskach.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama