– Chcemy wspierać te pomysły, które są realistyczne, mają faktyczną szansę na wejście w życie – mówi dr Jakub Kuś, prodziekan ds. studenckich, psycholog i przewodniczący jury konkursu Change IT.
I tak można przedstawić ideę konkursu „Change IT – impactful innovation challenge” dla studentów Uniwersytetu SWPS i Politechniki Wrocławskiej.
W tym roku po raz trzeci wyłoniono zwycięzcę Change IT. To RingOn, pierścionek bezpieczeństwa. Łączy w sobie wszystko to, co chcą promować organizatorzy konkursu: utylitarność, bo proponuje rozwiązanie na brak poczucia bezpieczeństwa; uniwersalność, bo odpowiada na potrzeby większej grupy osób; i innowacyjność, bo wykorzystuje nowe technologie.
Stanąć na drodze rozpadającej się rzeczywistości
Idea konkursu wynika wprost z okoliczności powstania pomysłu. To był czas pandemii, kolejnych lockdownów.
– Wszyscy czuliśmy, że rozpada nam się rzeczywistość i wchodzimy w kompletnie nowe czasy. Chodziło o to, aby odzyskać poczucie, że wciąż mamy moc sprawczą – mówi Jakub Kuś.
W pierwszej edycji, jak zdecydowali pomysłodawcy, wykładowcy Uniwersytetu SWPS – dr Agnieszka Młodzińska-Granek, dr Patrycja Radek i Katarzyna Pasiak – w konkursie mogli brać udział tylko studenci wrocławskiego Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS.
Wyróżnione projekty rozwiązywały problemy głównie psychologów i ich klientów.
Wykorzystać zalety synergii
W drugiej edycji zmieniono zasady.
Zespoły konkursowe musiały składać się ze studentów wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS dowolnego kierunku i Politechniki Wrocławskiej:
– Chcieliśmy przekroczyć sztucznie wytyczoną w edukacji granicę między naukami społeczno-humanistycznymi, technicznymi a biznesem w ramach myślenia o tym, jak zmienić świat na lepsze – mówi Jakub Kuś.
Rezultatem był (zwycięski) projekt konkretnego wynalazku: „Handy Hug” – rękawicy uciskowej dla dzieci w spektrum autyzmu. Pomysłodawcy dalej pracują nad jego urzeczywistnieniem.
Projekt, który zwyciężył w tegorocznej edycji: RingOn, również ma szansę na realizację.
Jak przyznaje Julia Zysiek, koordynatorka zespołu, studentka Uniwersytetu SWPS, w konkursie zespół omówił pomysł i pokazał wydruk modelu w 3D: – Chcemy rozwijać nasz pomysł. Wakacje przeznaczyliśmy na research startupowych konkursów, aby znaleźć inwestorów. Potrzebujemy dofinansowania, aby przygotować prototyp, z gotowymi rozwiązaniami technologicznymi – mówi Julia Zysiek.
Pokaż pierścionku, co masz w środku
Istotą pierścionka nie jest bowiem jego wygląd, choć – tu trzeba przyznać – jest to dyskretna i elegancka biżuteria w zarówno złotej, jak i srebrnej wersji. Ważniejsze, że pierścionek wyposażony jest w czujnik nacisku i technologię Bluetooth.
W razie niebezpieczeństwa odpowiednia sekwencja nacisków uruchamia aplikację, wysyła alarm i informację o lokalizacji do wybranej osoby (albo do wszystkich, którzy mają zainstalowaną aplikację).
Jeśli alarm okaże się fałszywy, użytkownik ma 10 sekund na anulowanie alarmu również odpowiednią sekwencją nacisków.
– Wybraliśmy pierścionek, a nie kolczyki lub inny element biżuterii, bo jest najbardziej dyskretny i można uruchomić alarm, nawet gdy ktoś przytrzymuje nam dłonie – tłumaczy Julia Zysek.
Czy RingOn zwiększy poczucie bezpieczeństwa?
Pierścionek bezpieczeństwa, jak wyjaśnia Jakub Kuś, specjalista psychologii nowych technologii, może działać dwojako:
– Z jednej strony wpływa na ofiarę. W razie ataku ma świadomość, że ktoś odebrał alarm i wezwie pomoc. Z drugiej strony może też działać prewencyjnie na potencjalnych agresorów. Świadomość, że ofiara szybko może uzyskać pomoc, działa zniechęcająco – wyjaśnia psycholog.
I dodaje: – RingON to świetny projekt. Dobrze zdiagnozowany problem, innowacyjne rozwiązanie, a do tego zespół myśli o pierścionku jak o projekcie biznesowym. Żal byłoby nie wykorzystać takiego potencjału.
Jakie są zasady konkursu Change IT?
Konkurs Change IT kierowany jest do studentów Uniwersytetu SWPS i PWr. Projekty usług lub produktów oceniane są pod kątem:
- stopnia rozwiązywania ważnych problemów społecznych,
- jakości zaproponowanych rozwiązań technologicznych,
- potencjału na wdrożenie,
- opłacalności biznesowej.
Nowa edycja zazwyczaj ogłaszana jest w lutym na stronie Uniwersytetu SWPS.