wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Trwa wielki remont esplanady na wrocławskim Manhattanie. Sprawdź postęp prac [ZDJĘCIA]
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu ekipa budowlana na remontowanej esplanadzie ZDiUM Wroclaw
Na zdjęciu ekipa budowlana na remontowanej esplanadzie

Rozpoczęło się betonowanie konstrukcji esplanady od strony mostu Grunwaldzkiego. Ten etap prac potrwa kilka tygodni. Z drugiej strony traktu – od strony Pasażu Grunwaldzkiego, ekipy remontowe najpierw muszą wzmocnić strop pod budynkiem Diagnostyki, aby później rozebrać ostatnią część esplanady. Zobacz zdjęcia.

Reklama

Pierwszy etap betonowania esplanady potrwa kilka tygodni. Obejmuje część od schodków do sklepu Biedronka. To około 900 metrów kw., wykorzystanych zostanie 210 tys. litrów betonu oraz 25 ton stali zbrojonej.

Obecnie trwa betonowanie konstrukcji przy banku Santander, m.in. wykonano płytę żelbetową o długości 24m, w którą wykonawca wbudował ok. 70 metrów sześciennych betonu. Jednocześnie budowlańcy działają przy drugim krańcu traktu, na którym – zanim rozbiorą istniejącą konstrukcję, muszą wzmocnić strop pod budynkiem zajmowanym przez firmę Diagnostyka.Wymagający plac budowy

Wymagający plac budowy

Remont esplanady wzdłuż pawilonów przy wieżowcach tzw. wrocławskiego Manhattanu rozpoczął się latem 2021 r., jego finisz był planowany na wiosnę 2022 r. Inwestorami są Spółdzielnia Mieszkaniowa Piast i miejski Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta.W tym czasie rozebrano jedną trzecią esplanady – od schodów po stronie mostu Grunwaldzkiego do sklepu Biedronka.

Prace podzielono na etapy.

Tam, gdzie trzeba już było wyburzyć konstrukcję, ustawiono tymczasowe podesty i schody, które pozwalały na korzystanie z punktów usługowych i handlowych.Powstały nowe podpory z zazbrojonymi stopami (pierwotnie planowano tylko ich remont), stanęły ścianki do schodów i podjazdów. Rozpoczęło się wylewanie betonu w części od strony mostu Grunwaldzkiego.

Prac na ułatwia lokalizacja placu budowy.

Dostawa betonu nie może odbywać się od strony jezdni z uwagi na rosnące drzewa oraz fakt, iż podajnik do wylewania betonu nie może dozować materiału ponad głowami przechodniów. Dlatego uzgodniono dojazd od strony kampusu i zaplecza budowy.
Ewa Mazur, Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta

Wyzwaniem są prace pod pawilonem mieszczącym laboratorium Diagnostyki. Ze względu na brak możliwości wyłączenia placówki medycznej z użytkowania oraz niski prześwit uniemożliwiający użycie maszyn budowlanych (pod pawilonem jak pod całą esplanadą znajduje się parking), wszystkie prace muszą być wykonywane ręcznie. To komplikuje i spowalnia wszystkie procesy budowlane.

– Roboty rozbiórkowe muszą być realizowane z ostrożnością i precyzją. Podobnie etap wykonania nowych słupów, czyli podpór, i poprzecznych belek wzmacniających, gdyż laboratorium musi przez cały ten czas funkcjonować normalnie i przyjmować pacjentów – wyjaśnia Ewa Mazur.

Skomplikowany charakter prac pod czynnym pawilonem zajmowanym przez Diagnostykę wydłuży termin odbudowy całej esplanady. Inwestor wraz ze ZDiUM przygotowuje właśnie aneks do umowy z firmą wykonawczą, z terminem przypadającym na wiosnę 2023 r.

Zmiany w projektach remontu esplanady

Przerwy między kolejnymi etapami prac miały kilka przyczyn.

Po pierwsze, rozbiórki ujawniły niestety szereg problemów nieujętych w projekcie, bo niemożliwych do stwierdzenia gołym okiem przed wykonaniem prac odkrywkowych. Stwierdzono m.in.:

  • wiele gorszy niż zakładano stan techniczny niektórych elementów konstrukcji esplanady (podpory),
  • wadliwy sposób wykonania elementów konstrukcji powstałej w latach 70. (brak stóp u istniejących podpór), sposób podparcia dla witryn lokali usługowych oraz rodzaj zastosowanych materiałów budowlanych.

Konieczność wymiany bądź budowy konkretnych elementów konstrukcji esplanady wymagała każdorazowo dokonywania modyfikacji dokumentacji projektowej. Każda zmiana zaś oznaczała dodatkowy czas na uzgodnienie dokładnego zakresu, technologii i kosztów realizacji dodatkowych prac projektowych i budowlanych.
Ewa Mazur, ZDIUM

Po drugie, konieczne były zmiany w projekcie, realizacja robót dodatkowych (jak budowa zupełnie nowych podpór czy toczące się obecnie wzmacnianie stropu pod Diagnostyką).

Po trzecie, wojna w Ukrainie spowodowała nagły i gwałtowny odpływ pracowników z firm wykonawczych i podwykonawczych, nałożone embarga i stan wojny bardzo pogorszyły również dostępność konkretnych surowców, takich jak chociażby stal. Tylko dla etapu 1 potrzeba 25 ton stali, która od wybuchu wojny stała się towarem trudnodostępnym.

Zakup wszystkich materiałów wykorzystywanych podczas budowy obciąża do zakończenia pewnego etapu wyłącznie wykonawcę, ustawa o zamówieniach publicznych nie przewiduje formy zaliczkowania. Zapłata następuje po zakończeniu i rozliczeniu konkretnego etapu budowy.

Źródło: materiały prasowe

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl