Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
- Oddanie dwóch strategicznych inwestycji - tramwaju przez Popowice oraz na Nowy Dwór - sprawia, że reorganizacja jest konieczna. Zmiany są wynikiem długotrwałych analiz, postulatów mieszkańców, wniosków rad osiedli.Monika Kozłowska-Święconek z Urzędu Miejskiego Wrocławia
Zmiany w tramwajach
Nowe linie nosić będą numery 13 oraz 22. Korekty nastąpią na liniach: 4, 5, 11, 16, 18 oraz 23. Poza tym numer 33 stanie się 12, 14 zastąpi 74, a 31 będzie numerem 21.
W niektórych przypadkach modyfikacja dotyczy wydłużenia trasy, w innych następuje zmiana przebiegu przez centrum, ale są również takie, które zmieniają pętlę bądź krańcówkę.
Ostatecznie znikną „trzydziestki”. Po zmianie numerów, dodaniu nowych linii, nastanie porządek i będziemy mieć 23 linie w płynnej numeracji od 1 do 23.
Inaczej pojedziemy autobusami
Zmiany dotyczą głównie rejonu Nowego Dworu, Kuźnik i Muchoboru Wielkiego. Nowej linii nadano numer 152. Nie będzie 109, które zastąpi autobus 142. Zmiany tras dotyczą natomiast numerów: 107, 119, 122, 128, 142, 148 oraz 149.
Na portalu wroclaw.pl prezentujemy szczegółowe zmiany dotyczące każdej linii. Pokazujemy układ docelowy. Od 3 września od razu go nie poznamy, bowiem część linii tramwajowych będzie kursować objazdami z powodu remontu torów na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego ze Świdnicką (w obrębie przystanku Arkady (Capitol)). Wciąż będzie trwać przebudowa ulicy Pomorskiej i pl. Staszica. Do września zakończy się natomiast remont torowiska w ul. Legnickiej.
Szukasz informacji o zmianach w komunikacji od 3 września? Zajrzyj na Nowe Trasy
Po co tyle przetasowań?
Po uruchomieniu trasy na Nowy Dwór nie było możliwości, aby dodać nowe linie, a całą resztę pozostawić bez zmian. Z kilku powodów.
- Po to powstają nowe połączenia torowe, aby tramwaje zastępowały autobusy. Nowy tramwaj oznacza zmiany w połączeniach autobusowych.
- Przy układaniu siatki połączeń na pierwszym miejscu są potrzeby pasażerów, ale uwzględniać trzeba przepustowość skrzyżowań, przystanków, a także pętli. Zły układ powodowałby korki tramwajowe czy przeciążenie sieci i awarie zasilania.
- MPK ma określone możliwości taborowe.
Inne miasto, inna komunikacja
Biuro Zrównoważonej Mobilności opracowując zmiany podkreślało, że siatka połączeń nie była istotnie zmieniana od 20 lat. Przez ten czas Wrocław stał się innym miastem. Powstały nowe osiedla i inwestycje generujące ruch, jak biurowce czy miejsca spotkań, rozrywek oraz zakupów. Potrzeby pasażerów istotnie się zmieniły. Otwarcie trasy na Nowy Dwór jest najlepszym momentem na wprowadzenie kompleksowych zmian. Takich rozwiązań, które będą się sprawdzać przez kolejne lata.