wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 19:05

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Mosty Osobowickie: poznaj warianty i weź udział w konsultacjach
Mosty Osobowickie fot. Tomasz Hołod
Mosty Osobowickie

Mosty Osobowickie to jeden z bardziej newralgicznych punktów w ruchu ulicznym Wrocławia. Korzysta z nich większość północnych osiedli. Obydwa mosty: Północny i Południowy wymagają już remontu. W ocenie projektantów, da się zmodernizować je na parę sposobów. Który z nich jest najlepszy? W tej sprawie może wypowiedzieć się każdy wrocławianin.

Kamienno-ceglane mosty nad Odrą wybudowano w latach 1895-1897. Inwestycja powiązana była z budową nowego Kanału Miejskiego i położonego nieopodal portu. Ich łączna długość to ponad 260 m.

Dłuższy most Osobowicki północny (242,5 m) przerzucony został nad Odrą. Krótszy most południowy (21,5 m) wybudowano nad Kanałem Miejskim. Przez pewien czas mostami – obok tramwajów – jeździła także kolej wąskotorowa do Trzebnicy.

Ważne dla wszystkich form transportu

Mosty Osobowickie łączą Śródmieście i centrum z osiedlami położonymi po północnej stronie rzeki. Razem z ulicami Reymonta i Pomorską tworzą ciąg komunikacyjny wprowadzający do centrum od strony północnej. Dlatego też są ważne z punktu widzenia wszystkich użytkowników: kierowców, pasażerów komunikacji zbiorowej, pieszych i rowerzystów.

mosty Osobowickie we Wrocławiu

Fot. Tomasz Hołod

– Przez mosty prowadzi główny korytarz tramwajowy w kierunku północnych osiedli mieszkaniowych i w kierunku Osobowic – przypomina Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia. Teraz jeżdżą tamtędy regularnie tramwaje linii 15, 70 i 74 i autobusy linii 142 i K. Mosty Osobowickie są także ważne dla pieszych i rowerzystów, a wraz z mostami Warszawskimi tworzą popularną pętlę rekreacyjną – podkreśla.

Historyczne przeprawy mają swoje ograniczenia

Pole możliwego manewru dla projektantów wyznaczają przekrój mostów (szerokość całkowita około 16 m) i ich zabytkowa konstrukcja. Dodatkowo mierzą się oni z zadaniem schowania rur ciepłowniczych, które obecnie zakrywają architekturę mostu.

Bartosz Nowak ze spółki miejskiej Wrocławskie Inwestycje przekonuje, że we Wrocławiu funkcjonujemy w historycznie ukształtowanej przestrzeni i musimy w nią wpisać wszystkie funkcje dobrze skomunikowanego miasta. Czyli znaleźć wspólnie odpowiedni wariant projektu dla późniejszego remontu. – Mosty muszą zachować dawny historyczny charakter, odzyskując swój blask – twierdzi. – Jest to trudne zadanie dla projektanta i będzie także w przyszłości skomplikowane inżyniersko, ale możliwe do wykonania – uważa.

Cztery robocze koncepcje

Wariant nr 1 – nie zmieniamy krawędzi jezdni

mosty Osobowickie wariant I

Przepustowość mostów pozostaje taka, jaka jest, tramwaj i samochód osobowy mogą poruszać się obok siebie. Pasy ruchu dla samochodów są węższe niż wymagane przepisami 3 m. Piesi poruszają się po chodniku, a rowerzyści po jezdni na zasadach ogólnych ruchu. Rury ciepłownicze nadal z boku mostu (nie da się ich ukryć w tym wariancie).

Wariant nr 2 – zwężenie jezdni z jednej strony

mosty Osobowickie wariant II

W stronę do centrum tramwaj i samochód osobowy mogą poruszać się obok siebie. Pas ruchu dla samochodów w tym kierunku jest taki, jak wymagany przepisami. W stronę Osobowic, tramwaj i auto jadą wspólnym pasem. Między chodnikiem a pasem ruchu w stronę Osobowic powstanie wydzielona dwukierunkowa droga rowerowa. Ukryte pod nią rury znikną z elewacji mostu.

Wariant nr 3 – z szeroką jezdnią

mosty Osobowickie wariant III

Zarówno w jednym, jak i w drugim kierunku ruch odbywa się szerokim pasem (po 4,22 m w każdą stronę). Auta i tramwaje poruszają się po wspólnych pasach ruchu. Ścieżki rowerowe znajdują się przy krawędzi jezdni i są wydzielone. Brak możliwości ukrycia rur sieci cieplnej.

Wariant nr 4 – pasy ruchu, wspólne dla samochodów i tramwajów o normatywnej szerokości

mosty Osobowickie wariant IV

Piesi po chodniku, a rowerzyści po wydzielonym z niego pasie. Możliwość ukrycia rur ciepłowniczych w konstrukcji mostu.

A co by było, gdyby – nr 5

Obecny przekrój mostu można by teoretycznie zwiększyć, gdyby móc dobudować do niego z którejś ze stron kładkę pieszą lub pieszo-rowerową.

mosty Osobowickie kładka

W takim wariancie, można by zachować obecne warunki ruchu samochodowego i tramwajowego, a zorganizować oddzielne pasy chodników i dróg rowerowych. Wadami tego pomysłu są jednakże znacznie wyższe koszty, dłuższy czas realizacji i – przede wszystkim – duża ingerencja w zabytek.

Weź udział w konsultacjach

Zapoznaj się ze szczegółami na stronie Wrocław Rozmawia i weź udział w konsultacjach społecznych. Opinie mieszkańców zbierane są do 5 maja poprzez e-formularz na stronie konsultacji.

E-spotkanie konsultacyjne: 15.04.2021 (czwartek), godz. 17.30.

Punkt konsultacyjny z zachowaniem reżimu sanitarnego: 17.04.2021 (sobota), godz. 10.00 – 13.00, błękitny namiot na wale między mostami Osobowickimi, ul. Pasterska.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl