Od 15 marca 2022 r. na placu Orląt Lwowskich (od numeru 4 do numeru 12) zostanie zmieniona organizacja ruchu poprzez wyznaczenie nowych, równoległych miejsc postojowych objętych opłatami. Obsługę 11 miejsc postojowych zapewni jeden parkomat.
Jak podkreśla Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, mieszkańcy w tym miejscu mogą wykupić abonament parkingowy za 10 zł miesięcznie lub 100 zł za cały rok. Ulica znajduje się w strefie płatnego parkowania o najniższych stawkach opłat obowiązujących wyłącznie w dni robocze.
Większa Strefa Płatnego Parkowania
Obszar Strefy Płatnego Parkowania został poszerzony decyzją Rady Miejskiej Wrocławia w 2019 r., w wyniku prowadzonych wcześniej konsultacji społecznych. Na mapie obejmuje on obecnie praktycznie całe wrocławskie śródmieście, jednak płatne miejsca postojowe w nowych granicach strefy wyznaczane są we głównie we współpracy z radami osiedli, dlatego proces ten postępuje stopniowo.
Są jednak miejsca, gdzie decyzja o wprowadzeniu płatności podejmowana jest niezależnie od współpracy z osiedlowymi samorządami, ze względu na uwarunkowania związane z bezpieczeństwem ruchu lub charakterem otoczenia.
– Z takim przypadkiem mamy do czynienia przy pl. Orląt Lwowskich, na jezdni prowadzącej w kierunku ul. Braniborskiej. Najważniejszym uwarunkowaniem dla wprowadzenia miejsc postojowych w tej lokalizacji było zwiększenie bezpieczeństwa na pasie rowerowym, poprzez skrócenie obszaru kolizji z samochodami zmieniającymi pas ruchu na tym odcinku. Przez pierwsze miesiące miejsca te nie były objęte opłatami, co przełożyło się na ich dużą zajętość – tłumaczy Klaudia Piątek ze ZDiUM-u. – W efekcie pojawiły się zgłoszenia mieszkańców przyległych budynków. Część z nich czuje się poszkodowana względem sytuacji swoich sąsiadów z ulic objętych opłatami postojowymi - Sokolniczej, Tęczowej, czy Ziemowita, którzy nie muszą krążyć po zatłoczonej okolicy w poszukiwaniu wolnego miejsca postojowego.
Strefa Płatnego Parkowania. Co daje?
Zdaniem urzędników regulacja parkowania poprzez wprowadzenie parkomatów ma przede wszystkim duże znaczenie dla mieszkańców. Ma być bezpieczniej i wygodniej, bo następuje większa rotacja, a dodatkowo poprawia się stan lokalnych dróg oraz ich najbliższego otoczenia.
– W wielu miejscach osoby o ograniczonej sprawności ruchowej: starsze, niepełnosprawne, poruszające się na wózku, z wózkiem nie mają możliwości przejścia chodnikiem, bo tak gęsto zaparkowane są pojazdy. Dodatkowo postój pojazdów na chodnikach prowadzi do ich szybkiej degradacji. Podobna sytuacja jest z zieleńcami, które są często rozjeżdżane i niszczone, a przecież zieleń stanowi jeden z najważniejszych elementów zwiększających atrakcyjność miasta, a dodatkowo chroni przed zanieczyszczeniami i hałasem ruchu miejskiego – dodaje Piątek.
Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia wyjaśnia, że sytuacja na pl. Orląt Lwowskich, gdzie opłaty wprowadzane są z inicjatywy urzędu to wyjątek.
– Co do zasady płatne parkowanie rozwijane jest we współpracy z radami osiedli. Obserwujemy rosnące zainteresowanie mieszkańców i radnych osiedlowych z danego obszaru i to najczęściej oni dokonują wyboru konkretnych odcinków ulic mających zostać objętych opłatami. Takie wnioski mieszkańcy osiedli mogą zawsze kierować do Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia – tłumaczy Stefanicki.
Wysokość opłat za parkowanie
Miejsca objęte opłatami od 15 marca znajdują się w podstrefie IX Strefy Płatnego Parkowania (dawna strefa C). Stawki obowiązujące w SPP:
- 3,00 zł za 1. godzinę postoju;
- 3,10 zł za 2. godzinę postoju;
- 3,30 zł za 3. godzinę postoju;
- 3,00 zł za 4. i każdą kolejną godzinę postoju.
W SPP opłaty obowiązują w dni robocze w godz. 9:00-18:00. Mieszkańcy wybranych odcinków ulic, posiadający meldunek stały bądź tymczasowy, mogą kupić abonament w cenie 10 zł za miesiąc lub 100 zł za rok (na pierwszy pojazd). Abonament można zakupić w sklepie internetowym wroclaw.e-abonamenty.pl oraz na stronie spp.zdium.wroc.pl.