FILTRUJ
Zbliża się koniec wakacji, a to oznacza jedno: przechodzimy z letniej atmosfery mBank Nowe Horyzonty w barwną, jesienną aurę American Film Festival.
Za niecałe trzy miesiące wystartuje 14. edycja święta amerykańskiego kina, podczas którego będzie można podążać niezależnymi filmowymi ścieżkami, odkryć nieznane oblicza USA i zaznać dotyku klasyki za sprawą dzieł mistrzów i mistrzyń kina.
USA to jedna z największych kinematografii świata. Z powodów rynkowych na ekrany kin dociera przede wszystkim kino komercyjne, a nie sztuka filmowa.
Misją American Film Festival, od początku jego istnienia, jest pokazywanie innego oblicza kina amerykańskiego niż to, jakie oglądamy na co dzień w kinach sieciowych. AFF jest wydarzeniem wyjątkowym w skali światowej i drugim tego rodzaju w Europie.
American Film Festival jest jedynym festiwalem w Polsce – i w Europe środkowej i wschodniej – prezentującym wyłącznie kino amerykańskie w całej jego różnorodności: od artystycznego undergroundu do ambitnych produkcji Hollywoodzkich (włączając artystyczne przykłady filmów gwiazdorskich, a odrzucając masowe, seryjne produkcje o suberbohaterach). Festiwal przełamuje stereotyp kina amerykańskiego jako lekkiej rozrywki.
Na 14. American Film Festival zapraszamy tradycyjnie do Kina Nowe Horyzonty we Wrocławiu w dniach 7-12 listopada. Podczas wydarzenia będzie można zobaczyć także amerykańskie perły z ostatniego sezonu, w tym z najważniejszych festiwali: Sundance, SXSW czy Tribeki oraz nowe filmy Autorów i Autorek przez wielkie „A”.
Jednym z takich Autorów był także Robert Altman, którego filmy o istocie Ameryki oglądaliśmy na ubiegłorocznej edycji AFF-u. W tym roku zaprezentujemy drugą część retrospektywy jego twórczości, której bohaterkami są pogrążone w płciowo determinowanych stereotypach, tworzące alternatywne społeczności i konstruujące własny język komunikacji kobiety.
W tych filmach Altman najczęściej obierał strukturę psychologicznego thrillera – uznając go za najbardziej odpowiednią do opisu tajemnego i niedostępnego dla mężczyzn świata kobiet. Bohaterki górowały wówczas nad swymi partnerami – zakładnikami patriarchatu i mizoginii. Cechowała ich siostrzana solidarność, intensywna emocjonalność i dar macierzyństwa.
W takich filmach jak Trzy kobiety, Wróć, Jimmy Deanie, Obrazy, Ów chłodny dzień w parku czy Dzień weselny Altman włączył się zarazem w krytykę patriarchalnej kultury, typową dla czasów kontestacji, ale też ukazał kolejne fazy emancypacji kobiet, pułapki feminizmu i stereotypy w sposobach portretowania kobiecości.
Zawsze dawał też szansę znakomitym aktorkom do stworzenia niezapomnianych kreacji, a role Sandy Dennis, Shelley Duvall, Sissy Spacek, Susannah York, Cher czy Glenn Close należą do największych w ich karierach.
Kazimierza Wielkiego 19a-21, Wrocław 50-077