wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. W zabytkowym Ikarusie wspominki o kursach sprzed 70 lat

W najbliższą sobotę sympatycy transportu miejskiego zapraszają na przejazd śladami utworzonej 70 lat temu linii 113. Jednocześnie przypominają historię wrocławskiej komunikacji miejskiej. To właśnie wtedy oznaczenia literowe autobusów zastąpiono liczbami od 100 wzwyż i pojawiły się Ikarusy. Dlatego przejażdżka zaplanowana została właśnie wytworem węgierskiej motoryzacji, która dekady temu odmieniła oblicze polskich miast.

Reklama

W sobotę 7 czerwca Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na przejazd śladami linii 113, którą uruchomiono w 1955 r. Kurs zaplanowano po ostatnim przejeździe linii turystycznej B, czyli autobus wyruszy z przystanku „Opera” na Krzyki około godz. 17.30.

Autobusy ruszyły na Ołtaszyn 70 lat temu

Kilka faktów z historii „stotrzynastki”. Linia pojawiła się 70 lat temu i było to związane z dostawą do miejskiego przewoźnika trzynastu Ikarusów 60 i ośmiu Starów N52 – dzięki temu pojawiły się nowe linie autobusowe, a jednocześnie zmieniono oznaczenia linii z literowych na liczbowe (od 100 wzwyż).

Star N52 - między innymi dzięki takim pojazdom mogły w 1955 roku powstać we Wrocławiu nowe linie autobusowe, jak 113 Fabryka Samochodów Ciężarowych "Star" (domena publiczna)
Star N52 - między innymi dzięki takim pojazdom mogły w 1955 roku powstać we Wrocławiu nowe linie autobusowe, jak 113

W ten sposób dawne linie literowe otrzymały numery od 100 do 110, zaś nowe linie, które docierały do Zgorzeliska, Polanowic i Ołtaszyna, otrzymały kolejno numery od 111 do 113.

Od 1 sierpnia 1955 r., gdy wprowadzono nowy układ linii, nr 113 kursował od nieistniejącej już pętli tramwajowej na Gaju (ul. Czerska) aż do Ołtaszyna. W 1959 r. linię przedłużono do dworca głównego PKP.

W 1970 r. dojeżdżała już do Krzyków i w takim kształcie utrzymywała się do 5 maja tego roku, gdy od dworca Wrocław Główny przedłużono ją do dzisiejszej „Galerii Dominikańskiej”. Warto dodać, że w latach 1970-1973 wariant linii 113 kursował do Jagodna.

Trasa przejazdu śladami linii liczącej 70 lat linii 113 KSTM
Trasa przejazdu śladami linii liczącej 70 lat linii 113

Ikarusy królowały w MPK w latach 80. i 90.

— Podczas sobotniego przejazdu linię obsłuży Ikarus 280.26 z naszej kolekcji. Pierwsze Ikarusy tego typu dotarły do Wrocławia w październiku 1981 r. Początkowo było ich 30, ale w kolejnych latach liczba ta wzrastała aż do 315 na przełomie 1990 i 1991 roku - informuje KSTM.

Ostatni Ikarus 280.26 przestał jeździć liniowo po Wrocławiu dopiero w 2009 r., a warto dodać, że ostatni liniowy Ikarus 280.70E kursował po ulicach miasta nawet do 2014 r. (znajduje się z resztą w kolekcji KSTM).

Seria 280.26 charakteryzowała się przede wszystkim czterodzielnymi, harmonijkowymi drzwiami oraz manualną skrzynią biegów. We Wrocławiu nie zachował się żaden oryginalny egzemplarz tej serii.

Nie ma już wrocławskich Ikarusów - mamy egzemplarz z Ózd

Pojazd, który znajduje się we flocie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, większość swojego życia spędził w swojej ojczyźnie, czyli na Węgrzech, a konkretnie kursował w mieście Ózd w północno-wschodnim regionie tego kraju.

Dobry stan zachowania autobusu pozwolił na jego dość szybki remont (jedynie ponad rok trwało uzupełnianie detali wnętrza). Autobus dopuszczono do ruchu w 2023 r. i od tego czasu można go spotkać na okazjonalnych przejazdach czy właśnie na Wrocławskich Liniach Turystycznych (WLT).

Ikarus 60T z lat 50. - tak wyglądały Ikarusy, zanim stały się jednymi z najpopularniejszych autobusów w polskich miastach Fot. FORTEPAN / Farnadi Zsolt (CC BY-SA 3.0)
Ikarus 60T z lat 50. - tak wyglądały Ikarusy, zanim stały się jednymi z najpopularniejszych autobusów w polskich miastach

Więcej o historii pojazdu można znaleźć na stronie internetowej www.kstm.pl. Tam również znajdują się informacje o Wrocławskich Liniach Turystycznych – przypominamy, że linia B kursuje w weekendy i święta aż do końca sierpnia, zaś linia tramwajowa T kursuje w te same dni, ale do końca września.

Wrocławskie Linie Turystyczne - co w ten weekend?

Co weekend na tory i ulice wyjeżdżają historyczne pojazdy komunikacji miejskiej w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych. 7 czerwca na trasie linii tramwajowej T spotkać będzie można zabytkowy tramwaj Linke-Hofmann Standard z lat 20. XX w., który niegdyś był jednym z filarów wrocławskiej komunikacji miejskiej.

W niedzielę 8 czerwca na linię T wyjedzie skład N+ND (wagon silnikowy z 1949 r., a doczepa z 1952 r.), dobrze znany miłośnikom klasycznych konstrukcji. Linia T kursuje na trasie Opera – Hala Stulecia i zoo i z powrotem, odwiedzając takie miejsca jak dworzec główny, most Grunwaldzki i mosty Piaskowe.

Miłośnicy autobusów również znajdą coś dla siebie. Będzie to weekend zdecydowanie pod znakiem węgierskiej marki Ikarus, będącej podstawą komunikacji miejskiej w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. W weekend na linii B łączącej Operę z zoo przez Hydropolis będą królować przegubowe autobusy tej marki w konfiguracji miejskiej i podmiejskiej.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama