Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W sobotę 7 czerwca Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na przejazd śladami linii 113, którą uruchomiono w 1955 r. Kurs zaplanowano po ostatnim przejeździe linii turystycznej B, czyli autobus wyruszy z przystanku „Opera” na Krzyki około godz. 17.30.
Autobusy ruszyły na Ołtaszyn 70 lat temu
Kilka faktów z historii „stotrzynastki”. Linia pojawiła się 70 lat temu i było to związane z dostawą do miejskiego przewoźnika trzynastu Ikarusów 60 i ośmiu Starów N52 – dzięki temu pojawiły się nowe linie autobusowe, a jednocześnie zmieniono oznaczenia linii z literowych na liczbowe (od 100 wzwyż).
W ten sposób dawne linie literowe otrzymały numery od 100 do 110, zaś nowe linie, które docierały do Zgorzeliska, Polanowic i Ołtaszyna, otrzymały kolejno numery od 111 do 113.
Od 1 sierpnia 1955 r., gdy wprowadzono nowy układ linii, nr 113 kursował od nieistniejącej już pętli tramwajowej na Gaju (ul. Czerska) aż do Ołtaszyna. W 1959 r. linię przedłużono do dworca głównego PKP.
W 1970 r. dojeżdżała już do Krzyków i w takim kształcie utrzymywała się do 5 maja tego roku, gdy od dworca Wrocław Główny przedłużono ją do dzisiejszej „Galerii Dominikańskiej”. Warto dodać, że w latach 1970-1973 wariant linii 113 kursował do Jagodna.
Ikarusy królowały w MPK w latach 80. i 90.
— Podczas sobotniego przejazdu linię obsłuży Ikarus 280.26 z naszej kolekcji. Pierwsze Ikarusy tego typu dotarły do Wrocławia w październiku 1981 r. Początkowo było ich 30, ale w kolejnych latach liczba ta wzrastała aż do 315 na przełomie 1990 i 1991 roku - informuje KSTM.
Ostatni Ikarus 280.26 przestał jeździć liniowo po Wrocławiu dopiero w 2009 r., a warto dodać, że ostatni liniowy Ikarus 280.70E kursował po ulicach miasta nawet do 2014 r. (znajduje się z resztą w kolekcji KSTM).
Seria 280.26 charakteryzowała się przede wszystkim czterodzielnymi, harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów. We Wrocławiu nie zachował się żaden oryginalny egzemplarz tej serii.
Nie ma już wrocławskich Ikarusów - mamy egzemplarz z Ózd
Pojazd, który znajduje się we flocie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, większość swojego życia spędził w swojej ojczyźnie, czyli na Węgrzech, a konkretnie kursował w mieście Ózd w północno-wschodnim regionie tego kraju.
Dobry stan zachowania autobusu pozwolił na jego dość szybki remont (jedynie ponad rok trwało uzupełnianie detali wnętrza). Autobus dopuszczono do ruchu w 2023 r. i od tego czasu można go spotkać na okazjonalnych przejazdach czy właśnie na Wrocławskich Liniach Turystycznych (WLT).
Więcej o historii pojazdu można znaleźć na stronie internetowej www.kstm.pl. Tam również znajdują się informacje o Wrocławskich Liniach Turystycznych – przypominamy, że linia B kursuje w weekendy i święta aż do końca sierpnia, zaś linia tramwajowa T kursuje w te same dni, ale do końca września.
Wrocławskie Linie Turystyczne - co w ten weekend?
Co weekend na tory i ulice wyjeżdżają historyczne pojazdy komunikacji miejskiej w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych. 7 czerwca na trasie linii tramwajowej T spotkać będzie można zabytkowy tramwaj Linke-Hofmann Standard z lat 20. XX w., który niegdyś był jednym z filarów wrocławskiej komunikacji miejskiej.
W niedzielę 8 czerwca na linię T wyjedzie skład N+ND (wagon silnikowy z 1949 r., a doczepa z 1952 r.), dobrze znany miłośnikom klasycznych konstrukcji. Linia T kursuje na trasie Opera – Hala Stulecia i zoo i z powrotem, odwiedzając takie miejsca jak dworzec główny, most Grunwaldzki i mosty Piaskowe.
Miłośnicy autobusów również znajdą coś dla siebie. Będzie to weekend zdecydowanie pod znakiem węgierskiej marki Ikarus, będącej podstawą komunikacji miejskiej w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. W weekend na linii B łączącej Operę z zoo przez Hydropolis będą królować przegubowe autobusy tej marki w konfiguracji miejskiej i podmiejskiej.