wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

12°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 02:15

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Wrocławskie top 5 na Światowy Dzień Turystyki
Kliknij, aby powiększyć
Mężczyzna i kobieta we wnętrzu zabytkowego budynku. Fragment plakatu turystycznego przygotowanego w ramach kampanii WROCŁAW - MIASTO PRZYGODY UMW
Mężczyzna i kobieta we wnętrzu zabytkowego budynku. Fragment plakatu turystycznego przygotowanego w ramach kampanii WROCŁAW - MIASTO PRZYGODY

Co roku 27 września obchodzony jest Światowy Dzień Turystyki. To święto ustanowione przez Światową Organizację Turystyki w 1979 roku ma pokazywać, jak nasze podróże społecznie, kulturowo, politycznie i ekonomicznie wpływają na świat. Co roku obchody mają inny temat – tegoroczny to: Turystyka i zielone inwestycje.

Reklama

W 2022 roku Wrocław odwiedziło 5,8 mln turystów. Przyciąga ich niezmiennie klimat naszego miasta. – Wrocław dzięki swojej złożonej historii jest turystycznym samograjem. Tutaj na każdym kroku mamy do czynienia z ciekawymi miejscami, wydarzeniami. Oczywiście, wiedza o nich to jedno, to można opanować. Jednak ja kocham to miasto, to jest moje miejsce na ziemi. I w taki sposób o nim opowiadam – z miłością – opowiada Arkadiusz Förster, wrocławski przewodnik turystyczny.

Trzy miliardy złotych od gości

Reklama czy korzyści finansowe – to tylko kilka przykładów. Markę miasta budują bowiem nie tylko jego mieszkańcy, ale także turyści, którzy dzielą się wrażeniami z podróży. Ta reklama przekłada się na przyjazdy kolejnych gości i na rozpoznawalność danej lokalizacji. Działa to nie tylko na poziomie turystyki rekreacyjnej, ale także biznesowej. Wieści o potencjale miasta, które krążą w środowiskach branżowych mają swoje wymierne korzyści w późniejszych inwestycjach.

Według badań w ub. roku 5,8 mln turystów pozostawiło we Wrocławiu ponad 3 mld zł, korzystając z hoteli, restauracji, atrakcji turystycznych, przemieszczając się po mieście, kupując pamiątki. Te pieniądze trafiły do wrocławskich przedsiębiorców, przełożyły się na miejsca pracy. Z tego ponad 370 mln trafiło do budżetu miasta w postaci części z podatków PIT i CIT. To około 8 proc. całego budżetu Wrocławia, a branża turystyczna daje pracę blisko 35 tysiącom osób w naszym mieście. To poważna gałąź gospodarki.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: ZOO Wrocław - dziewczynka oglądająca jaszczurkę Tomasz Hołod
ZOO Wrocław - dziewczynka oglądająca jaszczurkę

Skarb Piotra Włostowica

W maju tego roku wystartowała nowa kampania turystyczna Wrocławia. Jej motywem przewodnim są przygody związane z poszukiwaniami skarbu, który miałby zostać ukryty w grobowcu Piotra Włostowica. Kampanię „Wrocław miastem przygody” zainicjował spot, w którym wzięli udział popularni aktorzy, w tym gwiazda polskiego kina i teatru – Daniel Olbrychski. W filmie oglądamy Wrocław od Hali Stulecia, przez Narodowe Forum Muzyki, Muzeum Narodowe, Afrykarium po bulwary Dunikowskiego i Rynek.

Spot wyemitowano w 7 miastach, a jego publiczność wyniosła ponad 467 tys. osób. W Warszawie, Szczecinie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Katowicach i Gdańsku pojawiły się też 274 nośniki zewnętrzne (billboardy, słupy czy citylighty) z kadrami ze spotu. Reklamy pojawiały się także na Facebooku i Google. Koszt kampanii to ponad 400 tys. zł, partnerzy to: Wrocławska Organizacja Turystyczna, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław i Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Wakacyjne hity

W tegorocznym sezonie wakacyjnym wrocławskie atrakcje nie mogły narzekać na brak zainteresowania. Nikogo nie powinno dziwić, że nasze absolutne miejskie top 5 to:

  • Aquapark – 642 tys. gości
  • ZOO Wrocław – 520 tys. gości
  • Muzeum Narodowe we Wrocławiu z oddziałami – 300 tys. gości
  • Hydropolis – 135 tys. gości
  • Kolejkowo – 56 tys. gości

Olbrzymim powodzeniem cieszyły się też bezpłatne spacery z przewodnikami dla mieszkańców i turystów odwiedzających Wrocław. W tym roku było ich 137. – To nasza autorska impreza, którą od lat wspiera Wydział Promocji Urzędu Miejskiego Wrocławia – mówi Damian Kanclerski, prezes PTTK we Wrocławiu. Spacery wystartowały w maju, ostatnie odbędą się jeszcze w październiku.

Harmonogram spacerów znajdziesz tutaj.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Kolejkowo - dzieci oglądają makietę z piasku Tomasz Hołod
Kolejkowo - dzieci oglądają makietę z piasku

Spacer z dyrektorem

– Urodziłem się we Wrocławiu i z tym miastem związałem swoje życie. I dzięki temu, jak Wrocław wygląda, ale też dzięki niesamowitej otwartości i klimatowi miasta, tworzonemu wspólnie przez nas – mieszkańców, widzę w nim niesamowity potencjał. Zarówno dla turystyki, jak i biznesu, czy też dla osiedlania się nowych obywateli – mówi Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UMW i zaprasza na spacer po ulubionych miejscach.

Gdybym ruszał z Dworca Głównego, zabrałbym Państwa na spacer ul. Bogusławskiego, wzdłuż klimatycznych lokali ukrytych pod kolejowym nasypem. Następnie ul. Świdnicką skierowalibyśmy się w stronę Rynku, mijając po drodze architektonicznie ciekawe: pl. Kościuszki, dawny Dom Handlowy Renoma i przeciwległe Podwale, kościół Bożego Ciała, operę, hotel Monopol i majestatyczny kościół Świętych Doroty, Stanisława i Wacława - pamiątkę wielonarodowej historii Wrocławia z wartym obejrzenia wnętrzem. Ratusz i najstarsza na świecie (działająca od ponad 750 lat!) restauracja, czyli Piwnica Świdnicka, otoczone przez odrestaurowane kamieniczki, to chyba jeden z piękniejszych widoków serca miasta w Europie. Stamtąd ul. Kuźniczą przeszedłbym z Państwem pod główny gmach uniwersytetu, aby wzdłuż niego i Odry, podziwiając przy okazji Ossolineum, udać się na Ostrów Tumski, a z niego, parkami, wrócić do punktu, z którego wystartowaliśmy. Wkrótce trasa ta nabierze dodatkowego uroku po rewitalizacji i ożywieniu bastionu Sakwowego. Czy to bardzo oryginalna trasa? Pewnie dla wielu z nas nie, ale niezmiennie, spacerując nią, odkrywam nowe urokliwe elementy czy niuanse. Za każdym razem można nią przejść trochę inaczej, czasami prowadzą nas wieże kościołów, czasami krasnale, czasami trakt restauracyjny.
Radosław Michalski Dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UMW
Zdjęcie autora cytatu

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl