wroclaw.pl strona główna

WAŻNE Ważna zmiana dla odwiedzających szczyt Ślęży

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Skoda jak nowa. Prezentacja zmodernizowanego tramwaju

Ma piękny błyszczący niebieski lakier, a wnętrze lśni nowością. To pierwsze wrażenia po prezentacji zmodernizowanej Skody 19T - dwukierunkowego czeskiego tramwaju, który po Wrocławiu jeździ już od 15 lat. Zmiany dotyczą jednak nie tylko wyglądu. Tramwaj został rozebrany do ostatniej śrubki, każda część przejrzana i niemal wszystkie wymienione lub zregenerowane. Taka operacja kosztuje 6 mln zł.

Reklama

Najważniejsze informacje:

  • W piątek 31 października MPK zaprezentowało pierwszy tramwaj Skoda 19T, który przeszedł gruntowną modernizację.
  • Docelowo MPK zleci odmłodzenie wszystkich swoich 31 Skód 19T.
  • Te modele to jedyne dwukierunkowe tramwaje we flocie MPK.
  • Kapitalny remont jest niezbędny, aby nadal mogły kursować po wrocławskich torach. 

Od kilku lat bardzo intensywnie inwestujemy w tabor tramwajowy MPK. Po Wrocławiu kursuje już 46 tramwajów Moderusów Gamma, a zaledwie kilka dni temu powitaliśmy kolejną, nową Pesę 146N. Po zakończeniu dostaw będziemy mieli we Wrocławiu aż 86 zupełnie nowych tramwajów. Jednak wzmacnianie taboru to nie tylko duże zakupy, ale też inwestowanie w starsze tramwaje. Dzięki temu tramwaj 19T będzie nam służył przez kolejne lata, tym razem w nowoczesnym wydaniu.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

MPK Wrocław ma 31 dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T. Ich żywotność właśnie dobiega końca i każdy z nich po kolei przejdzie remont. Kontrakt na modernizację wszystkich wart jest 186 mln zł. Realizuje go firma SAATZ - ta sama, która od odmłodziła podobne Skody 16T (jednokierunkowe).

Zaprezentowaliśmy pierwszą zmodernizowaną Skodę 19T. Teraz będzie doposażana w różne systemy. Dziś pokazujemy tramwaj, bo jest na co popatrzeć, a po Wrocławiu z pasażerami zacznie jeździć w grudniu.
Witold Woźny, prezes MPK Wrocław

Wewnątrz tramwaju ma być ciszej. Wyposażony też został w zupełnie nowe drzwi - chodzi przede wszystkim o mechanizm ich zamykania i otwierania.

Galeria zdjęć

Stali pasażerowie dostrzegą również zmiany w aranżacji wnętrza, np. w członach nad kołami są fotele po obu stronach - nie ma już z jednej strony olbrzymiej półki w zamyśle służącej do przewożenia rowerów lub wielkich walizek.

Mamy jedną zmodernizowaną Skodę 19T, będzie 31

Jest również nowoczesna informacja pasażerska, jaką znamy ze znacznie nowszych Moderusów Gamma czy Pes 146N.

Mogłoby się wydawać, że przy modernizacji tramwaju dwukierunkowego będzie dwa razy więcej pracy niż przy jednokierunkowym, ale jest jej jeszcze więcej. To nie tylko dwie kabiny, dwa razy więcej drzwi, podwójne sterowania, bardzo dużo okablowania - zdublowane układy wymagają też skoordynowania. W zakresie inżynieryjnym to poważne wyzwanie.
Jarosław Lazurko, prezes SAATZ

Druga zmodernizowana Skoda przyjedzie do Wrocławia zapewne jeszcze w tym roku. Kolejne cztery SAATZ wyremontuje do połowy przyszłego roku. Modernizacja sześciu tramwajów to zamówienie podstawowe, ale MPK zapowiada, że skorzysta z opcji zlecenia remontu wszystkich Skód 19T. Tak więc odnowionych tramwajów będzie sukcesywnie przybywać.

Dlaczego te tramwaje są inne niż wszystkie?

Grafika opisująca Skody 19T wroclaw.pl
Grafika opisująca Skody 19T

Zakres modernizacji Skód 19T

Remont kapitalny obejmuje:

  • Renowację konstrukcji pojazdu.
  • Wymianę napędu na nowy, nowoczesny oparty o technologię SiC (to technologia, która gwarantuje większą energooszczędność).
  • Silniki trakcyjne, odbieraki prądu oraz klimatyzacja w przestrzeni pasażerskiej zostaną poddane naprawie głównej. Ważnym elementem będzie wykonanie nowej izolacji termicznej. Podczas modernizacji zostanie również zweryfikowana możliwość montażu akumulatorowych zasobników energii lub superkondensatorów, które mogą dodatkowo poprawić bilans energetyczny tramwajów i sprawić, że pojazdy będą w stanie przejechać dłuższy odcinek bez dostępu do sieci trakcyjnej (przydatne przy zjeździe ze skrzyżowania, gdy nie ma prądu).
  • Gruntowny remont wózków napędowych i tocznych - zostaną rozebrane na części pierwsze, elementy zużyte zostaną wymienione na nowe.
  • Wymianę systemów oświetlenia na LED - Skody 19T zostaną wyposażone w nowoczesne, LED-owe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne - zapewni lepszą widoczność i energooszczędność. W pojazdach będzie jaśniej. Tramwaje będą miały także światła LED do jazdy dziennej.
  • Wymianę systemu monitoringu i informacji pasażerskiej -tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu oraz informacji pasażerskiej wraz z systemem zliczania pasażerów.
  • Unowocześnienie wnętrza, montaż gniazd ładowarek w przestrzeni pasażerskiej.
  • Dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością:

- pochylnie dla osób niepełnosprawnych zostaną wymienione na nowe, będą ręcznie rozkładane przez motorniczych (rozwiązania mechaniczne były zawodne z powodu kontaktu z piaskiem i wodą),

- poręcze w tramwaju będą wykonane ze szczotkowanej stali nierdzewnej i wyposażone w oświetlenie, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym, poprawiając dostępność tramwajów dla osób z różnymi potrzebami.

  • Wprowadzenie pełnej dwukierunkowości poprzez dodanie funkcjonalności pozwalającej na otwieranie drzwi z lewej strony tramwaju względem kierunku jazdy na wprost. Pozwoli to na elastyczne organizowanie komunikacji tramwajowej na odcinkach jednotorowych, objętych Torywolucją.
  • Odnowieniu poddane zostaną kabiny motorniczych. Wszystkie pulpity i terminale zostaną wymienione na nowe, kabiny zostaną wyposażone w nowe szyby, nowy system klimatyzacji i ogrzewania oraz dodatkowy ekran od kamery zewnętrznej zastępującej fizyczne lewe lustro. Kabiny wyposażone zostaną w nowe, ergonomiczne fotele z szerokim zakresem regulacji poprawiające komfort pracy motorniczych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama