Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Rozpoczęły się zasadnicze prace w tunelu w okolicy Trzcińska na Dolnym Śląsku. W głównej fazie inwestycji wykorzystywana jest nowoczesna maszyna „TEM”, zwana Katarzyną od patronki kolejarzy - św. Katarzyny Aleksandryjskiej (zgodnie z tradycją maszynom drążącym tunele nadaje się żeńskie imiona). Urządzenie waży 120 ton, mierzy ok. 22 m i porusza się z prędkością 1m/min.
- Technologia „tunel w tunelu” pozwala na skuwanie materiału skalnego – poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów – i „natryskiwanie” betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń umożliwiającą bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego bez dodatkowych osłon toru, co w efekcie do minimum ogranicza zmiany w komunikacji w czasie realizowanych prac - informuje Radosław Śledziński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przebudowa tunelu k. Trzcińska ma zwiększyć możliwości kolei na Dolnym Śląsku
Przebudowa obejmuje:
- gruntowne odnowienie i wzmocnienie ok. 300 m tunelu na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą;
- obiekt zostanie poszerzony z obecnych ok. 8,3 m do ponad 11 m.
- rozebrana będzie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza żelbetowa konstrukcja;
- wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem;
- sprawny ruch kolejowy mają zapewnić nowe tory i sieć trakcyjna.
Możliwe będą równoczesne przejazdy pociągów po obu torach, co obecnie nie jest możliwe.
- Inwestycja w tunelu w okolicy Trzcińska znacząco zwiększy możliwości połączeń kolejowych na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Środki budżetowe przeznaczone na przebudowę XIX w. obiektu pozwolą na lepsze wykorzystanie kolei, najbardziej ekologicznego środka transportu. To istotne zarówno w ruchu pasażerskim, jak i w przewozach towarów po torach, m.in. ładunków z dolnośląskich kopalni kamienia.Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Inwestycja kolejowa za 85 mln zł
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na przebudowę tunelu blisko 85 mln zł (netto) ze środków budżetowych. Wcześniejsza dokumentacja projektowa kosztowała 1,3 mln zł. Zakończenie zadania „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” jest częścią w ramach szerszego projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie w I kw. 2024 r.
Zakres inwestycji został uzgodniony z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy. Po zakończeniu głównej fazy prac – poszerzania tunelu – konieczne będą planowane na kilka tygodni zmiany w organizacji ruchu dla zabudowy nowych torów. Obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa, a informacje dla podróżnych będą dostępne z wyprzedzeniem na peronach i na Portalu Pasażera.
Kiedy zakończenie przebudowy tunelu koło Trzcińska?
Tunel trzciński ma ok. 300 m i powstał w połowie XIX wieku. Znajduje się pod wzniesieniem na terenie Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym, m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r.