Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Elektromobilność – ustawa
Elektromobilność to całokształt zagadnień związanych ze stosowaniem pojazdów z napędem elektrycznym. Pojęcie „elektromobilność” odnosi się zarówno do technicznych i eksploatacyjnych aspektów dotyczących pojazdów z napędem elektrycznym, technologii oraz infrastruktury ładowania, jak również kwestii związanych z projektowaniem, produkcją, nabywaniem i używaniem pojazdów elektrycznych.
Ustawa o elektromobilności zaczęła obowiązywać 22 lutego 2018 roku wprowadzając m.in. możliwość darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania oraz korzystania z buspasów przez samochody z napędem wyłącznie elektrycznym jako zachęty do wykorzystywania tego rodzaju pojazdów.
Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności - zadania
Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności ma za zadanie stworzyć warunki do jej rozwoju w mieście, m.in. poprzez adaptację istniejącej infrastruktury oraz inne działania dostosowawcze mające na celu poprawę jej funkcjonowania oraz rozwój rynku pojazdów niskoemisyjnych, a także potrzebę ochrony środowiska w mieście. Dokument stanowi rozwinięcie idei zawartych w miejskich dokumentach strategicznych, w tym w szczególności Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Wrocławia oraz Strategii Wrocław 2030.
Strategia poddana była dwuetapowym konsultacjom, wśród zagadnień znalazły się m.in.:
- rozwój infrastruktury ładowania;
- możliwe udogodnienia dla samochodów elektrycznych, wodorowych i współdzielonej mobilności;
- integracja systemów nowych technologii w zakresie transportu., np. planery podróży, różnego rodzaju aplikacje;
- rozwój bezemisyjnego transportu publicznego;
- działania Miasta w zakresie propagowania elektromobilności
Oczekiwania mieszkańców
Mieszkańcy oczekują:
- dofinansowania do zakupu rowerów elektrycznych zarówno indywidualnych jak i współdzielonych (aspekt rowerów elektrycznych współdzielonych został uwzględniony, natomiast dofinansowanie rowerów indywidualnych odbywa się na poziomie rządowym);
- budowy stacji ładowania na dużych osiedlach mieszkaniowych (Miasto nie buduje stacji ładowania, robi to prywatny inwestor, który kieruje się kalkulacją ekonomiczną; Miasto wspiera proces budowy udostępniając swoje tereny, jednak o ostatecznej lokalizacji decyduje inwestor. Należy dodać, że istnieje ustawowy obowiązek, by miejscom postojowym przy nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej oraz budynkach wielorodzinnych zapewnić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć je w punkty ładowania)
W dokumencie:
- uwzględniono uwagi dotyczące omyłek pisarskich oraz dotyczące współdzielonych rowerów elektrycznych;
- duża część uwag była zasadna, ale miała już swoje pokrycie w projekcie dokumentu;
- nie uwzględniono uwag, które dotyczyły kwestii nie mieszczących się gestii samorządu.
W konsultacjach głos zabrały też 3 rady osiedla (Maślice, Psie pole – Zawidowie, Powstańców Śląskich). Pomimo zróżnicowania opinii i innego rozłożenia akcentów wspólnym elementem była potrzeba utworzenia gęstszej i równomiernie rozłożonej sieci ładowania pojazdów elektrycznych oraz wspierania użytkowania pojazdów elektrycznych a także rolę transportu szynowego.
Analizując jakie są możliwości ubiegania się o wsparcie finansowe w nowej perspektywie unijnej Miasto będzie dążyło przede wszystkim do posiadania nisko i zeroemisyjnej komunikacji miejskiej (zgodnie z celami założonymi w Strategii Wrocławia).
Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności - statystyki
Na terenie Miasta zgodnie ze stanem na dzień 31.12.2022 r. znajdowały się:
- autobusy zeroemisyjne – 0 szt.
- autobusy CNG – 4 szt. (3 szt. DLA; 1 szt. prywatny)
- samochody elektryczne – 1 383 szt.
- skutery elektryczne – 598 szt.
- samochody hybrydowe – 21 298 szt.
- samochody CNG, LNG – 183 szt.
- samochody na wodór – 2 szt.
Pojazdy elektryczne użytkowane przez urząd i jednostki – 12 szt.:
Punkty/stacje ładowania pojazdów elektrycznych
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych |
2022 |
liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych, w tym: |
168 (w tym 53 pkt w EIPA) |
1. liczba punktów Gminy Wrocław |
28 (w tym 20 pkt w EIPA) |
2. liczba punktów pozostałe |
140 |
Stacje ładowania pojazdów elektrycznych |
2021 |
liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w tym: |
64 (45 lokalizacji) |
1. liczba stacji Gminy Wrocław |
14 (2 lokalizacje w tym 10 stacji w EIPA) |
2. liczba stacji podmiotów prywatnych |
50 (43 lokalizacje) |
Miejsca postojowe dla pojazdów elektrycznych
WYKAZ LOKALIZACJI MIEJSC POSTOJOWYCH DLA POJAZDÓW EE | |||||
Lp. | Adres Stacji | Opis położenia stacji | Maksymalna liczba miejsc parkingowych | nr działki | Uwagi |
1 | pl. Solny | parking prostopadły po zachodniej stronie placu | 4 | dz. 28/4, AM24, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
2 | ul. Szajnochy | w sąsiedztwie ul. Geperta | 3 | dz. 30/3, AM24, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
3 | ul. Ruska | w sąsiedztwie ul. Rzeźniczej | 3 | dz. 65/3, AM 25, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
4 | ul. Rzeźnicza | bezpośrednio za ul. Św. Mikołaja w kierunku Ruskiej | 3 | dz. 35, AM25, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
5 | ul. Kiełbaśnicza | przy kościele Św. Elżbiety | 3 | dz. 32/6, AM 25, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
6 | ul. Łaciarska i Oławska | rejon od ul. Oławskiej do ul. Wita Stwosza | 2 | dz. 135/4, dz.136/2, AM 26, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
7 | ul. Uniwersytecka | w sąsiedztwie ul. Kuźniczej | 4 | dz. 22/2, AM26, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
8 | ul. Wita Stwosza | parking prostopadły przy ul. Szewskiej | 4 | dz. 113/3, AM26, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
9 | ul. Piaskowa | parking prostopadły przy Wydziale Filologii Uniwersytetu Wrocławskiego | 3 | dz. 5/18, AM27, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
10 | ul. Kotlarska | od pl. Nowy Targ | 4 | dz. 24, AM27, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
11 | ul. Kraińskiego | miejsca prostopadłe przy Hali Targowej | 4 | dz. 18/2, AM27, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
12 | ul. Styki i Kossaka | miejsca prostopadłe przy Panoramie Racławickiej | 4 | dz. 18/9, 17/1, AM28, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
13 | ul. Purkyniego | odcinek ul. Garncarska - pl. Powstańców Warszawy | 4 | dz. 19/4, AM28, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
14 | Al. Słowackiego | miejsca od pl. Dominikańskiego | 4 | dz. 14/4, AM28, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
15 | ul. Kazimierza Wielkiego | miejsca przy NBP | 3 | dz. 22/3, AM 37, obr. Stare miasto | ŚSP - obszar A |
16 | ul. Leszczyńskiego i ul. Kazimierza Wielkiego | parking prostopadły przy ul. Kazimierza Wielkiego | 4 | dz.13, dz.28/8, dz.8/36, AM37, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
17 | ul. Nowa | parking prostopadły od ul. Piotra Skargi | 4 | dz. 14/1, AM34, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
18 | ul. Modrzejewskiej | miejsca prostopadłe przy Operze | 4 | dz. nr 1/3, AM-33, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
19 | ul. Św. Antoniego | odcinek przy ul. Kazimierza Wielkiego | 2 | dz. 35, AM24, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
20 | ul. Włodkowica | skrzyżowanie z Św. Antoniego po stronie USC | 3 | dz. nr 4, AM-24, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
21 | ul. Cieszyńskiego-sięgacz | parking prostopadły przy Arsenale | 4 | dz. nr 8/1, AM-25, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar B |
22 | ul. Staromłyńska | boczna św. Jadwigi | 2 | dz. nr 22, AM-26, obr. Plac Grunwaldzki | ŚSP - obszar B |
23 | Ostrów Tumski | ul. św. Marcina | 2 | dz. 11, AM27, obr. Plac Grunwaldzki | ŚSP - obszar B |
24 | Ostrów Tumski (2) | pl. Katedralny strona południowa | 2 | dz. 36/2, AM27, obr. Plac Grunwaldzki | ŚSP - obszar B |
25 | pl. Kościuszki | miejsca prostopadłe w narożniku północno-zachodnim | 4 | dz. 56, AM-33, obr. Stare Miasto | SPP |
26 | ul. Ks. Witolda | przy śluzie mieszczańskiej | 3 | dz. 3/3, 5/3, AM-25, obr. Plac Grunwaldzki | ŚSP - obszar B |
27 | ul. Dubois | miejsca prostopadłe w rejonie ul. Kurkowej 14 | 3 | dz. 7, AM-24, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
28 | ul. Legnicka | miejsca przy Akademii Muzycznej | 4 | dz. 13, AM-7, obr. Stare Miasto | SPP |
29 | pl. Orląt Lwowskich | parking przy Dworcu Świebodzkim | 4 | dz. 3, AM-22, obr. Stare Miasto | SPP |
30 | pl. Legionów | miejsca prostopadłe przy pl. Muzealnym | 4 | dz. 30/1, AM-32, obr. Stare Miasto | SPP |
31 | ul. Gabrieli Zapolskiej | miejsca prostopadłe po zachodniej stronie | 4 | dz. 47/3, AM-35, obr. Stare Miasto | SPP |
32 | ul. Bałuckiego | przy ul. Piłsudskiego | 3 | dz. 5, AM-35, obr. Stare Miasto | SPP |
33 | Dworzec Główny | ul. Sucha przed wejściem dworzec pkp | 3 | dz. 20, AM-17, obr. Południe | SPP |
34 | ul. Rejtana i ul. Kołłątaja | bezpośrednio przy ul. Kołłątaja | 3 | dz. 17, AM-36, dz. 36, AM- 35 obr. Stare Miasto | SPP |
35 | ul.Kołłątaja i ul. Kościuszki | odcinek od ul. Kościuszki do ul. Podwale | 3 | dz. 1, 16, AM- 36 obr. Stare Miasto | SPP |
36 | ul. Dobrzyńska | miejsca przy ul. Traugutta | 4 | dz. nr 16/5, AM-1, obr. Południe | SPP |
37 | ul. Mazowiecka | w rejonie Impartu i UMWD | 3 | dz. nr 8/5, AM-2, obr. Południe | SPP |
38 | pl. Powstańców Warszawy | parking przed Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim | 4 | dz. nr 22/6, AM-28, obr. Stare Miasto | SPP |
39 | ul. Hoene– Wrońskiego | parking w rejonie Wybrzeża Wyspiańskiego | 4 | dz. nr 14, AM-34, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
40 | Wybrzeże Wyspiańskiego | parking w rejonie "serowca" | 4 | dz. nr 3/2, AM-34, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
41 | ul. Łukasiewicza | rejon ul. Curie-Skłodowskiej | 3 | dz. nr 2, AM-31, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
42 | ul. Norwida | rejon Uniwersytetu Przyrodniczego | 3 | dz. nr 20, AM-32, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
43 | ul. Wystawowa | parking przy YASE | 4 | dz. nr 31, AM-15, obr. Zalesie | SPP |
44 | ul. Słowiańska | rejon Grafit - skrzyżowanie pl. Słowiański | 3 | dz. nr 26, AM-12, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
45 | ul. Wielka | przy Uniwersytecie Ekonomicznym róg od ul. Komandorskiej | 4 | dz. nr 14, AM-25, obr. Południe | SPP |
46 | ul. Bolesława Drobnera/ przy pl. Bema | przy siedzibie Google | 3 | dz. nr 161/8, AM-17, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
47 | ul. Curie-Skłodowskiej | przy moście Zwierzynieckim | 3 | dz. nr 1, AM-31, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
48 | ul. Norwida | 4 | dz. nr 3, AM-33, obr. Plac Grunwaldzki | SPP | |
49 | ul. Na Grobli | koło GeoCentrum PW i MPWiK | 3 | dz. nr 7/2, AM-3, obr. Południe | SPP |
50 | ul. Piłsudskiego | NOT – ul. Stawowa | 2 | dz. nr 43/6, AM-35, obr. Stare Miasto | SPP |
51 | ul. Ślężna | na rogu Ślężnej/Kamiennej od strony Parku Wodnego | 4 | dz. nr 1, AM 26, obr. Południe | SPP |
52 | ul. Andrzeja Waligórskiego | przy Parku Południowym | 3 | dz. nr 6/2, AM-8, obr. Borek | |
53 | ul. Odrzańska | między ul. Więzienną i ul. Odrzańską w pobliżu ul. Nożowniczej | 3 | dz. nr 29, AM-26, obr. Stare Miasto | ŚSP - obszar A |
54 | ul. Dubois (2) | przy ul. Drobnera | 3 | dz. nr 38/2, AM-25, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
55 | ul. Powstańców Śląskich | na wysokości Sky Tower ul. Radosna | 4 | dz. nr 1/2, AM-24, obr. Południe | SPP |
56 | al. Pracy | przy al. Hallera | 3 | dz. nr 1, AM-26, obr. Grabiszyn | |
57 | ul. Pereca | przy Banku PKO SA | 3 | dz. nr 13/2, AM-13, obr. Grabiszyn | |
58 | ul. Bujwida | UW ołówek i kredka przy akademikach ul. Grunwaldzka | 3 | dz. nr 1, AM-30, obr. Plac Grunwaldzki | SPP |
59 | ul. Hercena | 3 | dz. nr 12, AM-8, obr. Poludnie | SPP | |
60 | ul. Racławicka | hala sportowa WKS, miejsca przy basenie | 4 | dz. 3/13 AM-6 obr. Borek | |
SUMA | 201 |