wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:46

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Strefa płatnego parkowania na kolejnych osiedlach. Na wniosek samych mieszkańców

Strefa płatnego parkowania na kolejnych osiedlach. Na wniosek samych mieszkańców

Redakcja www.wroclaw.pl, Mateusz Lubański, Tomasz Wysocki,

Kliknij, aby powiększyć
Strefa Płatnego Parkowania we Wrocławiu /zdj. ilustracyjne Tomasz Hołod
Strefa Płatnego Parkowania we Wrocławiu /zdj. ilustracyjne

Mieszkańcy kolejnego osiedla wnioskują o Strefę Płatnego Parkowania. W kwietniu wrocławscy radni zadecydowali o uporządkowaniu parkowania na Szczepinie, Ołbinie, Tarnogaju i Nadodrzu. Tym razem o wdrożenie podobnego rozwiązania poprosiła Rada Osiedla Gajowice.

Reklama

Przedstawiciele osiedla Tarnogaj, które już wcześniej zostało objęte Strefą Płatnego Parkowania, nie mieli wątpliwości, że było to rozwiązanie konieczne.

Mamy olbrzymi problem z parkowaniem na osiedlu i nie możemy tłumaczyć wszystkiego niewystarczającą liczbą miejsc parkingowych. Zastawione chodniki, przejścia dla pieszych, rozjeżdżone zieleńce, to nie tylko brak poszanowania prawa, ale przede wszystkim swoich sąsiadów. Priorytetem są auta mieszkańców, zameldowanych na terenie osiedla.
Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący zarządu osiedla Tarnogaj

Krzysztof Mazurkiewicz nie ukrywał, że wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby aut, z jaką mierzyły się na co dzień. Stąd pomysł wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Zdaniem Mazurkiewicza to rozwiązanie pozwalające uporządkować przestrzeń oraz „odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta”.

Strefa z pewnością nie rozwiąże całego problemu, jednak pomoże pozbyć się aut, które pozostawiają osoby przesiadające się na tramwaj, czy wokół biurowców. Liczymy, że wprowadzenie SPP pomoże zmienić przyzwyczajenia studentów. Dziś na jedno studenckie mieszkanie przypadają często po cztery auta. Żadne osiedle nie jest w stanie sobie z tym poradzić.
Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący zarządu osiedla Tarnogaj

SPP pojawiła się w okolicach Osiedla Henrykowskiego, Kępy Mieszczańskiej, ul. Jaracza, ul. Inowrocławskiej i ul. Rybackiej. Stosowne uchwały w sprawie powiększenia SPP podjęły same rady osiedla, które przekazały wnioski do magistratu.

Mieszkańcy przez dłuższy czas narzekali na problemy z parkowaniem. Działaliśmy w ich imieniu razem z radą osiedla Stare Miasto. Wynikało to z tego, iż wiele przyjezdnych osób zajmowało miejsca parkingowe w tym rejonie. Od ponad dwóch lat działa SPP między ul. Zielińskiego, Piłsudskiego a Grabiszyńską. Mieszkańcy są zachwyceni, wreszcie kiedy wracają do domu wieczorem, mogą zaparkować w pobliżu. Natomiast przyjezdni teraz muszą płacić, albo wybierać tramwaj lub autobus. Teraz czekamy na objęcie SPP reszty osiedla, między ul. Grabiszyńską i Tęczową aż do ul. Wysokiej.
Magdalena Szczepaniak, przewodnicząca zarządu Rady Osiedla Przedmieście Świdnickie

Miasto nie tylko dla kierowców

Zdaniem urzędników znalezienie miejsca postojowego jest znacznie łatwiejsze już po wprowadzeniu płatnej strefy. Chociaż miejsc jest mniej niż przed zmianami, wynika to przede wszystkim z wyznaczenia nowych miejsc legalnego parkowania, które muszą uwzględniać m.in. odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, bram wjazdowych.

Przede wszystkim musimy zadbać o ochronę interesów mieszkańców ścisłego centrum przez poprawę dostępności miejsc postojowych oraz dalszy rozwój tego obszaru jako wizytówki Wrocławia. Przestrzeń ulic jest tu zbyt cenna, aby przeznaczać ją na parkingi - potrzebujemy jej dla pieszych, na ogródki gastronomiczne, więcej zieleni i kultury.
Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.

Zdaniem Tomasza Stefanickiego najważniejsza przestrzeń publiczna miasta powinna być dostępna dla wszystkich mieszkańców oraz odwiedzających, stąd inwestycje w ścieżki rowerowe i komunikację miejską. 

Samochód powinien być ostatnim wyborem, gdy chcemy dotrzeć do ścisłego centrum. A jeśli w danej sytuacji jest koniecznością, parkujmy raczej w parkingach kubaturowych, niż przy ulicy. W strefie A i B mamy łącznie ok. 3400 miejsc postojowych w parkingach kubaturowych i niespełna 1300 na ulicach.
Tomasz Stefanicki

Płatne parkowanie jest korzystne?

Przy wprowadzeniu SPP zmiany mają przede wszystkim szybko wpływać na samych mieszkańców, którzy oszczędzają czas na poszukiwaniu dostępnych miejsc parkingowych. I czują się bezpieczniej jako piesi.

