Na Kozanowie zawróciliśmy, aby pokonać drogę powrotną do przystanku "Kępa Mieszczańska". To pierwszy oficjalny przejazd testowy. Uczestniczył w nim prezydent Jacek Sutryk.
Ta trasa w wygodny sposób łączy mieszkańców zachodniej części Wrocławia z północnymi osiedlami, jak plac Grunwaldzki, czy południowymi, jak Gaj. Daje również możliwość dotarcia do ścisłego centrum, na przystanek "Rynek". Popowice dynamicznie się rozwijają. Teraz 15 tys. mieszkańców będzie mieć przystanek tramwajowy w zasięgu 7,5-minutowego spaceru.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
9 nowych przystanków
Trasa tramwajowa przez Popowice to wielka inwestycja. Pozwoli nie tylko lepiej skomunikować rozbudowujące się osiedla mieszkaniowe w tej części miasta, ale również odciążyć ulicę Legnicką. Nowa linia umożliwi m.in. wykonanie remontu torowisk na ul. Legnickiej, która dziś jest maksymalnie obciążona tramwajami.
Tramwaj przez Popowice może jeździć po 4 km toru podwójnego. Zamontowano 18 sztuk rozjazdów. Mamy ułożonych ponad 2 km zielonego torowiska (11200 m kwadratowych rozchodnika) - tak więc tramwaj jeździ też po zielonym dywanie m.in. na ul. Starogroblowej czy Popowickiej. W ramach zadania powstały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Inne autobusowe zostały przebudowane. W sumie prace prowadzone były na 25 przystankach.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Na nowym torowisku zostało usytuowanych 9 par przystanków tramwajowych. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa (ogrody działkowe), Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków - Wrocław Popowice (17. południk) i Wrocław Szczepin.
Jak oceniają nową trasę wrocławscy motorniczowie? - Jest bardzo przestronna, z dobrą widocznością, odseparowana od ruchu samochodowego, co zapewni tramwajom płynny przejazd. Na uwagę zasługuje również także duża ilość zieleni. Przybyło we Wrocławiu kolejne obsiane trawą torowisko. Po takich trasach jeździ się o wiele przyjemniej - dzieli się wrażeniami Tomasz Sielicki, motorniczy, który dwa dni wcześniej jako pierwszy w historii przejechał tramwajem przez Popowice.
Linia tramwajowa przez Popowice to również alternatywa dla ul. Legnickiej. Wybudowaliśmy torowisko tramwajowe i łuki na skrzyżowaniu ul. Lotniczej i Milenijnej. Pozwala to skręcić tramwajom w kierunku Leśnicy, a także pojechać w stronę ul. Milenijnej i dalej Popowickiej od ul. Lotniczej.Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji
Nowa jakość na zielono
Zazieleniło się nie tylko torowisko. W ciągu całej inwestycji Wrocławskie Inwestycje posadziły ponad 230 drzew. Część krzewów jeszcze czeka na swoją kolej, natomiast rozchodnik na zielonym torowisku wraz z wiosną zyskuje coraz bardziej na uroku. Łącznie mamy tu aż dwa kilometry zielonego torowiska.
Tomasz Sielicki, który jest doktorem nauk historycznych, specjalistą w zakresie historii komunikacji miejskiej i znawcą historii Wrocławia, patrzy na inaugurację torowiska w szerszym kontekście.
Przejazd pierwszego tramwaju po nowej trasie to zawsze ważne wydarzenie dla miasta. Na naszych oczach zapisuje się kolejny rozdział historii Wrocławia. Dla mnie osobiście było to bardzo emocjonujące przeżycie, nie tylko jako motorniczego, ale również jako historyka. Szukając materiałów na temat dziejów wrocławskiej komunikacji miejskiej trafiałem na relacje prasowe z przejazdów próbnych na nowych odcinkach tras. Tak było na przykład 130 lat temu, gdy wprowadzano pierwsze tramwaje elektryczne. Dziennikarze zwracali uwagę na przystających przechodniów czy mieszkańców okolicznych domów, którzy byli świadkami tych doniosłych wydarzeń. Tak było i tym razem. Mieszkańców północnej części Popowic i Szczepina przywitał pierwszy tramwajowy dzwonek, będący zwiastunem nowej jakości codziennych podróży po Wrocławiu.dr Tomasz Sieilcki, historyk, motorniczy
Nowe tramwaje 18 i 19, a autobus 103 po staremu
Przez Popowice nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza numer 19 połączy Kozanów z pl. Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Tramwaj pojedzie dokładnie tą samą trasą, co obecny autobus C. Połączy te odległe miejsca kursując wydzielonym torowiskiem, nie stojąc w korkach.
Druga, to dzisiejsza linia 32, która znacznie zmieni trasę i będzie nosić numer 18. Zamiast jechać ul. Legnicką, pojedzie ul. Popowicką i dalej przez wyremontowane mosty Pomorskie, przystanek "Rynek" i "Świdnicka", dalej ulicami Widok i Kołłątaja do osiedla Gaj.
Obie linie będą kursowały z częstotliwością w szczycie co 12 minut - czyli na nowych przystankach na Popowicach tramwaj pojawi się co 6 minut.
Taka zmiana trasy linii 32 zapewni oczekiwane od lat przez mieszkańców Kozanowa połączenie ze ścisłym centrum. Przy tej okazji, dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmienimy jej numer na 18. Ta zmiana, w tym uporządkowanie numeracji, spotkały się z pozytywną reakcją radnych osiedlowych.Monika Kozłowska-Święconek, Biuro Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim
Autobus 103 będzie kursował bez zmian. Pierwotnie jego kurs miał być skrócony do ul. Kwiskiej, jednak mieszkańcy chcieli utrzymania trasy do pl. Jana Pawła II.
Ostatnie poprawki i festyn
Liniowe tramwaje kursować będą od poniedziałku 15 maja. Nie należy się więc dziwić, że wciąż trwają tam prace, dokonywane są poprawki. Ekipy budowlane będzie można zapewne zobaczyć jeszcze długo po oficjalnym otwarciu inwstycji.
Jest to czas na poprawki, ewentualne drobne zmiany czy modyfikacje. Na placu budowy wciąż są nasi inspektorzy, którzy sprawdzają jakość wykonanych prac, zgodność z projektem. Normalne jest, że są pewne rzeczy do zmiany. Jestem przekonany, że nawet po odbiorze końcowym powstanie lista poprawek do zrobienia. To normalne, dzieje się tak na każdej budowie.Krzysztof Świercz, Wrocławskie Inwestycje
Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta oraz MPWiK.
Tramwaj przez Popowice to wielka inwestycja. Jest zatem co świętować. 13 maja przy ul. Długiej 63, na terenie Politechniki Wrocławskiej, MPK Wrocław organizuje festyn. To nietypowa forma corocznej imprezy "Dzień Otwarty MPK". Dotychczas przewoźnik zapraszał do którejś swojej zajezdni, tym razem, z okazji uruchomienia trasy przez Popowice, zaprasza właśnie na świętowanie nowej inwestycji.