Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W ramach oprogramowania stworzonego przez firmy SAATZ i Enika przetłumaczono 400 komunikatów dotyczących systemu diagnostyki oraz instrukcji postępowania dla motorniczego w razie usterki.
Tłumaczeń na język ukraiński wykonały osoby znające fachową nomenklaturę – w tym także pracownicy tramwajów z Lwowa, z grupy Lviv Electrontrans. Zdaniem przedstawicieli MPK szybkie zrozumienie schematów postępowania może mieć kluczowe znaczenie w sytuacji stresowej.
Nasze wsparcie społeczności ukraińskiej to nie tylko symbole czyli ukraińskie flagi na tramwajach. To też konkretna, długofalowa pomoc. Takim konkretem jest praca i precyzyjne narzędzia do jej wykonania. Tu wielkie ukłony dla firmy SAATZ za przygotowanie specjalnych paneli w języku ukraińskim, które znacznie ułatwią motorniczym prowadzenie naszych pojazdów. Jesteśmy pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który wprowadził takie rozwiązanie.Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław
Ukraińska wersja językowa w kilkudziesięciu pojazdach
System działa już w kilkunastu pojazdach typu Škoda 16T, ale docelowo ma się on pojawić w blisko 60 tramwajach. Obecnie trwają przygotowania rozszerzenia oprogramowania na kolejne tramwaje – aż 40 Moderusów Beta.
Panel dla motorniczych sam w sobie nie ma wiele słów. Ale instrukcje postępowania dotyczące zdarzeń nadzwyczajnych podczas jazdy, choćby tych dotyczących sieci trakcyjnej, już językowej precyzji wymagają. Dzięki współpracy z zajezdnią we Lwowie jesteśmy pewni, że są zrobione profesjonalnie i w punkt. Całe przedsięwzięcie to dla nas powód do wielkiej satysfakcji, bo oznacza dziesiątki nowych miejsc pracy dla społeczności ukraińskiej, a to w obecnym czasie ma wielkie znaczenie.Jarosław Lazurko, prezes firmy SAATZ
Kurs językowy dla nowych pracowników
Obecnie w MPK Wrocław trwa szkolenie zawodowe nowych pracowników z Ukrainy, które obejmuje 15 kierowców autobusów i 7 motorniczych.
Przewoźnik zapewnił im dodatkowy kurs językowy. To 50 godzin nauki m.in. słownictwa technicznego oraz podstawowych zwrotów potrzebnych w codziennej komunikacji z pasażerami. Inicjatywa odbywa się dzięki firmie 3M i przekazaniu przez nią grantu w wysokości 100 tysięcy euro.
Czy i jak obcokrajowcy mogą zostać pracownikami MPK
Nowe oprogramowanie w tramwajach i dedykowany kurs językowy ma otworzyć wrocławskiemu MPK możliwość zatrudnienia 100-120 kolejnych pracowników z Ukrainy, w tym uchodźców wojennych. Obecnie nie pozwalają na to obowiązujące w Polsce przepisy, które mówią, że:
- aby rozpocząć szkolenie na kategorię D kandydat powinien złożyć wniosek o wydanie profilu kandydata na kierowcę
- może to zrobić osoba posiadająca prawo jazdy wydane za granicą, przebywająca na terytorium Polski co najmniej 185 dni w każdym roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste lub zawodowe albo posiadająca zaświadczenie, że studiuje co najmniej od 6 miesięcy.
Prezes MPK Wrocław rozmawiał na temat zmiany przepisów z resortem infrastruktury. Ta kwestia jest znana ministrowi i jest szansa, że nowelizacja umożliwi szybsze podjęcie pracy przez Ukraińców. Być może przepisy uda się zmodyfikować w najbliższych tygodniach.