Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dźwig MPK Wrocław będzie ratować ludzkie życie
Ze względu na swoją ratowniczą funkcję, dźwig zyskał status pojazdu uprzywilejowanego. Oznacza to, że w sytuacjach kryzysowych nie ograniczają go przepisy drogowe.
Maksymalna prędkość dźwigu to 90 km/h, a w jego wyposażeniu znajdują się m.in. bezprzewodowa łączność, klimatyzacja, czujniki cofania z kamerami i monitorem oraz specjalne sprzęgi do holowania autobusów i tramwajów. Co istotne, pojazd może jeździć po torach i jest przystosowany do pracy pod trakcją bez konieczności jej zdejmowania, co bardzo ułatwia akcje ratownicze.
Dźwig MPK Wrocław może jeździć po drodze i po torach
Maksymalna wysokość dźwigu to ponad 3,9 metra, ale dzięki wykorzystaniu specjalnych poduszek, w razie potrzeby można opuścić go o blisko 30 centymetrów. Sprawia to, że pojazd zmieści się pod zdecydowaną większością wrocławskich wiaduktów kolejowych. Nie zrobi tego tylko pod dwoma – na ul. Trzebnickiej oraz na ul. Boya-Żeleńskiego.
Wspólne ćwiczenia ze strażakami
Dźwig marki Scania można obsługiwać zdalnie, nie tylko z kabiny. Dzięki temu, w sytuacji zagrożenia życia osoby znajdującej się pod kołami tramwaju, operator może być bardzo blisko poszkodowanego i z centymetrową precyzją operować podnośnikiem.
W celu jak najsprawniejszego udzielania pomocy ofiarom wypadków, wrocławskie MPK zaprosiło do wspólnych ćwiczeń Państwową Straż Pożarną.
Koszt najnowocześniejszego dźwigu w Europie to 3 miliony złotych.