W ramach projektu „Zabezpieczenie kolekcji zabytkowych tramwajów na tyłach zajezdni przy ul. Legnickiej przez przeniesienie ich do budynku zajezdni i remont wagonu Maximum z 1901 r.” – było do wydania 500 tys. zł. Cała ta suma została zagospodarowana na wykonanie tych prac w maksymalnym, możliwym zakresie.
Co udało się zrobić?
- Skatalogowaliśmy wszystkie zabytkowe i wartościowe tramwaje które mamy we Wrocławiu. Uporządkowaliśmy ich kwestie własnościowe. Rozpoczęliśmy remont wagonu Maximum, w ramach którego wykonane zostanie wstanie surowym nadwozie tego pojazdu, zabezpieczyliśmy też te pojazdy, które są najstarsze i unikalne na skale światową - wylicza Bartłomiej Świerczewski, koordynator Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego.ZOBACZ: Ruszył remont zabytkowego tramwaju MaximumTym samym cały budżet który był przeznaczony w ramach WBO 2013 na tenprojekt został wykorzystany. Na początku grudnia rozpoczęła się również przeprowadzka i zabezpieczanie składów, które stały na tyłach byłej zajezdni tramwajowej przy ul. Legnickiej.ZOBACZ: Trwa przeprowadzka zabytkowych tramwajówDo hali postojowej na ul. Legnickiej trafiły najcenniejsze wozy. Łącznie zmieściło się ich tam 11, część stoi na torach, które są połączone z siecią miejską, część jest na „ślepych” torach. Wszystkie jednak mają dach na sobą. Zabezpieczony został m.in. wagon-szlifierki, wagon-opryskiwacz, wieżówka sieciowa, czyli wagon z podnoszoną platformą do konserwacji sieci trakcyjnej,jeden z najstarszych tego typu pojazdów na świecie, pochodzi z 1892 r. - Lora do transportu piasku, z kontenerem z początku XX w. unikat na skalę Europejską, cysterna do transportu piasku, jedyny taki wagon na świecie, zostałwyprodukowany w II połowie XX w. w warsztatach własnych MPK, pług odśnieżny z wirnikiem, wagon pasażerski typu Standard 1190, z 1929 r. legendarny wóz pasażerski wyprodukowany specjalnie na życzenie Wrocławia, czy wagon pasażerski typu N z 1956 r. G-084 (1402), drugi wagon w powojennej historii miasta wyprodukowany dla Wrocławia – wylicza Tomasz Sielicki, koordynator tego projektu.
Poza tym do hali przy ul. Wróblewskiego wstawiono prócz wcześniej tam przechowywanych wagonów (np. Jaś, Małgosia, Baba Jaga, Juliusz, Mikołaj, Strachotek i inne), tramwaj typu N o numerze 1332 z 1949 r. Wszystko o WBO