Port Lotniczy Wrocław ogłosił przetarg na budowę i przebudowę płaszczyzn lotniskowych. Zadanie obejmuje:
- budowę dwóch dróg kołowania,
- budowę płyty postojowej dla 12 samolotów (wojskowych, transportowych i pasażerskich),
- budowę stanowiska do odladzania,
- przebudowę istniejących trzech dróg kołowania,
- budowę i przebudowę infrastruktury towarzyszącej (sieci, oświetlenie itp.).
To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale również i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej zwiększymy przepustowość lotniska i przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych.
Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław
Drogi i płyty za 350 milionów złotych
Wyłoniony w przetargu wykonawca dostanie 26 miesięcy na wykonanie zadania, licząc od dnia podpisania umowy. Firmy mogą składać oferty do 14 listopada 2023 roku. Władze lotniska chcą ruszyć z przebudową jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego.
Drogi i płyty zostaną wybudowane w większości na trenach trawiastych lub w miejscu nieczynnej nawierzchni lotniskowej przeznaczonej do rozbiórki. Nowa infrastruktura dla samolotów pasażerskich i wojskowych ma kosztować około 350 milionów złotych. Połowa tej kwoty to dofinansowanie Unii Europejskiej.
Podstawowym celem powyższych zadań jest zwiększenie możliwości operacyjnych części lotniczej pod potrzeby operacji cywilnych (samoloty pasażerskie) i wojskowych. – Inwestycja dotyczy przede wszystkim tego, żeby trasy dla samolotów, czy miejsca postojowe, mogły równolegle realizować różne zadania: do obsługi ruchu pasażerskiego, jak i do obsługi ruchu cargo lub ruchu związanego z obecnością wojsk amerykańskich na terenie Dolnego Śląska – wyjaśniał nam w sierpniu Karol Przywara, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Terminal na 10 milionów pasażerów
Powyższe zadania stanowią część większej inwestycji rozplanowanej do 2035 roku. Długoterminowe plany, które będą realizowane etapami, zakładają m.in. rozbudowę terminala, hotelu znajdującego się przy lotnisku, a także budowę parkingu wielopoziomowego. Po szczegóły odsyłamy do tekstu: „Port Lotniczy Wrocław będzie jeszcze większy. Wkrótce rusza przebudowa.”
Władze lotniska deklarują, że cały ten ogromny proces inwestycyjny nie będzie uciążliwy dla pasażerów.
Staramy się tak to wszystko zorganizować, żeby to miało minimalny wpływ na ograniczenie czy zmianę sposobu funkcjonowania lotniska. Jesteśmy przygotowani na to, żeby operacji nie zawieszać.
Karol Przywara
Terminal po przebudowie będzie mógł obsłużyć 10 milionów osób rocznie. To o 6 milionów więcej od przewidywanej liczby pasażerów w 2023 roku. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach: 2026-2028 i 2033-2035.
Bądź na bieżąco z Wrocławiem!
Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu.
Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!