Dostosowywany do parametrów autostrady odcinek drogi krajowej nr 18 liczy 70 km. Zaczyna się przy węźle Golnice, niedaleko Krzyżowej, a kończy na granicy polsko-niemieckiej w Olszynie. Dalej biegnie w Niemczech i prowadzi do autostradowej obwodnicy Berlina, zwanej Berliner Ring.
Najbliżej zakończenia prac jesteśmy na odcinku autostrady A 18 od węzła Żary-Zachód do węzła Iłowa. Prace zostały tam prawie skończone. Kierowcy powinni pojechać tędy już we wrześniuMarek Pilaczyński, GDDKiA, oddział Zielona Góra
To idealne połączenie dla osób, które zaplanowały np. lot z nowego lotniska Berlin-Brandenburg. Cała trasa z Wrocławia na lotnisko liczy ok. 330 km i powinniśmy przejechać ją w około trzy godziny. Można też oczywiście pojechać do stolicy Niemiec w celach turystycznych, na zakupy lub z wielu innych powodów odwiedzić to piękne miasto.
Wybudowali ją przed wojną Niemcy
Droga została wybudowana w drugiej połowie latach 30. XX wieku przez Niemców, jako fragment autostrady Wrocław-Berlin. Po wojnie przez długie dziesięciolecia nie była gruntownie remontowana. Jej stan stopniowo się pogarszał. Zwana była, ze względu na swój tragiczny stan, jako "Najdłuższe schody Europy".
Jadąc z Berlina do Wrocławia, przez 70 km, samochód rytmicznie podskakiwał na złączeniach betonowych płyt, z których powstała droga. Do dziur pomiędzy płytami wylewano jedynie asfalt. Poza tym nie było większych napraw.
Ostatecznie, dopiero w listopadzie 2004 r. rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Wtedy to do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna. Oddano ją do użytku w 2006 r.
Rozbiórka jezdni południowej betonowej drogi
Natomiast jezdnia południowa pozostawała cały czas bez większego remontu. Dlatego trwający obecnie generalny remont rozpoczął się od całkowitej rozbiórki istniejącej nawierzchni betonowej jezdni południowej.
Następnie jej konstrukcja została poszerzona. W końcu budowana jest na nowo z betonu, z wykorzystaniem materiału uzyskanego z rozbiórki do wykonania podbudowy.
Oprócz tego droga jest wyposażana we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska w tym, szczególnie ważne, przejścia dla zwierząt nad przyszłą autostradą.
Przemiana w autostradę A18 podzielona na cztery odcinki
Przebudowa drogi krajowej nr 18 i dostosowanie jej do parametrów autostrady, która będzie nazywać się A-18 jest podzielone na cztery odcinki.
- Odcinek pierwszy od granicy w Olszynie do węzła Żary-Zachód liczy 10,36 km. Koniec prac przewidziano tu na połowę 2023 r. Ich koszt wyniesie prawie 186 mln zł.
- Odcinek drugi od okolic węzła Żary-Zachód do węzła w okolicach miasta Iłowa liczy 21,90 km. W tej części prace są najbardziej zaawansowane. Przewidywany koniec to wrzesień 2022 r. Koszt przebudowy to 254 mln zł.
- Odcinek trzeci od miasta Iłowa do granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego liczy 16,24 km. Prace maja się tu zakończyć w 2023 r. GDDKiA nie podaje bardziej dokładnego terminu. Koszt tej części to ponad 175 mln zł.
- Odcinek czwarty od granic pomiędzy Ziemią Lubuską i Dolnym Śląskiem do Golnic koło Krzyżowej liczy 21,53 km. Koniec prac przewidziano na 2023 r. Koszt jego przebudowy to prawie 259 mln zł.