wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:10

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Kierowcy
  4. Powiększy się strefa płatnego parkowania we Wrocławiu. Obejmie dwa kolejne osiedla
Kliknij, aby powiększyć
Strefa płatnego parkowania na ul. Sikorskiego. Na zdjęciu w kółeczku - parkomat materiały prasowe
Strefa płatnego parkowania na ul. Sikorskiego. Na zdjęciu w kółeczku - parkomat

We wrześniu strefa płatnego parkowania obejmie dwie ulice na osiedlu Powstańców Śląskich, a do końca roku dwa kolejne osiedla: Tarnogaj i Huby.

Reklama

Do końca tego roku na Tarnogaju i Hubach tysiąc miejsc, na których parkowanie jest bezpłatne, stanie się płatnymi. Na tych dwóch osiedlach dostawionych zostanie 80 parkomatów.

Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu ma na to pieniądze i dopełnia formalności. Za kilka tygodni ogłosi przetarg na montaż oznakowania. Wszystko ma być gotowe do końca roku.

Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców i zgodnie z decyzją rad osiedla uporządkowana zostanie kwestia parkowania na tych osiedlach.
Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy ZDiUM we Wrocławiu

Pieniądze za parkowanie na remonty i zieleń

Liczba płatnych miejsc wytyczonych w ramach strefy zależy od przepisów prawa. Chodzi m.in. o odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, bram wjazdowych, czy o zachowanie minimalnej szerokości chodnika. Jankowski wyjaśnia:

— Choć przeważnie wytyczonych miejsc postojowych jest mniej, niż przed stworzeniem strefy, to rotacja, którą wymusza montaż parkomatów, powoduje, że realnie na danym osiedlu ubywa samochodów, którymi przyjeżdżają kierowcy spoza Wrocławia.

Chodniki, co do zasady, służyć mają wygodnemu poruszaniu się pieszych. Ich konstrukcje, zwłaszcza te stare w śródmieściu, nie są dostosowane do długotrwałego obciążenia ciężarem kilkuset kilogramów, przez co parkowanie aut na nich powoduje ich szybką dewastację. Jeszcze szybciej niszczone są przyuliczne pasy zieleni.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia

Pieniądze z opłat parkingowych mogą być pożytkowane na remonty osiedlowych uliczek i chodników. — Co więcej, po uregulowaniu parkowania zdecydowanie łatwiej jest też wygospodarować dodatkowe miejsca na nasadzenia drzew, montaż stojaków rowerowych czy ławek — dodaje dyrektorka Monika Kozłowska-Święconek.

Miasto obejmuje strefą płatnego parkowania kolejne rejony wyłącznie na wniosek rad osiedli.

— Pracowaliśmy nad tym z przedstawicielami miasta i jego jednostkami. Każdego dnia jako mieszkańcy osiedla mierzymy się z ogromną liczbą aut, które próbują parkować na chodnikach, przejściach dla pieszych czy zieleńcach — argumentuje Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący zarządu osiedla Tarnogaj.

— Wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby samochodów. W naszej ocenie to rozwiązanie pomoże nam uporządkować przestrzeń i odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta, dla ludzi — dodaje.

Więcej płatnych miejsc na osiedlu Powstańców Śląskich

Strefa powiększy się także na osiedlu Powstańców Śląskich. W drugiej połowie września obejmie ulice Zaporoską i Szczęśliwą.

W 2023 roku miejsca płatne wyznaczono na obszarach Przedmieścia Świdnickiego, Przedmieścia Oławskiego i Szczepina, a wraz z Hubami i Tarnogajem ich liczba wzrośnie w sumie do około 8500 w całym mieście. To o 2000 więcej niż na koniec poprzedniego roku. Dodajmy, że 4500 miejsc płatnych znajdowało się wówczas poza ścisłym centrum.

Pracownicy urzędu miejskiego informują, że wrocławska strefa jest wciąż jedną z najmniejszych w porównaniu do innych w dużych miastach w Polsce np. w Poznaniu, Szczecinie i Krakowie. W stolicy Małopolski liczba płatnych miejsc przekroczyła kilka lat temu 22000.

Ile wrocławianie płacą za parkowanie w mieście?

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu przypomina, że zameldowani mieszkańcy, których nieruchomości znajdują się w pobliżu strefy, mogą wykupić preferencyjne abonamenty w cenie:

  • 10 zł za miesiąc,
  • 50 zł za pół roku,
  • 100 zł za rok.

W praktyce oznacza to, że postój dla kierowców posiadających abonament kosztuje ok. 30 groszy dziennie. Informacje na temat stref płatnego parkowania są w specjalnie przygotowanym serwisie www – tutaj.

Do wykupienia są również abonamenty komercyjne w cenie od 200 zł za miesiąc. Przyjezdni spoza Wrocławia mogą korzystać z 2 566 miejsc postojowych na 30 parkingach Parkuj i Jedź, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do miasta, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych i przystankach kolejowych.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl