wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

7°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:17

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. MPK uczy motorniczych i kierowców pomagać pasażerom ze szczególnymi potrzebami
Kliknij, aby powiększyć
Szkolenia obejmują między innymi kupowanie biletu z użyciem gogli, które imitują problemy ze wzrokiem fot. Bartosz Chochołowski/MPK Wrocław
Szkolenia obejmują między innymi kupowanie biletu z użyciem gogli, które imitują problemy ze wzrokiem

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu wraz z Fundacją Potrafię Pomóc zorganizowało cykl szkoleń dla motorniczych i kierowców. Zajęcia mają przygotować pracowników miejskiej spółki do pomocy pasażerom ze szczególnymi potrzebami. Łącznie przewoźnik przeszkoli aż sto osób

Reklama

Szkolenia organizowane są dla patronów, czyli doświadczonych kierowców i motorniczych, którzy w przyszłości będą przekazywać wiedzę nowym kolegom. Celem zajęć jest przygotowanie pracowników spółki do pomocy i obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami – osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców z dziećmi w wózkach.

To na nich musimy zwracać szczególną uwagę w trakcie jazdy i na przystankach. Szkolenia podzielone są na kilka bloków - mamy zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną, czyli tor przeszkód. Stanowi on symulację tego, z czym na co dzień spotykają się pasażerowie o szczególnych potrzebach. Zakładamy specjalne gogle, które imitują różne wady wzroku i zatykamy uszy, aby uczestnicy przez chwilę nie słyszeli.
Michał Sałkowski, kierownik biura prasowego MPK Wrocław

Niepełnosprawność ma różne oblicza

Prowadzone przez Fundację Potrafię Pomóc zajęcia mają na celu nie tylko rozwój kompetencji motorniczych i kierowców, ale również zwiększenie wiedzy na temat poruszania się komunikacją miejską przez osoby z niepełnosprawnościami.

Szkolenia uświadamiają, że niepełnosprawność to nie tylko ograniczenie mobilności. Większość ludzi patrzy trochę stereotypowo - myśląc o osobie z niepełnosprawnością, widzi przede wszystkim osobę na wózku czy o kulach, a w ramach warsztatów jesteśmy w stanie pokazać uczestnikom problemy osób niewidomych czy głuchych.
Magdalena Kokot, Fundacja Potrafię Pomóc

„Nie spodziewałem się, że to aż taki wysiłek"

Uczestnicy szkoleń poznają między innymi właśnie perspektywę osób z ograniczoną mobilnością. Motorniczowie nie ukrywają, że niektóre ćwiczenia wpłynęły na ich postrzeganie funkcjonowania pasażerów ze szczególnymi potrzebami.

Na przykład chodzenie o kulach. Nie każdy z nas miał złamaną nogę i okazję korzystać z kul. Nie dość, że chodzi się znacznie wolniej, to jeszcze zmęczenie jest dużo większe. To mnie najbardziej zaskoczyło. Nie spodziewałem się, że to aż taki wysiłek.
Tomasz Sielicki, motorniczy

Jak zachować się wobec osoby ze szczególnymi potrzebami

Jednym z omawianych podczas zajęć tematów jest savoir-vivre, czyli komunikacja z osobami z niepełnosprawnościami.

Bardzo duży nacisk kładziemy na to, aby edukować - pokazywać, w jaki sposób powinniśmy się zachować wobec pasażerów ze szczególnymi potrzebami, a czego nie robić. Pamiętajmy, żeby zawsze zapytać. Zanim podejdziemy, zanim udzielimy pomocy, zapytajmy. To jest bardzo ważne, żeby dana osoba mogła nam powiedzieć, jak możemy udzielić jej wsparcia.
dr Dominika Zawadzka, Fundacja Potrafię Pomóc

Troska o wszystkich pasażerów MPK

Łącznie wrocławskie MPK przy wsparciu Fundacji Potrafię Pomóc planuje przeszkolić stu motorniczych i kierowców, którzy w przyszłości przekażą wiedzę kolejnym pracownikom spółki. Co istotne, przewoźnik kładzie duży nacisk na to, aby troska o osoby ze szczególnymi potrzebami nie wpłynęła na komfort jazdy pozostałych pasażerów.

Pracownicy stoją przed wieloma wyzwaniami. Motorniczy jest w trakcie jazdy i obowiązują go czas, przepisy ruchu drogowego, sygnalizacja świetlna i inne rzeczy, na które musi zwracać uwagę. Do tego dochodzi pomoc osobom z niepełnosprawnościami, która z pozostałymi elementami musi się zgrać. Tego też uczymy - żeby wszystko odbywało się w płynnie i zgodnie z procedurami postępowania.
Michał Sałkowski, kierownik biura prasowego MPK Wrocław

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl