Aktualnie w budynku starego terminalu na Strachowicach znajduje się terminal general aviation, czyli obsługuje ruch niewielkich samolotów prywatnych. Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Wrocław S.A. w rozmowie z portalem wroclaw.pl podkreśla, że w całym zeszłym roku było to ponad 1700 operacji, czyli startów i lądowań. Dodatkowo, miejsca w części ogólnodostępnej wynajmowane są prywatnym firmom.
W pierwszych miesiącach wojny w Ukrainie terminal pełnił funkcję noclegowni dla ludzi potrzebujących schronienia. Do użytku oddano 200 miejsc. Aktualnie trwają prace zmierzające do pełnego wykorzystania potencjału budynku, ale jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretachBartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Wrocław S.A.
Zobaczcie archiwalne fotografie starego portu lotniczego i to, co tam się obecnie dzieje.
Stary port lotniczy Wrocław. Lotnisko na Strachowicach
Stary terminal na wrocławskich Strachowicach obsługiwał pasażerów niespełna 20 lat.
- Od sierpnia 1992 roku do marca 2012. W tym czasie był stale rozbudowywany. W maju 1997 roku otwarto nową Halę Odlotów Międzynarodowych. Rok później w listopadzie oddano do użytku nowy Terminal Krajowy. Od 2001 roku w hali odlotów międzynarodowych funkcjonowała strefa wolnocłowa - mówi rzecznik.
Na pierwsze połączenie międzynarodowe nie trzeba było długo czekać. W styczniu 1993 roku zainaugurowano loty na trasie Wrocław – Frankfurt nad Menem.
- Nie wszyscy wiedzą, ale pierwszy lot linii Ryanair z Polski wystartował właśnie ze stolicy Dolnego Śląska. Było to w marcu 2005 roku – mówi Bartosz Wiśniewski i dodaje, że w sierpniu 2009 roku rozpoczęła się budowa nowego terminalu, która trwała niecałe 3 lata. Pierwszy lot odbył się 11 marca 2012 roku.
Galeria zdjęć
Stary terminal. Port lotniczy Wrocław (2002 rok)
- Powierzchnia terminalu: 5957 m2
- Liczba stanowisk check-in: 9
- Liczba gate’ów: 3
- Liczba miejsc parkingowych: 300
- Liczba pasażerów obsłużonych w skali roku 2002: 242 821
Galeria zdjęć
Nowy terminal. Port lotniczy Wrocław (rok 2023/2024):
- Powierzchnia terminalu: 40 000 m2
- Liczba stanowisk check-in: 23
- Liczba gate’ów: 13
- Liczba miejsc parkingowych: 3 500
- Liczba pasażerów obsłużonych w skali roku 2023: 4 000 000
- Pierwszy kwartał 2024: 758 815 obsłużonych pasażerów. Oznacza to wzrost o 22% względem trzech pierwszych miesięcy zeszłego roku.
Port lotniczy Wrocław - Strachowice. Historia lotniska

lata 30., XX w. |
budowa lotniska na Strachowicach na potrzeby niemieckiego lotnictwa wojskowego, |
luty 1945 |
przejęcie lotniska przez wojska radzieckie, |
czerwiec 1945 |
rozpoczęcie cywilnej działalności lotniczej wraz z uruchomieniem okrężnego połączenia lotniczego Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław – Katowice – Łódź – Warszawa, |
wiosna 1946 |
przeniesienie lotniska cywilnego ze Strachowic na lotnisko trawiaste Gądów Mały oraz uruchomienie połączenia Warszawa – Wrocław – Warszawa z międzylądowaniem w Łodzi a w latach 1948 – 1950 również połączenia Poznań – Wrocław – Katowice, |
1952/1953 |
powiększenie i modernizacja Portu Lotniczego Wrocław – Strachowice (budowa betonowego pasa startowego), |
1958 |
powrót lotnictwa cywilnego na lotnisko Wrocław – Strachowice, |
1958-1992 |
regularne połączenia z Warszawą, Krakowem i Rzeszowem oraz sezonowe połączenia z Gdańskiem, Szczecinem i Koszalinem, |
lipiec 1990 |
podjęcie decyzji przez władze miasta i regionu o powołaniu spółki Port Lotniczy Wrocław S.A., |
listopad 1991 |
przygotowanie Feasibility Study przez niemiecką firmę AIRCONSULT z Portu Lotniczego Frankfurt nad Menem, określenie optymalnego planu rozbudowy infrastruktury lotniska, |
styczeń 1992 |
powołanie aktem notarialnym spółki Port Lotniczy Wrocław S.A., |
sierpień 1992 |
otwarcie nowego Terminalu Przylotów, |
grudzień 1992 |
przyznanie spółce Port Lotniczy Wrocław S.A. koncesji na podjęcie działalności gospodarczej na terenie portu, |
styczeń 1993 |
przejęcie przez Port Lotniczy Wrocław S.A. majątku i pracowników PP „Porty Lotnicze”. Spółka jako jedyny podmiot zarządzający cywilną częścią lotniska, |
styczeń 1993 |
uruchomienie pierwszego, międzynarodowego połączenia lotniczego Wrocław – Frankfurt nad Menem, |
maj 1997 |
otwarcie nowej Hali Odlotów Międzynarodowych, |
marzec 1998 |
rozpoczęcie budowy nowego Terminalu Krajowego, |
listopad 1998 |
otwarcie nowego Terminalu Krajowego, |
maj 1999 |
otwarcie Terminalu Cargo, |
maj 1999 |
zakończenie instalacji Systemu Meteorologicznego (VAISALA), |
czerwiec 1999 |
otwarcie zmodernizowanej Hali Przylotów Międzynarodowych, |
styczeń 2000 |
otwarcie nowej Strażnicy Lotniskowej Straży Pożarnej, |
listopad 2000 |
budowa nowej, trzeciej płyty postojowej, |
luty 2001 |
otwarcie nowej wieży kontroli lotów, |
luty 2001 |
otwarcie strefy wolnocłowej w hali odlotów międzynarodowych, |
marzec 2005 |
pierwsze połączenie niskokosztowe do Londynu. Początek dynamicznego rozwoju ruchu pasażerskiego. |
6 grudnia 2005 |
nadanie Portowi imienia Mikołaja Kopernika i otwarcie nowej części terminalu, |
marzec 2008 |
otwarcie nowego terminalu przeznaczonego do obsługi pasażerów podróżujących do krajów non Schengen, |
maj 2009 |
Hochtief wybrany generalnym wykonawcą nowego terminalu, |
lipiec 2009 |
podpisanie umowy z generalnym wykonawcą nowego terminalu firmą Hochtief, |
sierpień 2009 |
rozpoczęcie budowy nowego terminalu, |
marzec 2010 |
otwarcie bazy Wizz Aira we Wrocławiu, |
listopad 2010 |
budowa nowego terminalu – stan surowy zamknięty, trwają prace wykończeniowe, |
październik 2011 |
ogłoszenie bazy operacyjnej Ryanair we Wrocławiu, |
28 lutego 2012 |
uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nowego terminalu, uroczyste otwarcie terminalu, |
11 marca 2012 |
operacyjne otwarcie nowego terminalu, |
źródło: PLW