Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma to miejsce pierwszego kontaktu dla pacjenta w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają pielęgniarki lub położne oraz lekarze.
Jeden numer dla całej Polski
Pod numerem 800 137 200 dyżurują pielęgniarki lub położne i lekarze gotowi do udzielenia pomocy dzwoniącym pacjentom.
Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
– Dzięki teleplatformie kontakt z lekarzem, pielęgniarką, bądź położną w stanach nagłego zachorowania poza godzinami pracy POZ powinien być znacznie łatwiejszy. Połączymy się bezpłatnie z personelem medycznym i otrzymamy niezbędną pomoc, skonsultujemy nasze dolegliwości, otrzymamy e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Średni czas oczekiwania na połączenie ma wynosić kilkanaście sekund – zaznacza Anna Szewczuk-Łebska, rzecznik prasowy DOW NFZ.
Z danych NFZ wynika, że najwięcej osób korzysta z tej możliwości w weekendy, pomiędzy godziną 18.00 a 21.00.
Pielęgniarka, położna lub lekarz
Dzwoniąc pod numer 800 137 200 pacjent na początku połączy się z pielęgniarką lub położną, która przeprowadzi wywiad, by ocenić stan zdrowia pacjenta. W razie potrzeby wystawi e-receptę oraz udzieli porad, co do dalszego sposobu postępowania. Z kolei, w stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
– Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia – dodaje Anna Szewczuk-Łebska. – W razie potrzeby lekarz wystawi e-receptę, e-skierowanie, e-zwolnienie lub skieruje pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub zaleci wezwanie karetki – dodaje.
Połączenia realizowane w kilku językach
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia oraz całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Platforma obsługuje połączenia w języku polskim oraz w kilku językach obcych: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Łączą się wtedy za pomocą wideo-czata. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.