– Chcemy nadążać za dynamiczną zmianą świata i przygotować naszych mieszkańców do życia w mieście przyszłości. Dlatego zaangażowaliśmy się w projekt, który naprawdę można nazwać smart – mówił we wtorek, 10 października, wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj.
Java, C++ i SQL
Miasto już po raz drugi współfinansuje program, który podnosi kompetencje informatyczne wrocławskich uczniów. Dzięki dostępowi do specjalnej platformy internetowej mogą oni rozwiązywać zadania programistyczne w językach Java, C++, a od tego roku także SQL. Z wyzwaniami informatycznymi młodzi ludzie mogą się zmagać właściwie kiedy tylko chcą – w domu czy w szkole – wystarczy, aby byli podłączeni do sieci.
Najlepsi uczestnicy na koniec mają możliwość uzyskania europejskiego certyfikatu, potwierdzającego ich wysokie umiejętności programistyczne.
– We Wrocławiu zrealizowaliśmy już pilotaż oraz inauguracyjną edycję programu. Oba przedsięwzięcia zakończyły się sukcesem i pokazały ogromny potencjał, jaki mamy w mieście – mówił Dariusz Jędryczek, dyrektor Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu. – Poprzednio w projekcie wzięło udział prawie 750 uczennic i uczniów oraz ponad 60 nauczycielek i nauczycieli. W sumie uczestnicy zrealizowali prawie 68 tys. zadań programistycznych – wymieniał dyrektor Jędryczek.
Dziewczyny do komputerów
Co ciekawe, w poprzednim projekcie wzięło udział aż 128 dziewcząt. – To kolejna wartość, jaką niesie za sobą Wrocław Koduje. Na rynku pracy wciąż brakuje osób o wysokich umiejętnościach cyfrowych, a przykłady naszych uczestniczek pokazują, że świetnie wypełniłyby tę lukę – podkreślał Jędryczek.
– Wrocław Koduje 2.0 to projekt, którym możemy się chwalić nie tylko w Polsce, ale także w Europie czy na świecie. Ostatnio opowiadałem o nim kolegom z Dubaju i byli pod dużym wrażeniem. W tym wypadku miasto inwestuje nie tylko w rozwiązania technologiczne, ale w coś jeszcze ważniejszego – w kapitał ludzki – podkreślał Wojciech Majeran z Ligi Niezwykłych Umysłów.
Jak zaznacza z zadaniami przygotowanymi dla uczestników poradzą sobie zarówno uczniowie VI czy VII klasy szkoły podstawowej jak i młodzież z liceów czy techników. Ważne, by do udziału inspirował podopiecznych nauczyciel.
– W pierwszej edycji programu spotkaliśmy mnóstwo osób z prawdziwym powołaniem pedagogicznym, które zaangażowały się w projekt wspólnie z uczniami. Dzięki udziałowi we Wrocław Koduje 2.0 mogły one podnieść także własne umiejętności programistyczne – zaznaczał Wojciech Majeran.
Partnerem merytorycznym projektu jest Politechnika Wrocławska, organizatorom pomagały także firmy BNY Mellon oraz Mobile Vikings.
Przyszłość w Przejściu Świdnickim
– Przy realizacji projektu jesteśmy otwarci na współpracę właściwie z każdym. Nasze najbliższy plany to zwiększenie funkcjonalności platformy, a także zaangażowanie w naukę programowania mieszkańców Wrocławia. Myślę, że uda się to dzięki Centrum Nowych Technologii Dla Kultury i Edukacji, które Miejska biblioteka Publiczna stworzy w Przejściu Świdnickim – dodaje Radosław Błasiak z LNU.
Więcej informacji na stronie Ligi Niezwykłych Umysłów oraz Facebooku.