FILTRUJ
Podczas tegorocznego festiwalu Musica Polonica Nova zrealizowany zostanie program edycji z 2020 roku, która nie odbyła się z powodu pandemii. Program ten będzie odnosić się do otaczającej nas rzeczywistości – na nowo definiować, czym jest muzyka i wyznaczać nowe drogi twórczości artystycznej. Festiwal w roku 2022 będzie przebiegać pod hasłem „daCamera”.
Mniej znaczy więcej – do takiego właśnie odbioru muzyki kameralnej serdecznie Państwa zachęcam. To naturalne, że wielkie sale koncertowe i monumentalne dzieła wykonywane przez orkiestry symfoniczne robią na nas wrażenie. Czasami jednak warto skupić swoją uwagę na detalach, w których – niczym obraz powstający w soczewce – uwypukla się muzyczne piękno.
Podczas niektórych festiwalowych wydarzeń chcemy zrezygnować z tradycyjnego podziału na estradę i widownię. Dzięki temu słuchacze staną się pełnoprawnymi uczestnikami koncertów: będą mogli się przemieszczać i w ten sposób samodzielnie zdecydować o sposobie odbioru poszczególnych utworów. daCamera – połączenie sfery muzycznej z wizualną
Czas pandemii przeniósł muzykę współczesną, podobnie jak pozostałe gatunki sztuki, do sfery online. Na najbliższej edycji festiwalu podczas koncertów zauważalna będzie silna obecność atrakcyjnych aspektów wizualnych, jako równoważnych i wzbogacających spektrum warstwy muzycznej. Połączymy muzykę ze sztuką wideo, performansem i intermediami. Obraz wykorzystany podczas koncertu zmienia bowiem percepcję dźwięku i umożliwia odbiór prezentowanych utworów w szerszym kontekście. Więcej słyszeć, patrząc? Warto się przekonać, że tak właśnie jest! Festiwal potrwa pięć dni, podczas których odbędzie się siedem koncertów – nie tylko w salach koncertowych, ale też w przestrzeniach foyer Narodowego Forum Muzyki. Planowane są również wydarzenia towarzyszące, takie jak spotkania z twórcami, improwizacyjna scena „po godzinach” oraz instalacja – koncert realizowany wspólnie z BWA w przestrzeni galeryjnej.
Wrocław, NFM
Galeria dźwięków / Sound Gallery
Wrocław, NFM
Sala Czerwona / Red Hall
Splot / Weave
Inauguracja festiwalu / Festival opening
Zamówienie utworów Rituals na preparowany fortepian, elektronikę i wideo S. Wojciechowskiego oraz Dance ex machina na fortepian, taniec, wideo i elektronikę J. Krzewińskiego i A. Sowy dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. / The commissionings of the Rituals for prepared piano, electronics and video by S. Wojciechowski and Dance ex machina for piano, dance, video and electronics by J. Krzewiński and A. Sowa were co-financed from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage, the Fund for the Promotion of Culture coming from a state special-purpose fund, as part of the programme ‘Collections’ – priority ‘Composing Commissions 2019’ realised by the National Institute of Music and Dance.
Wrocław, NFM Sala Kameralna / Chamber Hall
Wrocław, NFM
Sala Czarna / Black Hall
Pasja
Zamówienie utworu Pasja na skrzypce, klarnety, perkusję i fortepian M. Ryczka dofinansowano ze środków pochodzących ze stypendium Miasta Wrocławia. / The commissining of the Pasja for violin, clarinets, percussion and piano by M. Ryczek was co-financed from the funds of a City of Wrocław scholarship
Wrocław, NFM
Sala Czerwona / Red Hall
Wizje ulotne / Fugitive Visions
Koncert multimedialny / Multimedia concert
Tomasz Skweres Denuo na sopran i duży zespół / for soprano and large ensemble** (2021)
Adam Porębski Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę / for chamber orchestra and electronics** (2022)
Paweł Hendrich Phantomaticon na orkiestrę kameralną, fortepian i komputer / for chamber orchestra, piano and computer (2021)
Ewa Synowiec Diabolus in musica (1984), Bajka japońska (1987), NDSL (1983), Pejzaże z lotu ptaka (1985) – kompozycje graficzne / graphic compositions
Improwizacja do grafiki tworzonej na żywo przez Mariana Oslisla / Improvisation to graphic works created live by Marian Oslislo.
Zamówienie utworu Muzyka złudzeń na orkiestrę kameralną i elektronikę A. Porębskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie 2019”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Wrocław, BWA Wrocław Główny
CelloCode
Wydarzenie specjalne / Special event
Współorganizator / In partnership with: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej
Wrocław, NFM
Sala Czarna / Black Hall
No Limits?
Koncert multimedialny / Multimedia concert
Spółdzielnia muzyczna contemporary ensemble / Musicians Associated Contemporary Ensemble:
Kuratorzy / Curators: Krzysztof Stefański, Martyna Zakrzewska
pl. Wolności 1, Wrocław 50-071