Tramwaj na Popowice – jest umowa na pierwszy etap

Jeszcze wiosną powinna ruszyć przebudowa wiaduktu nad ul. Długą a potem budowa pierwszego etapu trasy tramwajowej na Popowice. Spółka Wrocławskie Inwestycje i PKP PLK  podpisały umowę z wykonawcą prac firmą Budimex Budownictwo.

  • Nowy wiadukt nad ul. Długą wraz z przystankiem kolejowym i zintegrowanym węzłem przesiadkowym ma być gotowy w 23 miesiące.


Najpierw zostanie przebudowany wiadukt nad ul. Długą, powstanie tam trzy razy dłuższa niż w tej chwili przeprawa dla pociągów, przy niej zintegrowany węzeł przesiadkowy. To jest zakres prac, za który odpowiada PKP PLK i to od kolejowego zarządcy głównie zależał będzie  harmonogram prac. 

– Obecny wiadukt rozbierzemy, potem wybudujemy nowy, prawie trzy razy dłuższy niż ten dotychczasowy. Powstanie na nim zintegrowany węzeł przesiadkowy, perony, wiaty przystankowe, oświetlenie. Wiadukt jest na trasie z Wrocław Mikołajów w kierunku Oleśnicy. Zakładamy, że w trakcie inwestycji co najmniej jeden tor dla pociągów będzie dostępny, ale na pewno nie unikniemy pewnych utrudnień – mówi Bożena Kozmowska, zastępca dyrektora ds. projektów unijnych PKP PLK.

Torowisko, ścieżki rowerowe i chodniki

W trakcie prac przy wiadukcie wykonawca pierwszego etapu rozpocznie przebudowę układu drogowy w tamtej okolicy. Dotyczy to fragmentu od marketu Tesco do zjazdu na teren Politechniki Wrocławskiej. Poza nową nawierzchnią i torowiskiem powstaną ścieżki rowerowe, chodniki i cała infrastruktura. W związku z tym, że pod wiaduktem ma jeździć tramwaj a linii kolejowej nie da się podnieść, jezdnia na Długiej zostanie nieco obniżona. Te zadania zleca Gmina Wrocław.

Przygotowania do prac mają ruszyć już za kilka tygodni. Zadania gminy mają zakończyć się po 18 miesiącach, natomiast kolejowe po 23 miesiącach. Łącznie pierwszy etap inwestycji kosztuje około 120 mln zł.

Kiedy reszta trasy?

Przypomnijmy. Nowa trasa tramwajowa ma mieć początek na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej. Torowisko tramwajowe od Mieszczańskiej przejdzie w ul. Dmowskiego. Od tego miejsca zostanie poprowadzone między istniejącymi jezdniami: przez most Dmowskiego, obok centrum handlowego i siedziby ZDiUM przy ul. Długiej. Wyzwaniem dla wykonawców jest przebudowa wiaduktu kolejowego. Powstanie tam węzeł przesiadkowy i nowy przystanek kolejowy Wrocław Szczepin. Pasażerowie zejdą z peronu wprost na przystanek tramwajowy i autobusowy.


Obok siedziby ZDiUM znajdzie się nowa stacja zasilania. Druga, ta na ul. Milenijnej, będzie przebudowana. W ramach inwestycji zostanie zwiększona także moc stacji prostownikowej „Cybulskiego”.

Za nowym wiaduktem tramwaj pojedzie jeszcze kilkaset metrów ul. Długą, potem wzdłuż ulicy Starogroblowej (tu wiadukt został niedawno przebudowany, powstanie tam węzeł przesiadkowy) i Popowickiej. Trasa  kończy się „wpięciem” w torowisko na skrzyżowaniu z ul. Milenijną i Pilczycką. W sumie to 3,8 km. Realizacja drugiego etapu, czyli brakującego fragmentu od ul. Jagiełły do Milenijnej ma nastąpić w latach 2020-2023.



Zgłoś uwagę