Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W 2022 roku Wrocław odwiedziło 5,8 mln turystów. Przyciąga ich niezmiennie klimat naszego miasta. – Wrocław dzięki swojej złożonej historii jest turystycznym samograjem. Tutaj na każdym kroku mamy do czynienia z ciekawymi miejscami, wydarzeniami. Oczywiście, wiedza o nich to jedno, to można opanować. Jednak ja kocham to miasto, to jest moje miejsce na ziemi. I w taki sposób o nim opowiadam – z miłością – opowiada Arkadiusz Förster, wrocławski przewodnik turystyczny.
Trzy miliardy złotych od gości
Reklama czy korzyści finansowe – to tylko kilka przykładów. Markę miasta budują bowiem nie tylko jego mieszkańcy, ale także turyści, którzy dzielą się wrażeniami z podróży. Ta reklama przekłada się na przyjazdy kolejnych gości i na rozpoznawalność danej lokalizacji. Działa to nie tylko na poziomie turystyki rekreacyjnej, ale także biznesowej. Wieści o potencjale miasta, które krążą w środowiskach branżowych mają swoje wymierne korzyści w późniejszych inwestycjach.
Według badań w ub. roku 5,8 mln turystów pozostawiło we Wrocławiu ponad 3 mld zł, korzystając z hoteli, restauracji, atrakcji turystycznych, przemieszczając się po mieście, kupując pamiątki. Te pieniądze trafiły do wrocławskich przedsiębiorców, przełożyły się na miejsca pracy. Z tego ponad 370 mln trafiło do budżetu miasta w postaci części z podatków PIT i CIT. To około 8 proc. całego budżetu Wrocławia, a branża turystyczna daje pracę blisko 35 tysiącom osób w naszym mieście. To poważna gałąź gospodarki.
Skarb Piotra Włostowica
W maju tego roku wystartowała nowa kampania turystyczna Wrocławia. Jej motywem przewodnim są przygody związane z poszukiwaniami skarbu, który miałby zostać ukryty w grobowcu Piotra Włostowica. Kampanię „Wrocław miastem przygody” zainicjował spot, w którym wzięli udział popularni aktorzy, w tym gwiazda polskiego kina i teatru – Daniel Olbrychski. W filmie oglądamy Wrocław od Hali Stulecia, przez Narodowe Forum Muzyki, Muzeum Narodowe, Afrykarium po bulwary Dunikowskiego i Rynek.
Spot wyemitowano w 7 miastach, a jego publiczność wyniosła ponad 467 tys. osób. W Warszawie, Szczecinie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Katowicach i Gdańsku pojawiły się też 274 nośniki zewnętrzne (billboardy, słupy czy citylighty) z kadrami ze spotu. Reklamy pojawiały się także na Facebooku i Google. Koszt kampanii to ponad 400 tys. zł, partnerzy to: Wrocławska Organizacja Turystyczna, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław i Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
Wakacyjne hity
W tegorocznym sezonie wakacyjnym wrocławskie atrakcje nie mogły narzekać na brak zainteresowania. Nikogo nie powinno dziwić, że nasze absolutne miejskie top 5 to:
- Aquapark – 642 tys. gości
- ZOO Wrocław – 520 tys. gości
- Muzeum Narodowe we Wrocławiu z oddziałami – 300 tys. gości
- Hydropolis – 135 tys. gości
- Kolejkowo – 56 tys. gości
Olbrzymim powodzeniem cieszyły się też bezpłatne spacery z przewodnikami dla mieszkańców i turystów odwiedzających Wrocław. W tym roku było ich 137. – To nasza autorska impreza, którą od lat wspiera Wydział Promocji Urzędu Miejskiego Wrocławia – mówi Damian Kanclerski, prezes PTTK we Wrocławiu. Spacery wystartowały w maju, ostatnie odbędą się jeszcze w październiku.
Harmonogram spacerów znajdziesz tutaj.
Spacer z dyrektorem
– Urodziłem się we Wrocławiu i z tym miastem związałem swoje życie. I dzięki temu, jak Wrocław wygląda, ale też dzięki niesamowitej otwartości i klimatowi miasta, tworzonemu wspólnie przez nas – mieszkańców, widzę w nim niesamowity potencjał. Zarówno dla turystyki, jak i biznesu, czy też dla osiedlania się nowych obywateli – mówi Radosław Michalski, dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki UMW i zaprasza na spacer po ulubionych miejscach.