wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Wrocław nagrodzony w konkursie dziennika Rzeczpospolita
Kliknij, aby powiększyć
Gala przyznania nagród Rzeczpospolitej (w kółeczku), w tle zdjęcie ilustracyjne - panorama Wrocławia z inwestycją tramwajową fot. UM Wrocławia / Redakcja www.wroclaw.pl
Gala przyznania nagród Rzeczpospolitej (w kółeczku), w tle zdjęcie ilustracyjne - panorama Wrocławia z inwestycją tramwajową

Stolica Dolnego Śląska została wyróżniona za wzorową realizację inwestycji ze wsparciem unijnym w kategorii Transport podczas gali „Samorządy Rzeczpospolitej. 20 lat Polski w Unii Europejskiej”, którą zorganizowała redakcja dziennika „Rzeczpospolita”. Doceniono nieznaną w historii miasta i kraju rozbudowę torowisk połączoną z kompleksową wymianą taboru. Wrocław jest laureatem w kategorii Transport za Integracyjny System Transportu Szynowego, a nagrodę odebrała Dorota Olearnik, dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami UM.

Reklama

Wrocław w ostatnich kilku latach mocno wykorzystywał pieniądze unijne do zmian w komunikacji miejskiej i transporcie. To nie tylko nowe trasy tramwajowe na zachodzie czy południowym wschodzie, ale także nowy częściowo niskopodłogowy tabor.

Tylko w 2023 roku miasto oddało 11 kilometrów torowisk, które powstały z wykorzystaniem wsparcia unijnego.

Miasto korzystało z kilku programów unijnych sięgając między innymi po środki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Z tych pieniędzy modernizowało transport miejski, tabor i współfinansowało rozwiązania drogowe.

Wrocław to dziś 893 tysiące mieszkańców. Z miasta codziennie korzysta około 1,2 miliona ludzi. By miasto funkcjonowało musimy inwestować w komunikację zbiorową. Dlatego w kończącej się kadencji wybudowaliśmy 11 kilometrów torowisk lub tras tramwajowo-autobusowych. Do tego nowy i wyremontowany tabor - 240 nowych autobusów i ponad 150 nowych i gruntownie zmodernizowanych tramwajów. Tych inwestycji w komunikację w ciągu czterech lat było za 1,2 miliarda złotych! W żadnym okresie funkcjonowania miasta przed i powojennym nie było tak intensywnych 4 lat w historii Wrocławia. To wszystko jest możliwe dzięki wykorzystaniu pieniędzy unijnych. I nie jest to nasze ostatnie słowo. Już budujemy i zapowiadamy budowę kolejnych torowisk o długości 25 kilometrów - do tego nowy tabor w nowych zajezdniach.
Dorota Olearnik, dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami UM

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Dorota Olearnik, dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami z nagrodą „Rzeczpospolitej” fot. UM Wrocławia
Dorota Olearnik, dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami z nagrodą „Rzeczpospolitej”

We Wrocławiu szczególnie warto zwrócić uwagę na 4 projekty z dofinansowaniem Unii Europejskiej.

Są to: budowa tramwaju przez Popowice i Szczepin (wraz z przebudową mostów, budową dróg rowerowych, udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami czy dwoma węzłami przesiadkowymi łączącymi autobus, tramwaj z koleją regionalna i dalekobieżną). W ramach tego Projektu w innej części miasta przebudowano odcinek torowiska w ulicy Hubskiej, co umożliwi np. budowę słynnego już w całej Polsce tramwaju na Jagodno.

Kolejny projekt to Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór. Z dwoma estakadami autobusowo-tramwajowymi, infrastrukturą przystankową i węzłami przesiadkowymi. Dzięki tej trasie czas dojazdu z Nowego Dworu do centrum zmniejszył się o 2/3 a już pierwsze miesiące wykazały zmniejszenie ruchu samochodowego na korzyść komunikacji zbiorowej. Nic dziwnego, jeśli w węzłowych punktach tej trasy na przystanek autobus lub tramwaj podjeżdża w szczycie średnio co mniej niż minutę.

Ważne było dla Wrocławia, by po nowych szynach jeździł coraz nowszy tabor. Tu beneficjentem unijnych środków był miejski przewoźnik MPK. W latach 2017 -2020 z pomocą unijnego finansowania udało się kupić aż 56 częściowo niskopodłogowych tramwajów Moderus Beta.

Ostatnie zadanie, które zasługuje na szczególną uwagę to konsekwentna budowa tras obwodnicowych w mieście. Zarządzającym ruchem miejskim konsekwentnie chodzi o ograniczanie w centrach osiedli ruchu samochodowego.

Tak stało się np. na peryferyjnym Psim Polu, gdzie do centrum osiedla mają wjazd tylko autobusy komunikacji miejskiej. Taki proces zachodzi teraz - dzięki unijnemu wsparciu - na osiedlu Leśnica.

Dzięki budowie tzw. Osi Zachodniej powstała obwodnica osiedla. Na razie obwodnicą jeździ cały ruch tranzytowy. Magistrat rozważa w porozumieniu z mieszkańcami kolejne kroki służące uspokojeniu ruchu na tym osiedlu. Jednocześnie przeprowadzono modernizację torowiska w ciągu ulicy Kosmonautów, Lotniczej i Legnickiej - tak by transport szynowy stanowił realną i szybką alternatywę dla komunikacji indywidualnej.

Szczegóły projektów, które przyniosły Wrocławiowi zwycięstwo

1. „Budowa wydzielonej trasy autobusowo – tramwajowej łączącej osiedle Nowy Dwór z Centrum Wrocławia”

Wysokość wydatków w Projekcie (najbardziej aktualne dane):

  • wartość całkowita projektu: 405 041 451,06 PLN
  • dofinansowanie UE (85%): 182 212 757,95 PLN

TAT to największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949, kiedy wybudowana została linia tramwajowa na Leśnicę. To ok. 7,5 km kilometrów nowego połączenia komunikacyjnego o najwyższym standardzie.

Wszystko po to, aby w 2023 roku po wydzielonej trasie bezkolizyjnie dojechać tramwajem lub autobusem z Nowego Dworu do centrum w mniej niż 20 minut. Trasa ułatwiła ponadto dojazd do zakładów pracy, firm, wyższych uczelni, wielkich osiedli mieszkaniowych, a także, dzięki lokalizacji pętli na Nowym Dworze, pozwala przesiąść się do pociągu i pojechać np. w kierunku Legnicy.

2. „Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu - Etap III A”

Wysokość wydatków w Projekcie (najbardziej aktualne dane):

  • wartość całkowita projektu: 283 735 355,33 PLN
  • dofinansowanie UE (85%): 113 950 694,35 PLN

Projekt kontynuował działania Miasta zrealizowane w ramach projektów Zintegrowany System Transportu Szynowego Etap I i II.

Obejmował budowę nowego korytarza tramwajowego stanowiącego alternatywę dla ciągu ul. Legnickiej tj. trasę tramwajową w ul. Popowickiej, Starogroblowej i Długiej (od ul. Milenijnej do ul. Jagiełły) wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą i stacją prostownikową, przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Długą oraz budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego kolejowo-tramwajowego przy stacji Wrocław Popowice, w formie zespołów przystanków tramwajowych i autobusowych zlokalizowanych w obszarze pod przebudowanym wiaduktem kolejowym.

Ponadto w ramach Projektu przebudowano odcinek ul. Hubskiej (od ul. Glinianej do ul. Dyrekcyjnej) poprzez wbudowanie torowiska tramwajowego wraz z budową i przebudowę niezbędnej infrastruktury technicznej.

3. „Modernizacja floty taboru tramwajowego we Wrocławiu pod względem polepszenia efektywności energetycznej oraz zapewnienia dostępności dla osób o ograniczonej sprawności poruszania się - Etap IA”

Wysokość wydatków w Projekcie:

  • wartość całkowita projektu: 250 678 997,00 PLN
  • dofinansowanie UE (85%): 172 770 575,00 PLN

W ramach realizacji projektu w latach 2017-2020 zostało zakupionych 56 tramwajów Moderus Beta z wyposażeniem za 250 678 997 zł.

4. „Budowa Osi Zachodniej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 94”

Wysokość wydatków w Projekcie:

  • wartość całkowita projektu: 382 413 434,85 PLN
  • dofinansowanie UE (85%): 233 275 064,03 PLN

Celem projektu było odciążenie Leśnicy od nadmiernego ruchu drogowego, kierując na nową ulicę tranzyt z obecnej drogi krajowej nr 94.

To nie tylko modernizacja drogowa, ale też modernizacja torowiska przeprowadzona w ramach unijnego projektu, jak i poza nim (m.in. ul. Kosmonautów, Lotnicza, Legnicka). Oś Zachodnia to drugi etap obwodnicy Leśnicy.

Obejmowała budowę alei Stabłowickiej od Osi Inkubacji do ul. Kosmonautów oraz przebudowę ul. Kosmonautów (od ul. Fieldorfa do Nowych Żernik) wraz z niezbędnymi obiektami inżynierskimi. Łącznie w wyniku realizacji zadania powstało 10,04 km nowych dróg oraz przebudowano 2,44 km istniejących dróg.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl