Poznaj Maximum
Kluczowym elementem była prezentacja wagonu Maximum podczas prac restauratorskich, w jednej z hal na terenie zajezdni. Zwiedzający mogli na własne oczy zobaczyć, jak wygląda odtworzone nadwozie tramwaju i jak przebiega proces odbudowywania podwozia. Po wystawie taboru i terenie zajezdni oprowadzał przewodnik.
Uwaga! Wystartował konkurs na swojską nazwę / przydomek dla tego tramwaju.
To kolejny etap prac konserwatorsko – restauratorskich zabytkowego wagonu Maximum z 1901 roku. Pierwsza część odbyła się w ramach realizacji projektu Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Teraz chcemy kontynuować prace, za które odpowiedzialny będzie Klub Sympatyków Transportu Miejskiego.
– W tym etapie chcemy wykonać, jak najwięcej się uda w ramach zakładanego budżetu. Na pewno będzie to odbudowa podwozia. Zakładamy, że do pełnego zakończenia renowacji tego zabytku będzie potrzebny jeszcze trzeci etap prac – wyjaśnia Bartłomiej Świerczewski, dyrektor biura ds. Partycypacji Społecznej w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Tramwaj jest unikatowym zabytkiem, dlatego zależy nam na wiernym jego odbudowaniu. W całej Europie Środkowo-Wschodniej jest to niemal na pewno jedyny egzemplarz. Zadanie będzie więc prowadzone z zachowaniem wszystkich wymogów realizacji prac konserwatorskich przy obiekcie zabytkowym.
Wrocławskie zabytki to nie tylko historyczne budynki, ale również tabor komunikacji zbiorowej. Wrocław - Biuro ds Partycypacji Społecznej UM Wrocławia od kilku lat na różnych polach pomaga dbać o jego zachowanie. Remontujemy, zabezpieczamy zabytkowy tabor komunikacji miejskiej.
Co jeszcze
- tramwaje Linke-Hofmann Standard z 1929 r., Konstal 4N1 z 1960 r. czy Konstal 102Na z 1972 r.
- autobusy Jelcz 080 z 1980 r., Ikarus 260.32 z 1986 r., Jelcz PR110M z 1987 r., Jelcz L11 z 1989 r., Jelcz M11 z 1990 r. czy Jelcz M121MB z 1996 r.
Poza taborem pasażerskim zaprezentowane były także wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe.
Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej. Niepozorna, choć wartościowa i wiekowa, jest lora transportowa z 1907 r. Odbędą się prezentacje pracy wirnikowego pługa odśnieżnego, wybudowanego w latach 80. XX w. na bazie wagonu Konstal 4N z lat 50. XX w.
Hale zajezdni
Hale na terenie dawnej zajezdni Popowice należą do Gminy Wrocław. Są udostępniane naszym pozarządowym partnerom. W tej chwili znajduje się tam łącznie ponad 40 pojazdów. Są to tramwaje i autobusy ale także zabytkowy tabor techniczny. Wszystkie one należące zarówno do Gminy Wrocław jak i Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego oraz Towarzystwa Miłośników Wrocławia. Będzie można je zobaczyć podczas festynu.
W sierpniu, Biuro ds Partycypacji Społecznej UM Wrocławia przeprowadziło akcję zabezpieczania kolekcji. Na teren zajezdni pod dach trafiło 12 zabytkowych tramwajów oraz autobus „Fredruś”. W planach mamy pozyskanie środków finansowych na remont zajezdni, tak aby wszystkie pojazdy można było pokazywać zwiedzającym.
Partnerzy wydarzenia:
- Wrocław Rozmawia
- Klub Sympatyków Transportu Miejskiego
- Towarzystwo Miłośników Wrocławia
- Stowarzyszenie promocji Sportu FAN
- Fundacja Umbrella
Dowiedz się więcej.
Co dalej z zabytkowymi tramwajami? [PLANY, DZIAŁANIA]
Zadania związane z renowacją i upowszechnianiem wiedzy o zabytkowym taborze komunikacji miejskiej finansowane są ze środków Gminy Wrocław