Chodniki, zwłaszcza stare, nie są konstrukcyjnie dostosowane do długotrwałego obciążenia ciężarem kilkuset kilogramów, przez co parkowanie na nich powoduje ich szybką dewastację. Jeszcze szybciej dewastowane są przyuliczne pasy zieleni.
Tomasz Stefanicki

A dzięki zasadzie przekazywania zysków z parkowania na rzecz osiedla - na drobne remonty infrastruktury drogowej, nie tylko unika się zniszczeń, ale w perspektywie kilku lat możliwa jest naprawa tych, do których doszło w okresie poprzedzającym regulację parkowania opłatami. Po uregulowaniu parkowania zdecydowanie łatwiej jest też wygospodarować dodatkowe miejsce na wprowadzenie dodatkowej zieleni przyulicznej, stojaków rowerowych czy ławek.
Tomasz Stefanicki

Magistrat podaje, że od początku funkcjonowania SPP we Wrocławiu nie zdarzyła się sytuacja, aby po wprowadzeniu opłat dostępność miejsc postojowych nie uległa poprawie.

Inne obszary, które w tym roku planujemy objąć SPP to okolice Kredki i Ołówka na osiedlu plac Grunwaldzki, a także na osiedlu Przedmieście Oławskim.
Tomasz Stefanicki

Zniżki dla mieszkańców

Zameldowani mieszkańcy mogą w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta wykupić specjalne abonamenty na daną podstrefę dla maksymalnie trzech pojazdów w cenie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W przypadku, gdy adres zameldowania zlokalizowany jest na granicy podstrefy, istnieje możliwość wyboru zakupu abonamentu obowiązującego na jednej z sąsiadujących podstref. 

Abonament można zakupić drogą elektroniczną, korzystając ze strony internetowej.

Wydawane są także abonamenty komercyjne, które można nabyć na strefę B i C, zaczynające się od 200 zł za miesiąc. Jednak dla osób, które przyjeżdżają do Wrocławia z okolicznych miejscowości, rekomenduje się pozostawienie pojazdu na jednym z 30 parkingów park&ride, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do miasta, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych czy przystankach kolejowych.

We Wrocławiu łącznie jest już 2566 takich miejsc postojowych. W przypadku niektórych parkingów, tam, gdzie występuje deficyt miejsc postojowych w obszarze sąsiednich ulic, niezbędne było wprowadzenie zasady kontrolowanego dostępu do parkingu, polegającej na wpuszczaniu na parking wyłącznie stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji zbiorowej. W takim przypadku należy posiadać ważny bilet okresowy na komunikację miejską lub specjalną kartę parkingowa, którą można nabyć w ZDiUM.

Strefa Płatnego Parkowania we Wrocławiu

Wrocław ma obecnie jedną z najmniejszych stref płatnego parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach, takich jak Poznań czy Szczecin, analogiczne strefy są zdecydowanie większe. Z kolei w Krakowie strefa płatnego parkowania obejmuje ponad czterokrotnie więcej miejsc postojowych, przekraczając 22 tysiące wyznaczonych miejsc.

W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku w Strefie Płatnego Parkowania mieliśmy 5733 płatne miejsca postojowe, z tego 4455 w dawnej strefie C (poza centrum). Co ważne, w tym roku – na wnioski Rad Osiedli - planujemy wyznaczyć około 1000 nowych miejsc parkingowych, montując 100 parkomatów. Urządzenia pojawią się na obszarach Przedmieścia Świdnickiego, Przedmieścia Oławskiego, Nadodrza, Ołbina i Szczepina.

Kolejne osiedle wnioskuje o SPP

Podczas najbliższej sesji radni zdecydują, czy Strefa Płatnego Parkowania zostanie poszerzona o kolejne wrocławskie osiedle. Tym razem o takie rozwiązanie problemu nadmiernej liczby samochodów wnioskowali mieszkańcy Gajowic. Zdaniem przedstawicieli tamtejszej Rady Osiedla, uporządkowanie chodników poprzez zmniejszenie liczby zaparkowanych pojazdów znacząco wpłynie na poprawę jakości życia.

Ten temat wybrzmiewał już od dłuższego czasu. Liczba samochodów na naszym osiedlu to bardzo duży problem z uwagi na wiele czynników, w tym liczbę studentów i osób wynajmujących mieszkania. Często ich pojazdy stoją pod blokiem przez większość tygodnia. Ponadto, Gajowice położone są pomiędzy dwiema Strefami Płatnego Parkowania na Przedmieściu Świdnickim i Powstańców Śląskich. To sprawia, że przyjezdni, którzy odwiedzają Wrocław, zostawiają samochody właśnie u nas.
Dominika Domińska, wiceprzewodnicząca Rady Osiedla Gajowice

Mieszkańcy Gajowic nie mają wątpliwości, że Strefa Płatnego Parkowania to kolejny krok w kierunku poprawy jakości życia w okolicy. Na osiedlu występuje duże zagęszczenie ludności, a na liczbę dostępnych dla mieszkańców miejsc parkingowych wpływają również liczne inwestycje w okolicy.

Posiadanie samochodu nie powinno iść w parze z prawem do bezpłatnego parkingu. W tej chwili każde wolne miejsce zajmują samochody. Jestem zdania, że miasto jest dla mieszkańców, a chodniki dla ludzi. Musimy stawiać na komunikację miejską i transport rowerowy - nie tylko w formie rekreacyjnej.
Dominika Domińska, wiceprzewodnicząca Rady Osiedla Gajowice

Rada Osiedla Gajowice zawnioskowała o objęcie SPP całego osiedla. Nie oznacza to jednak, że od razu pojawią się tam płatne miejsca postojowe. Decyzja umożliwi natomiast wdrożenie takich rozwiązań w przyszłości.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl