wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 20:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Czas na Wrocław: #CzasNaBuspas
  4. Pytania i odpowiedzi

Dlaczego tworzymy buspasy we Wrocławiu?

Wyniki Kompleksowego Badania Ruchu we Wrocławiu i aglomeracji 2018 wykazały, że do Wrocławia każdej doby wjeżdża 240 tys. aut. Wyznaczenie buspasów jest jednym z kluczowych sposobów na to, aby przyspieszyć komunikację zbiorową i stworzyć alternatywę dla kierowców. Dążymy do tego, aby komunikacja zbiorowa była szybka, bezpieczna i godna zaufania.

Jakie kryteria stosujemy tworząc buspasy?

  • Wybierane są ulice, na których linie autobusowe mają duże opóźnienia i mają problemy z przejazdem. Zgłaszany jest przez MPK wydłużony czas przejazdu autobusów w szczytach komunikacyjnych w stosunku do czasu przejazdu poza szczytami komunikacyjnymi.
  • Ulicą przebiegają minimum 3 linie autobusowe. Buspasy nie pojawiają się w miejscach, gdzie kursuje jedna linia co 15 minut.
  • Wybierane są odcinki, na których wydzielenie lub dodanie buspasa nie będzie miało dużego wpływu na komunikację indywidualną. Ulica jest dwujezdniowa i minimum dwupasowa.

Czy buspasy korkują jeszcze bardziej miasta?

To nie buspasy korkują miasta czy ich wydzielenie. Jeżeli we Wrocławiu pojawiają się korki, to dlatego, że jest za dużo aut względem tego, co nasze ulice mogą przyjąć. Wrocław nie może poszerzać ulic, budować kolejnych pasów ruchy, aby teoretycznie poprawić przepustowość, ponieważ każdy dodany pas, to po jakimś czasie zwiększenie natężenia ruchu o 30%. Dlatego dążymy do tego, aby zmniejszyć ilość miast i dać mieszańcom oraz osobą, które codziennie przyjeżdżają do Wrocławia alternatywę: komunikację zbiorową, system parkingów Park&Ride, wrocławski rower miejski, wypożyczalnię samochodów elektrycznych Vozzilla. 

Dlaczego wprowadzamy buspasy przed usprawnieniem komunikacji miejskiej?

System transportu w mieście był przez wiele lat tworzony dla aut i komunikacji indywidualnej. Auta miały więcej pasów ruchu i były preferowane przez światła. Ze względu na to, że system wymaga przebudowy, Wrocław rozpoczął wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju. Sukcesywnie i konsekwentnie realizowany jest wobec tego pakiet działań wskazanych przez Wrocławską politykę mobilności, zgodnie z którą równolegle wdrażane są następujące działania oraz programy:

  • Wydzielanie torowisk tramwajowych - obecnie na terenie Miasta już blisko 95% torowisk o długości 186,5 km to torowiska wydzielone z ogólnego ruchu kołowego. Jednym z efektów tych działań jest eliminacja opóźnień w poruszaniu się komunikacji miejskiej a tym samym zapewnienie szybkiego i przede wszystkim zgodnego z rozkładem jazdy przejazdu komunikacji tramwajowej (a także na niektórych  odcinkach autobusowej). Inną korzyścią po wydzieleniu torowiska jest możliwość wyposażenia przystanków zlokalizowanych na chodniku i wiążących się z koniecznością wsiadania do tramwaju z jezdni w tzw. przystanki wiedeńskie. Przykładowo takie rozwiązanie już funkcjonuje na ulicach Trzebnickiej, Hubskiej czy Krupniczej. Bez wydzielenia torowiska nie istniałaby możliwość poprawy na tych ulicach warunków wsiadania  do tramwajów.
  • Program ruchu pieszego
  • Program rowerowy
  • Program poprawy stanu technicznego infrastruktury drogowej
  • Poprawa jest stan techniczny obiektów inżynierskich
  • Poprawa stanu technicznego torowisk
  • Budowa systemu „Parkuj i jedź” we Wrocławiu
  • Program inicjatyw lokalnych
  • Program rozwoju terenów pod mieszkalnictwo 

Jaki jest sens tworzenia buspasów na krótkich odcinkach?

Każda minuta zyskana w komunikacji zbiorowej ma znaczenie dla pasażerów podróżujących autobusem czy tramwajem, bo to oznacza, że będziemy szybciej w docelowym miejscu, w pracy, w szkole, na spotkaniu. I że możemy liczyć na komunikację zbiorową.

Co jest alternatywą dla buspasów?

Alternatywą jest ograniczenie dostępności centrum miasta dla samochodów. To się stosuje w wielu zachodnich miasta. We Wrocławiu wybraliśmy jednak inne działania takie jak: tworzenie buspasów, wydzielanie torowisk tramwajowych dla autobusów, priorytety przejazdu dla tramwajów na większości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl