Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Przedstawiciele osiedla Tarnogaj, które już wcześniej zostało objęte Strefą Płatnego Parkowania, nie mieli wątpliwości, że było to rozwiązanie konieczne.
Krzysztof Mazurkiewicz nie ukrywał, że wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby aut, z jaką mierzyły się na co dzień. Stąd pomysł wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Zdaniem Mazurkiewicza to rozwiązanie pozwalające uporządkować przestrzeń oraz „odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta”.
SPP pojawiła się w okolicach Osiedla Henrykowskiego, Kępy Mieszczańskiej, ul. Jaracza, ul. Inowrocławskiej i ul. Rybackiej. Stosowne uchwały w sprawie powiększenia SPP podjęły same rady osiedla, które przekazały wnioski do magistratu.
Miasto nie tylko dla kierowców
Zdaniem urzędników znalezienie miejsca postojowego jest znacznie łatwiejsze już po wprowadzeniu płatnej strefy. Chociaż miejsc jest mniej niż przed zmianami, wynika to przede wszystkim z wyznaczenia nowych miejsc legalnego parkowania, które muszą uwzględniać m.in. odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, bram wjazdowych.
Zdaniem Tomasza Stefanickiego najważniejsza przestrzeń publiczna miasta powinna być dostępna dla wszystkich mieszkańców oraz odwiedzających, stąd inwestycje w ścieżki rowerowe i komunikację miejską.
Płatne parkowanie jest korzystne?
Przy wprowadzeniu SPP zmiany mają przede wszystkim szybko wpływać na samych mieszkańców, którzy oszczędzają czas na poszukiwaniu dostępnych miejsc parkingowych. I czują się bezpieczniej jako piesi.
Magistrat podaje, że od początku funkcjonowania SPP we Wrocławiu nie zdarzyła się sytuacja, aby po wprowadzeniu opłat dostępność miejsc postojowych nie uległa poprawie.
Zniżki dla mieszkańców
Zameldowani mieszkańcy mogą w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta wykupić specjalne abonamenty na daną podstrefę dla maksymalnie trzech pojazdów w cenie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W przypadku, gdy adres zameldowania zlokalizowany jest na granicy podstrefy, istnieje możliwość wyboru zakupu abonamentu obowiązującego na jednej z sąsiadujących podstref.
Abonament można zakupić drogą elektroniczną, korzystając ze strony internetowej.
Wydawane są także abonamenty komercyjne, które można nabyć na strefę B i C, zaczynające się od 200 zł za miesiąc. Jednak dla osób, które przyjeżdżają do Wrocławia z okolicznych miejscowości, rekomenduje się pozostawienie pojazdu na jednym z 30 parkingów park&ride, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do miasta, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych czy przystankach kolejowych.
We Wrocławiu łącznie jest już 2566 takich miejsc postojowych. W przypadku niektórych parkingów, tam, gdzie występuje deficyt miejsc postojowych w obszarze sąsiednich ulic, niezbędne było wprowadzenie zasady kontrolowanego dostępu do parkingu, polegającej na wpuszczaniu na parking wyłącznie stałych użytkowników wrocławskiej komunikacji zbiorowej. W takim przypadku należy posiadać ważny bilet okresowy na komunikację miejską lub specjalną kartę parkingowa, którą można nabyć w ZDiUM.
Strefa Płatnego Parkowania we Wrocławiu
Wrocław ma obecnie jedną z najmniejszych stref płatnego parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach, takich jak Poznań czy Szczecin, analogiczne strefy są zdecydowanie większe. Z kolei w Krakowie strefa płatnego parkowania obejmuje ponad czterokrotnie więcej miejsc postojowych, przekraczając 22 tysiące wyznaczonych miejsc.
W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku w Strefie Płatnego Parkowania mieliśmy 5733 płatne miejsca postojowe, z tego 4455 w dawnej strefie C (poza centrum). Co ważne, w tym roku – na wnioski Rad Osiedli - planujemy wyznaczyć około 1000 nowych miejsc parkingowych, montując 100 parkomatów. Urządzenia pojawią się na obszarach Przedmieścia Świdnickiego, Przedmieścia Oławskiego, Nadodrza, Ołbina i Szczepina.
Kolejne osiedle wnioskuje o SPP
Podczas najbliższej sesji radni zdecydują, czy Strefa Płatnego Parkowania zostanie poszerzona o kolejne wrocławskie osiedle. Tym razem o takie rozwiązanie problemu nadmiernej liczby samochodów wnioskowali mieszkańcy Gajowic. Zdaniem przedstawicieli tamtejszej Rady Osiedla, uporządkowanie chodników poprzez zmniejszenie liczby zaparkowanych pojazdów znacząco wpłynie na poprawę jakości życia.
Mieszkańcy Gajowic nie mają wątpliwości, że Strefa Płatnego Parkowania to kolejny krok w kierunku poprawy jakości życia w okolicy. Na osiedlu występuje duże zagęszczenie ludności, a na liczbę dostępnych dla mieszkańców miejsc parkingowych wpływają również liczne inwestycje w okolicy.
Rada Osiedla Gajowice zawnioskowała o objęcie SPP całego osiedla. Nie oznacza to jednak, że od razu pojawią się tam płatne miejsca postojowe. Decyzja umożliwi natomiast wdrożenie takich rozwiązań w przyszłości.