Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Przypomnijmy – 15 punktów karnych i 2 tysiące złotych mandatu – dla wrocławianki, która uszkodziła szlaban na przejeździe kolejowym. Kobieta zignorowała sygnalizację świetlną i wjechała przed nadjeżdżający pociąg.
Kiedy możemy wyłamać szlaban kolejowy?
Dlaczego wrocławianka dostała mandat i punkty karne za uszkodzenie szlabanu?
Kom. Przemysław Ratajczyk: – Wyłamanie rogatki to ostateczność – można to zrobić tylko wtedy, gdy zagrożone jest życie. W tym przypadku nie było żadnego niebezpieczeństwa, a kobieta uszkodziła rogatkę z powodu niestosowania się do przepisów ruchu drogowego. Dlatego została ukarana mandatem i punktami karnymi.
Kiedy na przejeździe można uszkodzić rogatki?
Tylko wtedy, gdy auto utknie między rogatkami i nie ma możliwości ucieczki, a zbliża się pociąg. W takiej sytuacji najważniejsza jest ochrona życia i zdrowia – wtedy trzeba działać, nawet jeśli wiąże się to z uszkodzeniem szlabanu.
Przypominamy, że w chwili, gdy sygnalizator nadaje pulsacyjne światło czerwone, obowiązuje bezwzględny zakaz wjazdu na przejazd kolejowy, nawet w sytuacji, gdy rogatki nie zostały jeszcze opuszczone bądź ich opuszczanie dopiero się rozpoczęło.
Lepiej wyłamać i zapłacić niż stracić życie...
Kierujący, którzy myślą, że zdążą jeszcze przed szlabanem i przed pociągiem, popełniają poważne wykroczenie, a co grosze ryzykują życiem swoim i innych. Warunki techniczne pociągów uniemożliwiają ich natychmiastowe zatrzymanie w sytuacji zagrożenia. Najcięższe składy potrzebują do tego nawet kilku kilometrów.
Mandat i punkty karne za uszkodzenie rogatki kolejowej
Ile kosztuje wyłamanie rogatek lub wjazd na czerwonym świetle? Jakie są sankcje?
Za takie wykroczenie grozi mandat nawet 2 tysiące złotych i 15 punktów karnych. Należy jednak pamiętać, że to „tylko” wysoka kara, a przede wszystkim realne zagrożenie dla życia – swojego i innych.
Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy na przejazdach kolejowych?
Najczęstsze błędy to: wjazd na czerwonym świetle, omijanie zamkniętych lub zamykających się rogatek, a także blokowanie przejazdu, gdy nie ma możliwości zjazdu po drugiej stronie. Każde z tych zachowań może skończyć się tragedią.
Jak tłumaczą się kierowcy w takich sytuacjach?
Oczywiście kierowcy często próbują tłumaczyć swoje niezgodne z prawem zachowanie. Tłumaczenia są różne: „myślałem, że zdążę”, „wszyscy tak robią”, „szlaban się nie zamykał” – to najczęstsze tłumaczenia. Ale w obliczu zderzenia z pociągiem, żadne z nich nie uratuje życia.
Dziękuję za rozmowę
Symulacja wyłamania rogatki kolejowej. Zobacz, jak to zrobić?
Znajdujesz się na przejeździe kolejowym i rogatki się zamknęły?
- Nie wpadaj w panikę!
- Nie próbuj ustawiać samochodu równolegle do torów.
- Po prostu wjedź samochodem w rogatkę, aby ją wyłamać.
Jak pokazuje nagranie, przy niewielkiej prędkości jest to możliwe bez problemu. Film: PKP Polskie Linie Kolejowe SA.