Już zabezpieczono pod dachem większość zabytkowej kolekcji tramwajów, które stały na placu „pod chmurką”. Zostały ubezpieczone, zinwentaryzowane, oszacowano ich wartość. Wrocław chce je remontować a później eksponować w muzeum komunikacji.
(Biuro ds. Partycypacji Społecznej z partnerami: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, Stowarzyszenie Promocji Sportu FAN)
– To jest strasznie fajne uczucie jeśli po bardzo długim czasie prowadzenia projektu przynosi on wreszcie widoczne efekty. Przygodę z zabytkowymi tramwajami rozpoczęliśmy w WBO 2013 od pierwszego etapu remontu Maximuma. Teraz w końcu hale przy ul. Legnickiej przeszły na stan Biura Partycypacji. Schowaliśmy do nich te zabytkowe tramwaje, które jeżdżą i te, które nie jeżdżą, do tej pory stacjonowały pod chmurka, a znajdują się w kolekcji tramwajów zabytkowych. Jesteśmy po rozmach z konserwator zabytków i wiemy, że będą one miały szansę na dofinansowania do remontów. Już w tej chwili ze środków konserwatora remontujemy zabytkowy skład „Baba Jaga” – mówi Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Biura ds. Partycypacji Społecznej.
Czytaj więcej: KSTM wygrał konkurs na remont tramwaju Maximum
(Tak wygląda w środku remontowany wagon Maximum z 1901 roku)
To nie wszystkie nowości. Wrocław stara się o stworzenie w halach przy ul. Legnickiej muzeum komunikacji miejskiej. Zabytkowe zajezdnie i tramwaje stały się przyczynkiem do wejścia Wrocławia do sieciującego europejskie miasta programu URBACT III, czyli Europejskiego Programu Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego Rozwoju Obszarów Miejskich.
Wraz miastami Alba Iulia (Rumunia), Braganca (Portugalia), Perugia (Włochy), Teguise (Hiszpania), Warna (Bułgaria), Budapeszt (Węgry), Limerick (Irlandia) tworzy sieć City-as-a-Startup.
Ideą, którą Wrocław chciałby wnieść do sieci City-as-a-Startup, jest „Budowa turystycznej marki promującej przemysłowe dziedzictwo kulturowe Wrocławia w oparciu o posiadaną historyczną infrastrukturę komunikacji miejskiej”. Ma to być działanie wspomagające dla stworzenia we Wrocławiu muzeum zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej – w zajezdni przy ul. Legnickiej.
– Teraz naszym zadaniem jest spowodowanie, aby jak najwięcej tramwajów zostało wyremontowanych, a ten obiekt stał się muzeum komunikacji miejskiej Wrocławia. W tym celu działamy z naszymi partnerami z organizacji pozarządowych, również w tym celu aplikowaliśmy do programu URBACT. Pragniemy stworzyć we Wrocławiu markę turystyczna wykorzystująca zabytkową infrastrukturę. W budżecie na 2022 rok są zapisane pieniądze na remont i mam nadzieje, że dzięki udziałowi w programie URBACT, znajdziemy finansowanie unijne na resztę inwestycji – zdradza Sebastian Wolszczak, zastępca dyrektora Biura ds. Partycypacji Społecznej.
Wszystkich, którzy chcieliby obejrzeć zabytkowe składy znajdujące się przy ul. Legnickiej i posłuchać o ich niesamowitych historiach, zapraszamy na Dzień Otwarty Zajezdni Popowice - historia kołem się toczy…już 8 września.