Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Zakres prac obejmuje m.in. wymianę torowisk i kanałów rewizyjnych, budowę nowego magazynu, przebudowę instalacji oraz dostawę nowoczesnych urządzeń warsztatowych.
- Przebudowa fragmentów torów wewnątrz hali pozwoli na bardziej efektywne przemieszczanie się tramwajów i sprawniejszą obsługę techniczną. Dzięki temu hala zyska nową funkcjonalność i będzie mogła przyjąć więcej składów na bieżące przeglądy i naprawy.
Galeria zdjęć
Remont hali nr 1 na zajezdni Gaj. Co się zmieni?
Hala zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt:
- tokarka podtorowa do obróbki kół i tarcz hamulcowych (bez konieczności demontażu wózków),
- żuraw kolumnowy o udźwigu 0,5 tony i sterowaniu przewodowym,
- podnośnik 8-kolumnowy, zapewniający bezpieczne podnoszenie całych wagonów,
- podest roboczy jednostronny o długości 35 m,
- prasy hydrauliczne, piaskarka kabinowa, odciągi przemysłowe oraz wózek widłowy.
Całość zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie – przewidziano m.in. odłączanie napięcia w sieci trakcyjnej podczas pracy urządzeń.
Zaczną od projektu, remont zakończy się w 2027 roku
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum składające się z Zakładu Sieci i Zasilania oraz firmy Gut Budownictwo. Prace rozpoczną się od stworzenia projektu, co potrwa pół roku. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę roboty mają potrwać 10 miesięcy.
To kolejny krok w kierunku stworzenia nowoczesnego, bezpiecznego i w pełni funkcjonalnego zaplecza do obsługi tramwajów we Wrocławiu. Dzięki tej modernizacji poprawią się zarówno warunki pracy, jak i możliwości techniczne utrzymania taboru.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
MPK potrzebuje nowocześniejszych zajezdni
Modernizacja umożliwi również bardziej kompleksową obsługę pojazdów bez konieczności zlecania kosztownych prac na zewnątrz.
Modernizacja hali nr 1 to coś więcej niż remont. Dzięki tej inwestycji unowocześniamy zaplecze techniczne i podnosimy standardy obsługi taboru.Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław
Dużą zmianą dla MPK będzie zamontowanie na zajezdni Gaj wspomnianej tokarki podtorowej. To urządzenie służące do regeneracji kół tramwaju, które nie zużywają się równomiernie. Taka tokarka pozwala na przywrócenie im właściwego profilu bez demontażu wózka. W dużym uproszczeniu: tramwaj wjeżdża na specjalistyczne stanowisko na zajezdni, a po zakończonej obróbce zjeżdża z niego znów gotowy do kursowania po mieście.
Taką tokarkę MPK ma na zajezdni Borek. Po remoncie na Gaju i doposażeniu zajezdni nie będzie konieczne odstawianie tramwajów na Borek, aby doprowadzić ich koła do porządku.
Historia zajezdni Gaj
Zajezdnia Gaj znajduje się na osiedlu... Huby. Przy skrzyżowaniu Ślężnej i Kamiennej. To piękny obiekt z początku XX wieku. Dla miłośników industrialnych klimatów, zabytków przemysłu, odwiedziny tu to nie lada gratka.
W 1902 roku obiekt wybudowała firma Städtischer Strassenbahn Breslau. Były tu dwie hale. Kompleks został rozbudowany w 1910 roku o dwie kolejne hale.
Podczas walk o Wrocław w 1945 roku zajezdnia została poważnie uszkodzona. Nie przetrwał oryginalny budynek administracyjny. Dziś w jego miejscu stoi modernistyczna bryła.