wroclaw.pl Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja logo
Pogoda we Wrocławiu temperatura powietrza wynosi 24°C
Link do portalu wroclaw.pl
Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama

Wrocławskie MPK kupiło najnowocześniejszy dźwig w Europie

Nowy dźwig wrocławskiego MPK pozwoli jeszcze sprawniej i szybciej ratować osoby, które znajdą się pod kołami tramwaju fot. Bartosz Chochołowski/MPK Wrocław
Nowy dźwig wrocławskiego MPK pozwoli jeszcze sprawniej i szybciej ratować osoby, które znajdą się pod kołami tramwaju

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu kupiło specjalistyczny dźwig Scania. Pojazd kosztował 3 miliony złotych i jest w stanie unieść nawet kilkudziesięciotonowy tramwaj. Dźwig ma pomagać w sytuacjach ratowania życia ludzi, którzy znajdą się pod kołami tramwaju.

Reklama

Dźwig MPK Wrocław będzie ratować ludzkie życie

Ze względu na swoją ratowniczą funkcję, dźwig zyskał status pojazdu uprzywilejowanego. Oznacza to, że w sytuacjach kryzysowych nie ograniczają go przepisy drogowe.

Maksymalna prędkość dźwigu to 90 km/h, a w jego wyposażeniu znajdują się m.in. bezprzewodowa łączność, klimatyzacja, czujniki cofania z kamerami i monitorem oraz specjalne sprzęgi do holowania autobusów i tramwajów. Co istotne, pojazd może jeździć po torach i jest przystosowany do pracy pod trakcją bez konieczności jej zdejmowania, co bardzo ułatwia akcje ratownicze.

Każdego dnia na ulicach Wrocławia jest 250 tramwajów i każdego roku kilkanaście osób bierze udział w wypadkach z ich udziałem. Mieliśmy bardzo dobry okres - przez 18 miesięcy nie było żadnego śmiertelnego wypadku. Niestety, pod koniec marca passa została przerwana i to skłoniło nas, abyśmy powrócili również do rozmowy o tym, jakimi narzędziami do ratowania ludzi dysponujemy.
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Dźwig MPK Wrocław może jeździć po drodze i po torach

Maksymalna wysokość dźwigu to ponad 3,9 metra, ale dzięki wykorzystaniu specjalnych poduszek, w razie potrzeby można opuścić go o blisko 30 centymetrów. Sprawia to, że pojazd zmieści się pod zdecydowaną większością wrocławskich wiaduktów kolejowych. Nie zrobi tego tylko pod dwoma – na ul. Trzebnickiej oraz na ul. Boya-Żeleńskiego.

To, co czyni go wyjątkowym, to między innymi fakt, że może jeździć po drodze i po torach. W związku z tym dotrze także do trudno dostępnych miejsc, w których może rozegrać się akcja ratunkowa, na przykład do pętli tramwajowej. Jednocześnie mamy nadzieję, że dźwig będzie używany w tego typu sytuacjach jak najrzadziej. A jeżeli już do tego dojdzie, to będzie to akcja skuteczna, tak, abyśmy mogli ratować ludzkie zdrowie czy życie
Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław

Wspólne ćwiczenia ze strażakami

Dźwig marki Scania można obsługiwać zdalnie, nie tylko z kabiny. Dzięki temu, w sytuacji zagrożenia życia osoby znajdującej się pod kołami tramwaju, operator może być bardzo blisko poszkodowanego i z centymetrową precyzją operować podnośnikiem.

W celu jak najsprawniejszego udzielania pomocy ofiarom wypadków, wrocławskie MPK zaprosiło do wspólnych ćwiczeń Państwową Straż Pożarną.

Państwowa Straż Pożarna to formacja, która trochę zmienia swój profil. W tej chwili pożary to tylko ok. 25 procent naszych interwencji, które związane są z szeroko rozumianą ochroną ludności. W takim mieście, jak Wrocław, są one związane również z wypadkami z udziałem tramwajów. Ważną rzeczą jest czas i profesjonalizm, który będzie większy dzięki takim ćwiczeniom.
st. bryg. Piotr Znamirowski, komendant miejski PSP we Wrocławiu

Koszt najnowocześniejszego dźwigu w Europie to 3 miliony złotych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama