wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:42

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Kierowcy
  4. Elektromobilność

Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności – najważniejsze informacje

Redakcja www.wroclaw.pl,

Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności to dokument strategiczny, określający wizję, cel oraz kierunki działań związane z rozwojem elektromobilności we Wrocławiu w perspektywie czasowej do 2030 r. Odnosi się do wszystkich rodzajów pojazdów nisko- i zeroemisyjnych, wykorzystywanych zarówno w transporcie prywatnym jak i publicznym.

Reklama

Elektromobilność – ustawa

Elektromobilność to całokształt zagadnień związanych ze stosowaniem pojazdów z napędem elektrycznym. Pojęcie „elektromobilność” odnosi się zarówno do technicznych i eksploatacyjnych aspektów dotyczących pojazdów z napędem elektrycznym, technologii oraz infrastruktury ładowania, jak również kwestii związanych z projektowaniem, produkcją, nabywaniem i używaniem pojazdów elektrycznych. 

Ustawa o elektromobilności zaczęła obowiązywać 22 lutego 2018 roku wprowadzając m.in. możliwość darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania oraz korzystania z buspasów przez samochody z napędem wyłącznie elektrycznym jako zachęty do wykorzystywania tego rodzaju pojazdów.

Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności - zadania

Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności ma za zadanie stworzyć warunki do jej rozwoju w mieście, m.in. poprzez adaptację istniejącej infrastruktury oraz inne działania dostosowawcze mające na celu poprawę jej funkcjonowania oraz rozwój rynku pojazdów niskoemisyjnych, a także potrzebę ochrony środowiska w mieście. Dokument stanowi rozwinięcie idei zawartych w miejskich dokumentach strategicznych, w tym w szczególności Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Wrocławia oraz Strategii Wrocław 2030.

Strategia poddana była dwuetapowym konsultacjom, wśród zagadnień znalazły się m.in.:

  • rozwój infrastruktury ładowania;
  • możliwe udogodnienia dla samochodów elektrycznych, wodorowych i współdzielonej mobilności;
  • integracja systemów nowych technologii w zakresie transportu., np. planery podróży, różnego rodzaju aplikacje;
  • rozwój bezemisyjnego transportu publicznego;
  • działania Miasta w zakresie propagowania elektromobilności

Oczekiwania mieszkańców

Mieszkańcy wypowiadali się w zakresie usterek w tekście czy grafice, wskazywali też na zapisy wymagające zmiany lub rozwinięcia i postulowali dodanie elementów, których ich zdaniem zabrakło w dokumencie (m.in. rowery elektryczne, rowery elektryczne cargo, stacje ładowania na dużych osiedlach mieszkaniowych). Zdaniem części osób należy w dokumencie położyć nacisk na wsparcie transportu zbiorowego czy rowerowego, a nie promowanie prywatnych samochodów elektrycznych. 

Mieszkańcy oczekują:

  • dofinansowania do zakupu rowerów elektrycznych zarówno indywidualnych jak i współdzielonych (aspekt rowerów elektrycznych współdzielonych został uwzględniony, natomiast dofinansowanie rowerów indywidualnych odbywa się na poziomie rządowym);
  • budowy stacji ładowania na dużych osiedlach mieszkaniowych (Miasto nie buduje stacji ładowania, robi to prywatny inwestor, który kieruje się kalkulacją ekonomiczną; Miasto wspiera proces budowy udostępniając swoje tereny, jednak o ostatecznej lokalizacji decyduje inwestor. Należy dodać, że istnieje ustawowy obowiązek, by miejscom postojowym przy  nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej oraz budynkach wielorodzinnych zapewnić moc przyłączeniową, pozwalającą wyposażyć je w punkty ładowania)

W dokumencie:

  • uwzględniono uwagi dotyczące omyłek pisarskich oraz dotyczące współdzielonych rowerów elektrycznych;
  • duża część uwag była zasadna, ale miała już swoje pokrycie w projekcie dokumentu;
  • nie uwzględniono uwag, które dotyczyły kwestii nie mieszczących się gestii samorządu.

W konsultacjach głos zabrały też 3 rady osiedla (Maślice, Psie pole – Zawidowie, Powstańców Śląskich). Pomimo zróżnicowania opinii i innego rozłożenia akcentów wspólnym elementem była potrzeba utworzenia gęstszej i równomiernie rozłożonej sieci ładowania pojazdów elektrycznych oraz wspierania użytkowania pojazdów elektrycznych a także rolę transportu szynowego.

Analizując jakie są możliwości ubiegania się o wsparcie finansowe w nowej perspektywie unijnej Miasto będzie dążyło przede wszystkim do posiadania nisko i zeroemisyjnej komunikacji miejskiej (zgodnie z celami założonymi w Strategii Wrocławia).

Wrocławska Strategia Rozwoju Elektromobilności - statystyki

Na terenie Miasta zgodnie ze stanem na dzień 31.12.2022 r. znajdowały się:

  • autobusy zeroemisyjne – 0 szt.
  • autobusy CNG – 4 szt. (3 szt. DLA; 1 szt. prywatny)
  • samochody elektryczne – 1 383 szt.
  • skutery elektryczne – 598 szt.
  • samochody hybrydowe – 21 298 szt.
  • samochody CNG, LNG – 183 szt.
  • samochody na wodór – 2 szt.

Pojazdy elektryczne użytkowane przez urząd i jednostki – 12 szt.: 

Punkty/stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych

2022

liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych, w tym:

168 (w tym 53 pkt w EIPA)

1. liczba punktów Gminy Wrocław

28 (w tym 20 pkt w EIPA)

2. liczba punktów pozostałe

140

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych

2021

liczba stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w tym:

64 (45 lokalizacji)

1. liczba stacji Gminy Wrocław

14 (2 lokalizacje w tym 10 stacji w EIPA)

2. liczba stacji  podmiotów prywatnych

50 (43 lokalizacje)

Miejsca postojowe dla pojazdów elektrycznych

WYKAZ LOKALIZACJI MIEJSC POSTOJOWYCH DLA POJAZDÓW EE
           
Lp. Adres Stacji Opis położenia stacji Maksymalna liczba miejsc parkingowych  nr działki Uwagi
 
1 pl. Solny parking prostopadły po zachodniej stronie placu 4 dz. 28/4, AM24, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
2 ul. Szajnochy w sąsiedztwie ul. Geperta 3 dz. 30/3, AM24, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
3 ul. Ruska w sąsiedztwie ul. Rzeźniczej 3 dz. 65/3, AM 25, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
4 ul. Rzeźnicza bezpośrednio za ul. Św. Mikołaja w kierunku Ruskiej 3 dz. 35, AM25, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
5 ul. Kiełbaśnicza przy kościele Św. Elżbiety 3 dz. 32/6, AM 25, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
6 ul. Łaciarska i Oławska rejon od ul. Oławskiej do ul. Wita Stwosza 2 dz. 135/4, dz.136/2, AM 26, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
7 ul. Uniwersytecka w sąsiedztwie ul. Kuźniczej 4 dz. 22/2, AM26, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
8 ul. Wita Stwosza parking prostopadły przy ul. Szewskiej 4 dz. 113/3, AM26, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
9 ul. Piaskowa parking prostopadły przy Wydziale Filologii Uniwersytetu Wrocławskiego 3 dz. 5/18, AM27, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
10 ul. Kotlarska od pl. Nowy Targ 4 dz. 24, AM27, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
11 ul. Kraińskiego miejsca prostopadłe przy Hali Targowej 4 dz. 18/2, AM27, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
12 ul. Styki i Kossaka miejsca prostopadłe przy Panoramie Racławickiej 4 dz. 18/9, 17/1, AM28, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
13 ul. Purkyniego odcinek ul. Garncarska - pl. Powstańców Warszawy 4 dz. 19/4, AM28, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
14 Al. Słowackiego miejsca od pl. Dominikańskiego 4 dz. 14/4, AM28, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
15  ul. Kazimierza Wielkiego  miejsca przy NBP 3 dz. 22/3, AM 37, obr. Stare miasto ŚSP - obszar A
16 ul. Leszczyńskiego i ul. Kazimierza Wielkiego parking prostopadły przy ul. Kazimierza Wielkiego 4 dz.13, dz.28/8, dz.8/36, AM37, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
17 ul. Nowa parking prostopadły od ul. Piotra Skargi 4 dz. 14/1, AM34, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
18 ul. Modrzejewskiej miejsca prostopadłe przy Operze 4 dz. nr 1/3, AM-33, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
19 ul. Św. Antoniego odcinek przy ul. Kazimierza Wielkiego 2 dz. 35, AM24, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
20 ul. Włodkowica skrzyżowanie z Św. Antoniego po stronie USC 3 dz. nr 4, AM-24, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
21 ul. Cieszyńskiego-sięgacz    parking prostopadły przy Arsenale 4 dz. nr 8/1, AM-25, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar B
22 ul. Staromłyńska boczna św. Jadwigi 2 dz. nr 22, AM-26, obr. Plac Grunwaldzki ŚSP - obszar B
23 Ostrów Tumski  ul. św. Marcina 2 dz. 11, AM27, obr.  Plac Grunwaldzki ŚSP - obszar B
24 Ostrów Tumski (2) pl. Katedralny strona południowa   2 dz. 36/2, AM27, obr.  Plac Grunwaldzki ŚSP - obszar B
25 pl. Kościuszki miejsca prostopadłe w narożniku północno-zachodnim 4 dz. 56, AM-33, obr. Stare Miasto  SPP
26 ul. Ks. Witolda  przy śluzie mieszczańskiej 3 dz. 3/3, 5/3, AM-25, obr. Plac Grunwaldzki ŚSP - obszar B
27 ul. Dubois miejsca prostopadłe w rejonie ul. Kurkowej 14 3 dz. 7, AM-24, obr. Plac Grunwaldzki SPP
28 ul. Legnicka  miejsca przy Akademii Muzycznej 4 dz. 13, AM-7, obr. Stare Miasto SPP
29 pl. Orląt Lwowskich parking przy Dworcu Świebodzkim 4 dz. 3, AM-22, obr. Stare Miasto SPP
30 pl. Legionów miejsca prostopadłe przy pl. Muzealnym 4 dz. 30/1, AM-32, obr. Stare Miasto SPP
31 ul. Gabrieli Zapolskiej miejsca prostopadłe po zachodniej stronie 4 dz. 47/3, AM-35, obr. Stare Miasto SPP
32 ul. Bałuckiego przy ul. Piłsudskiego 3 dz. 5, AM-35, obr. Stare Miasto SPP
33 Dworzec Główny ul. Sucha przed wejściem dworzec pkp 3 dz. 20, AM-17, obr. Południe SPP
34 ul. Rejtana i ul. Kołłątaja  bezpośrednio przy ul. Kołłątaja 3 dz. 17, AM-36, dz. 36, AM- 35 obr. Stare Miasto SPP
35 ul.Kołłątaja i ul. Kościuszki  odcinek od ul. Kościuszki do ul. Podwale 3 dz. 1, 16, AM- 36 obr. Stare Miasto SPP
36 ul. Dobrzyńska miejsca przy ul. Traugutta 4 dz. nr 16/5, AM-1, obr. Południe SPP
37 ul. Mazowiecka w rejonie Impartu i UMWD 3 dz. nr 8/5, AM-2, obr. Południe SPP
38 pl. Powstańców Warszawy parking przed Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim 4 dz. nr 22/6, AM-28, obr. Stare Miasto SPP
39 ul. Hoene– Wrońskiego parking w rejonie Wybrzeża Wyspiańskiego 4 dz. nr 14, AM-34, obr. Plac Grunwaldzki SPP
40 Wybrzeże Wyspiańskiego parking w rejonie "serowca" 4 dz. nr 3/2, AM-34, obr. Plac Grunwaldzki SPP
41 ul. Łukasiewicza rejon ul. Curie-Skłodowskiej 3 dz. nr 2, AM-31, obr. Plac Grunwaldzki SPP
42 ul. Norwida rejon Uniwersytetu Przyrodniczego 3 dz. nr 20, AM-32, obr. Plac Grunwaldzki SPP
43 ul. Wystawowa parking przy YASE 4 dz. nr 31, AM-15, obr. Zalesie SPP
44 ul. Słowiańska rejon Grafit - skrzyżowanie pl. Słowiański 3 dz. nr 26, AM-12, obr. Plac Grunwaldzki SPP
45 ul. Wielka przy Uniwersytecie Ekonomicznym róg od ul. Komandorskiej 4 dz. nr 14, AM-25, obr. Południe SPP
46 ul. Bolesława Drobnera/ przy pl. Bema przy siedzibie Google 3 dz. nr 161/8, AM-17, obr. Plac Grunwaldzki SPP
47 ul. Curie-Skłodowskiej przy moście Zwierzynieckim 3 dz. nr 1, AM-31, obr. Plac Grunwaldzki SPP
48 ul. Norwida   4 dz. nr 3, AM-33, obr. Plac Grunwaldzki SPP
49 ul. Na Grobli koło GeoCentrum PW i MPWiK 3 dz. nr 7/2, AM-3, obr. Południe SPP
50 ul. Piłsudskiego  NOT – ul. Stawowa 2 dz. nr 43/6, AM-35, obr. Stare Miasto SPP
51 ul. Ślężna na rogu Ślężnej/Kamiennej od strony Parku Wodnego 4 dz. nr 1, AM 26, obr. Południe SPP
52 ul. Andrzeja Waligórskiego przy Parku Południowym 3 dz. nr 6/2, AM-8, obr. Borek  
53 ul. Odrzańska między ul. Więzienną i ul. Odrzańską w pobliżu ul. Nożowniczej 3 dz. nr 29, AM-26, obr. Stare Miasto ŚSP - obszar A
54 ul. Dubois (2) przy ul. Drobnera 3 dz. nr 38/2, AM-25, obr. Plac Grunwaldzki SPP
55 ul. Powstańców Śląskich na wysokości Sky Tower ul. Radosna 4 dz. nr 1/2, AM-24, obr. Południe SPP
56 al. Pracy przy al. Hallera 3 dz. nr 1, AM-26, obr. Grabiszyn  
57 ul. Pereca przy Banku PKO SA 3 dz. nr 13/2, AM-13, obr. Grabiszyn  
58 ul. Bujwida UW ołówek i kredka przy akademikach ul. Grunwaldzka 3 dz. nr 1, AM-30, obr. Plac Grunwaldzki SPP
59 ul. Hercena   3 dz. nr 12, AM-8, obr. Poludnie SPP
60 ul. Racławicka hala sportowa WKS, miejsca przy basenie 4 dz. 3/13 AM-6 obr. Borek  
           
    SUMA 201    

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl