wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

18°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:45

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Komunikacja miejska
  4. Oto nowe trasy komunikacji miejskiej (MPK Wrocław) od 3 września 2023 roku. Zobacz!
  5. Najważniejsze pytania i odpowiedzi

Zmiany linii tramwajowych w pytaniach i odpowiedziach

Kliknij, aby powiększyć
Zmiany linii tramwajowych w pytaniach i odpowiedziach. fot WI/Krzysztof Świercz
Zmiany linii tramwajowych w pytaniach i odpowiedziach.

Zaskoczyły cię zmiany w połączeniach komunikacji miejskiej Wrocławia? Zadajesz sobie pytanie: co dalej? Czy dojedziesz do pracy tym samym autobusem lub tramwajem? I co najważniejsze: czy będą kolejne zmiany? Odpowiadamy na najważniejsze, nurtujące mieszkańców Wrocławia pytania!

Dlaczego zmian jest tak dużo? Nie wystarczyło dodanie nowych tramwajów jeżdżących na Nowy Dwór?

Miasto się zmienia, powstają nowe osiedla, ale też nowe miejsca generujące ruch, do których pasażerowie chcą wygodniej dojechać. Zmiany zostały poprzedzone analizami i badaniami. A obecna siatka połączeń nie była korygowana od 20 lat. Trasa na Nowy Dwór to druga duża inwestycja, która zmienia układ komunikacyjny. Niedawno ruszyły tramwaje przez Popowice. To najlepszy moment na reorganizację. 

Co będzie z biletami okresowymi? Część pasażerów kupuje bilety kwartalne, półroczne. Te modyfikacje ich zaskoczą.

Bilety nie stracą ważności, będą stosowane analogiczne zasady jak w przypadku zmian tras związanych z remontem. Posiadając bilet na dwie linie, wciąż będzie można się poruszać po dotychczasowej trasie bez dodatkowych opłat, choć w niektórych przypadkach np. tramwajem o innym numerze linii lub autobusem.

Czy to docelowy układ komunikacyjny, czy będą kolejne zmiany?

Modyfikacje będą się pojawiać. Wynikają one z remontów. Po otwarciu trasy na Nowy Dwór niektóre wciąż będą trwały, inne się rozpoczną – remont ul. Pomorskiej i pl. Staszica, skrzyżowania na wysokości przystanku Arkady (Capitol), torowiska w ul. Powstańców Śląskich – m.in. te inwestycje spowodują zmiany. Przebiegi tras będą się zmieniać w zależności od uwarunkowań.

Czy w pierwszych dniach po wprowadzeniu zmian powinienem korzystać z Google Maps czy z aplikacji jakdojade?

Wszystkie dane operatorzy tych aplikacji otrzymają z wyprzedzeniem. Nie można mieć jednak pewności, kiedy je wprowadzą. W pierwszych dniach bezpieczniej będzie nie planować przejazdu w oparciu o te aplikacje. Strona wroclaw.pl ma wersję mobilną i również na smartfonie można skorzystać z rozkładów jazdy. Dopiero, gdy upewnimy się, że informacje przekazywane przez aplikacje podmiotów zewnętrznych, na które miasto nie ma wpływu, są aktualne, podróżujmy posiłkując się nimi.

Co z linią "0"?

Linia 0 jest od trzech lat zawieszona, wcześniej w związku z remontem mostów Pomorskich, teraz ul. Pomorskiej. Jej brak wypełniają inne linie jeżdżące po jej trasie (np.: 4, 15, 16). Przy okazji zmian wprowadzonych we wrześniu, linia 0 nie zostaje odwieszona. Po uruchomieniu układu we wrześniu bieżącego roku badane są napełnienia pojazdów na trasie linii "0" celem podjęcia ostatecznej decyzji.

W jaki sposób zapewniony będzie dojazd dzieci do Szkoły Podstawowej nr 113 przy ulicy Zemskiej?

Dojazd do Szkoły Podstawowej numer 113 przy ulicy Zemskiej zapewniony będzie z każdego z kierunków:

  • z Muchoboru Wielkiego bezpośrednio autobusami 107, 122 i 927 do przystanku Chociebuska lub Rogowska (Ośrodek Sportu) lub autobusem 152 do przystanku Chociebuska,
  • z Kuźnik bezpośrednio autobusami 122, 128 i 149 do przystanku Rogowska (Ośrodek Sportu) lub autobusem 152 do przystanku Chociebuska,
  • z Centrum bezpośrednio tramwajami 13 i 23 do przystanku Zemska oraz autobusami 122, 142, 148 i 149 do przystanku Chociebuska lub Rogowska (Ośrodek Sportu),
  • od strony FAT bezpośrednio autobusami 124 i 134 do przystanku Zemska lub 126 i 152 do przystanku Chociebuska,
  • od ulicy Granicznej autobusem 106 z możliwością przesiadki na przystanku Rogowska (P+R) lub Strzegomska (Krzyżówka) na którąś z wyżej wymienionych linii tramwajowych lub autobusowych.

Odległości między wskazanymi przystankami a Szkoła Podstawową numer 113 wynoszą od około 390 m do 470 m w zależności od przystanku.

Grafika przedstawia obsługę SP 113 na Nowym Dworze – przystanek Wrocław Nowy Dwór (P+R): 13, 23, 124, 128, 134, 142, 148, 149; przystanek Park Tysiąclecia: 13, 23, 124, 134; przystanek Zemska: 13, 23, 124, 134; przystanek Budziszyńska: 13, 23, 124, 134; przystanek Rogowska (Ogrody Działkowe): 13, 23, 124, 134; przystanek Mińska (Rondo Rotmistrza Pileckiego): 107, 119, 122, 132, 152, 319, 928; przystanek Płaska: 106; przystanek Rogowska (P+R): 107, 128, 142, 148, 149, 927; przystanek Strzegomska (Krzyżówka): 13, 23, 106, 107, 119, 122, 124, 126, 132, 134, 142, 148, 149, 152, 319, 927; Przystanek Nowodworska: 13, 23, 106, 119, 124, 126, 132, 134, 142, 148, 149, 319; przystanek Chociebuska: 107, 122, 126, 142, 148, 149, 152, 927; przystanek Rogowska (Ośrodek Sportu): 107, 122, 128, 142, 148, 149, 927.

Czy linia 148 będzie jeździła całym odcinkiem nowej trasy (TAT)?

Od 22 lipca 2023 roku został udostępniony dla ruchu autobusów kolejny odcinek trasy tramwajowej na Nowy Dwór z wiaduktem nad torami kolejowymi. Wtedy część autobusów, czyli 106, 107, 109, 132, 149 pojedchała przez nowy wiadukt na torami kolejowymi. 3 września 2023 roku została oddana do użytku cała trasa tramwajowa na Nowy Dwór i wtedy wprowadzono też kompleksowe zmiany w układzie MPK, w tym zmianę trasy linii 142 i 148. Autobusy linii 148 jeżdżą już nowym wiaduktem TAT, a linia 142 została przedłużona do Jerzmanowa i Jarnołtowa przez osiedle Żerniki, zapewniając tym samym połączenie Żernik z ulicą Otyńską i Fabryczną.

Powrót na portal wroclaw.pl