Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Z 81 nowoczesnych wagonów PKP Intercity korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Wartość całego zamówienia to prawie 700 mln zł. Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:
- Wrocław – Gdynia,
- Warszawa – Wrocław – Warszawa,
- Warszawa – Kraków – Zakopane,
- Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
- Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
- Warszawa – Szczecin – Warszawa,
- Warszawa – Berlin – Warszawa,
- Gdynia – Berlin – Gdynia,
- Kraków – Berlin – Kraków,
- Gdynia/Warszawa - Wiedeń - Warszawa/Gdynia.
Nowe wagony Intercity
Nowe pojazdy pozwolą na szybsze pokonywanie trasy, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Wagony są wyposażone w fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Wśród 81 nowych pojazdów Intercity znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Zostały wyróżnione certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja.
Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:
- 7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
- 27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
- 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
- Grupa PKP cały czas wzmacnia swój potencjał prowadząc największe w swojej historii programy inwestycyjne. Obejmują one modernizację i zakup nowego taboru oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową, w tym dworce kolejowe. Chcemy, żeby kolej w Polsce była komfortowa, dostępna i bezpieczna, a także przyjazna dla każdego pasażera, w tym osób z niepełnosprawnościami.Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.
W planach 200 nowych pociągów Polregio
Duże inwestycje planuje także Polregio. Przewoźnik pod koniec stycznia podpisał umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H.Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne pociągi z wifi i klimatyzacją. W ramach podpisanych umów ramowych odbędą się aukcje elektroniczne na kolejne transze pojazdów. Spółka zamierza kupić łącznie do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT-ów) za ponad 7 mld zł.
Zobacz w galerii nowe wagony Intercity oraz jak będą wyglądały nowe pociągi Polregio
Finansowanie będzie pochodzić m. in. z grantów i pożyczek unijnych (Krajowego Planu Odbudowy - KPO, Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - FENiKS, Regionalnego Programu Operacyjnego - RPO), innych źródeł (np. Europejskiego Banku Inwestycyjnego) oraz środków własnych przewoźnika - informuje rzecznik prasowy Polregio.
Nowe pociągi zostaną zamówione w dwóch wersjach:
- krótszej, 2-członowej (maksymalnie 60 szt., co najmniej 130 miejsc siedzących),
- dłuższej, 3-członowej (maksymalnie 140 szt., minimum 210 miejsc siedzących).
Będą rozwijać prędkość do 160 km/h.
Składy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością – pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej także miejsce do przewijania niemowląt.
Harmonogram Polregio – umowy wykonawcze i dostawy
Spółka weźmie udział w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r.
Źródło: materiały prasowe- 200 nowych pociągów regionalnych oznacza ogromny skok jakościowy i znaczącą poprawę komfortu podróżowania dla milionów Polaków, zwłaszcza dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Mimo tak dużego zamówienia, nie kupujemy pojazdów „z półki”, tylko pociągi przystosowane do obsługi ruchu regionalnego. To efekt szeroko zakrojonych konsultacji rynkowych z producentami z korzyścią dla obydwu stron. Polregio otrzyma pociągi dostosowane do obsługi ruchu regionalnego, zaś producenci będą mieli zabezpieczone moce produkcyjne na kolejne lata. Łączna wartość zamówienia to ponad 7 mld zł i będzie to wymierny wkład Polregio w rozwój krajowej gospodarki.Artura Martyniuk, prezes zarządu Polregio S.A.