W pierwszych dniach sierpnia na budowę nowych mostów Chrobrego przyjechały elementy jego stalowej konstrukcji. Dotarły aż z Gdyni od producenta, który jeszcze w fabryce zabezpiecza je przed korozją i maluje na docelowy, szary kolor.
W tej chwili we Wrocławiu jest już większość głównych dźwigarów mostu i część poprzecznic.
Elementy mostu będą składane na miejscu przez najbliższe dwa miesiące
Montaż zacznie się od dźwigarów głównych, które położono równolegle do osi jezdni starego mostu. Na ustawionych wcześniej podporach zostanie scalona stalowa konstrukcja przęsła.
Następnie zostanie przesunięta za pomocą barek nad kanałem Żeglownym na swoje docelowe miejsce. Dopiero wtedy nastąpi zabetonowanie płyty żelbetowej przęsła. Szczegóły tej operacji tłumaczy przedstawiciel Wrocławskich Inwestycji (WI).
Podpory, na których stoją główne dźwigary, są torem, po którym będzie przesuwać się przyszła konstrukcja. Pomiędzy nimi znajdą się łożyska ślizgowe i podkładki teflonowe. Dzięki temu, gdy most zostanie złożony, będzie można go wysunąć w stronę rzeki. Gdy wysunie się o 7-8 metrów, wtedy sięgnie do rusztowania opartego na barce zakotwiczonej na kanaleJanusz Kania, inspektor nadzoru robót mostowych WI
Dodajmy, że wspomniana barka będzie miała liny. Wstrzymany zostanie ruch na rzece i przez dwa dni konstrukcja będzie płynęła w poprzek kanału.
Wcześniej mnóstwo pracy będą mieli spawacze. Niektóre złącza są bowiem tak duże, że ich spawanie może zająć nawet dwa dni.
Na nowych mostach będą tory tramwajowe na Swojczyce
Nowe przeprawy powstają obok istniejących mostów Chrobrego, które znajdują się nad kanałem przeciwpowodziowym i kanałem żeglugowym Odry. Dokładnie pomiędzy ul. Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie, a ul. Swojczycką.
Pojawią się po lewej stronie już istniejących mostów, patrząc z Sępolna w kierunku Swojczyc. Przy okazji przebudowany zostanie układ drogowy na ul. Monte Cassino, Marca Polo i Monopolowej.
Łącznie powstanie 877 m nowej jezdni, na moście 186 m. Do tego ponad kilometr dróg dla rowerów i 1100 m nowych chodników.
Na mostach wybudowane zostanie torowisko tramwajowe, które będzie wykorzystane w przyszłości. Obecnie trwa projektowanie trasy tramwaju na Swojczyce. Mosty będą miały 50 ton nośności, to znacznie więcej od obecnych, które mają 15 ton.
Budowa mostów Chrobrego kosztuje ok. 70 mln zł. Pierwsze samochody przejadą po nich w połowie przyszłego roku.