– Rok 2017 był kolejnym rokiem, w którym odnotowaliśmy mniej dni, w czasie których przekroczone zostały normy jakości powietrza w naszym mieście. Przypomnę, że ilość tych dni systematycznie spada od roku 1990, kiedy to we Wrocławiu notowaliśmy ok. 160 dni z przekroczeniami tych norm. W 2016 było ich już tylko 60, a w ubiegłym roku nieco ponad 40. Oczywiście chcemy zejść do poziomu 35 dni, czyli obowiązującej normy europejskiej. Nie tylko maleje liczba dni, ale także maleją same wartości przekroczeń – mówi prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz.
Założenia do planu pozwalają na zdobycie informacji o stanie zaopatrzenia gminy w energię oraz identyfikację ewentualnych zagrożeń. Realizacja założeń do planu zaopatrzenia wymaga oczywiście ścisłej współpracy przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców. Programy Unii Europejskiej i inne źródła finansowania dostępne dla samorządów są głównym źródłem wspierania realizacji planów zaopatrzenia w paliwa i energię.
24% obiektów do poprawy
– Prawo energetyczne zobowiązuje nas do zaplanowania zaopatrzenia i wykorzystania energii. Natomiast planowanie energetyczne jest nie tylko obowiązkiem nałożonym przez prawo energetyczne, ale daje także możliwość kreowania lokalnej polityki energetycznej – dodaje Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia. – 76 % wrocławian jest w tym momencie ogrzewanych w sposób niepogarszający jakości powietrza w mieście. W tym momencie musimy zająć się pozostałymi 24% obiektów, czyli tak naprawdę również użytkowników. To jest pole naszej pracy – kontynuuje Wojciech Adamski.
Wrocław robi kolejny krok w kierunku zwiększenia kontroli nad sposobem ogrzewania. Dla zachowania spójności z planami rozwoju przedsiębiorstw energetycznych założenia do planów zaopatrzenia gminy w paliwa gazowe, energię elektryczną i ciepło są opracowywane na okres piętnastu lat. Co 3 lata są aktualizowane, podobnie jak plany rozwoju operatorów systemu elektroenergetycznego, które powinny zachowywać spójność z założeniami gminy. Ostatni plan został opracowany w 2004 roku, a jego aktualizacji dokonano w 2016.
– Założenia energetyczne będą uzupełnieniem, które pozwoli na przełożenie kluczowych aspektów studium zagospodarowania przestrzennego i strategii, jak również wymogów uchwały antysmogowej do nowego dokumentu. W ten sposób będziemy mogli wskazać, w jaki sposób przedsiębiorstwa energetyczne będą musiały dopasować się do rozwoju miasta. Prezydent musi skutecznie wymagać i domagać się, aby to przedsiębiorstwa energetyczne wpisywały się w rozwój miasta, a nie odwrotnie – powiedział Wojciech Kaczkowski, dyrektor Wydziału Inżynierii Miejskiej
Cele strategiczne opracowywanego projektu
Harmonijny rozwój miasta
- Zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego
- Zaspokojenie wszystkich potrzeb Miasta
- Zrównoważony rozwój infrastruktury energetycznej
Kształtowanie i ochrona środowiska
- Ograniczenie źródeł zanieczyszczeń (walka ze smogiem)
- Ocena potencjału OZE
- Zwiększanie efektywności energetycznej
Wyspowa praca systemu elektroenergetycznego
- Plan działań umożliwiający pracę wyspową Wrocławia
Zawartość dokumentu
- Aktualny stan i przewidywane zmiany zapotrzebowania na energię
- Przedsięwzięcia racjonalizujące zużycie energii
- Poprawa efektywności energetycznej
- Wykorzystanie nadwyżek zasobów paliw i energii
- Zakres współpracy z gminami ościennymi
Co zostanie wykonane w celu opracowania planu?
- Badania ankietowe – zebranie danych
- Analiza, badanie trendów, diagnoza
- Zapewnienie zgodności z dokumentami: Studium Zagospodarowania Przestrzennego, Strategia Wrocław 2030, Plan Gospodarki Niskoemisyjnej, Uchwała Antysmogowa, Program Ochrony Powietrza
- Definiowanie założeń
- Wnioski, podsumowanie i zalecenia
Planowany harmonogram prac
- Grudzień 2017 – rozpoczęcie prac (przygotowanie OPZ, ogłoszenie przetargu i wybranie wykonawcy)
- Maj 2019 – wykonanie opracowania (opiniowanie, wyłożenie do publicznego wglądu)
- Listopad 2019 – uchwalenie przez Radę Miejską Wrocławia
Aktualny plan zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa można znaleźć TUTAJ.