wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Zdrowie
  4. Nie sprzedawaj alkoholu
  5. Streetworkerzy Fundacji Salida
Kliknij, aby powiększyć
Kampania „Nie sprzedawaj alkoholu mojemu dziecku”. fot. wroclaw.pl
Kampania „Nie sprzedawaj alkoholu mojemu dziecku”.

Fundacja Salida od lat z powodzeniem realizuje programy skierowane do osób używających substancji psychoaktywnych. Dotychczas większość projektów dotyczyła pracy z osobami pełnoletnimi, jednak ze względu na potrzeby, wynikające z sytuacji społecznej, fundacja zajęła sie także pracą z młodzieżą. Streetworkerzy pracowali na ulicach Wrocławia latem i zimą ubiegłego roku. Celem ich pracy była psychoedukacja oraz próba wpłynięcia na zmianę zachowania, poprzez rozbudowanie alternatywnych form spędzania czasu.

Reklama

Dyżury streetworkingowe prowadzone były przez dwie osoby, doświadczone w profilaktyce uzależnień. Latem obejmowały głównie obszar Wyspy Słodowej, jej okolice oraz bulwar Xawerego Dunikowskiego. Lokalizacje nie były przypadkowe, ponieważ są to tereny znane wśród młodej społeczności, jako miejsca spotkań towarzyskich. Zimą te miejsca świeciły pustkami, dlatego streetworkerzy przenieśli się w okolice Galerii Handlowej Wroclavia, na tamtejsze parkingi i zakamarki. Podczas dyżurów zostało nawiązanych wiele kontaktów, z czego część kilkukrotnie z tymi samymi odbiorcami. W okolicach galerii handlowej młodzież zwykle paliła papierosy, epapierosy, piła alkohol, natomiast z rozmów wynikało, że spotykają się tam okazyjnie, głównie w weekendy i wyjątkowo w ciągu tygodnia szkolnego. Wśród dominujących używek znalazły się alkohol i marihuana, wielu rozmówców deklarowało, że nie miało kontaktów z innymi substancjami psychoaktywnymi. Młodzież była otwarta na kontakt i rozmowę.

W czasie dyżurów rozdawaliśmy młodzieży ulotki o najbardziej popularnych substancjach psychoaktywnych i ich działaniu, dostępnych formach leczenia, konsekwencjach zdrowotnych oraz prawnych. Był to element wzbudzający u nich zainteresowanie oraz głosy, że cenią sobie konkretną wiedzę na temat używek, bez pouczania, moralizatorskiego tonu, zakazów i nakazów często kierowanych w ich stronę
- mówiła Magda Maciejwska, koordynatorka projektu Fundacji Salida.

Inne materiały, które trafiały do młodzieży to m.in zaktualizowane broszury zawierające listę miejsc pomocowych we Wrocławiu, kierujących swoje usługi do osób z problemem uzależnienia, współuzależnienia oraz osób w ogólnie pojętym kryzysie, w tym numery na telefony zaufania. Ulotki stanowiły wstęp do rozmowy lub jej rozwinięcie na temat tego czy dana grupa ma kontakt z takimi substancjami i jaką ma wiedzę na temat możliwości uzyskania pomocy. Podstawowym elementem rozmów były pytania o to czy młodzież zna/ ma kogoś w bliskim środowisku, kto używa substancji. Założono, że łatwiej będzie powiedzieć o doświadczeniach osób trzecich niż swoim własnym i niejednokrotnie w dalszej części rozmów, młodzi odbiorcy czuli się na tyle swobodnie aby powiedzieć również o sobie.

Ważną częścią działań Fundacji było także wzmacnianie mocnych stron uczestników, poczucia własnej wartości czy motywowania do refleksji na temat form spędzania czasu.

- Mimo przelotnego charakteru naszej znajomości mogliśmy nawet w krótkiej rozmowie przypomnieć im o ich własnych zasobach w radzeniu sobie z codziennymi trudnościami. Młodzież często wspominała nam o presji, która nałożona jest na nich w szkole, ale co nas bardzo cieszyło, coraz częściej sięgają po pomoc psychologów i psychoterapeutów i coraz rzadziej spotyka się to ze zjawiskiem stygmatyzacji
- podkreśla Marta Iszczukiewicz , koordynatorka projektu Fundacji Salida

Streetworkerzy w czasie spotkań z młodzieżą informowali o rodzajach placówek, które udzielają bezpłatnych świadczeń, że nie zawsze są to poradnie NFZ, ale też różnego rodzaju fundacje (w tym Fundacja Salida ) i stowarzyszenia. Według relacji młodzieży - problemy nastolatków często wynikają z braku akceptacji w grupie, lęku przed odrzuceniem, zaburzeń nastroju, presji ze strony rodziców i szkoły i szkodliwego używania substancji. Z tego powodu niezwykle cenne w pracy z młodymi jest trening zachowań asertywnych, które pomogą stanowczo i skutecznie chronić siebie, dbać o własne potrzeby, poczucie wartości oraz radzić sobie z presją otoczenia.

Z rozmów z młodzieżą wynika, że ich życie kręci się wokół szkoły i kontaktów z rówieśnikami, które z różnych powodów realizowane są właśnie w formie spotkań zauważonych przez streetworkerów. Dużą część życia rozrywkowego i towarzyskiego realizują też poprzez social media i internetowe komunikatory. Brakuje im czasu, pomysłów, wzorców na to, jak można spędzać czas inaczej. Młodzież wspominała nam, że szczególnie w okresach jesień-wiosna-lato, miejsca takie jak Wyspa Słodowa lub Bulwar Dunikowskiego są atrakcyjne ze względu na lokalizację i „przyzwolenie” na spożywanie alkoholu.

Streetworkerzy pokazywali młodzieży inne miejsca na mapie Wrocławia, gdzie mogą równie interesująco spędzić czas bez używek.

Podsumowanie w liczbach programu:

  • nawiązano kontakt z ok. 300 osobami ( z niektórymi kontakt wielokrotny),
  • 50 dyżurów,
  • rozdano 310 ulotek o miejscach pomocowych,
  • rozdano 180 wlepek, 80 smyczy, 45 toreb
  • rozdano 40 voucherów na seans w kinie Nowe Horyzonty
  • rozdano 23 egzemplarze książek „Nie powiem CI, że wszystko będzie dobrze” J. Suchecka.
Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl