wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 02:31

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2021
  6. Jak zazielenić ulicę Żeromskiego?
  7. Pytania i odpowiedzi
grafika ilustracyjna Wrocław Rozmawia
grafika ilustracyjna

Baza wiedzy na temat prowadzonych konsultacji

PYTANIA OGÓLNE

Dlaczego planowane są zmiany na ulicy?

Koncepcja odpowiada na potrzeby wyrażone przez mieszkańców w składanych projektach WBO oraz wdraża działania przyjęte przez Miasto w miejskim Planie adaptacji do zmian klimatu.

Jakie zmiany zostaną wprowadzone na ul. Żeromskiego? 

Koncepcja zakłada zazielenienie ulicy (zieleń wysoka, niska, byliny i pnącza wraz z zagospodarowaniem wód opadowych) oraz uporządkowanie przestrzeni (poprzez wyznaczenie miejsc parkingowych, wprowadzenie małej architektury). Planowana inwestycja będzie też wiązała się z remontem chodników.

Kto przygotował projekt?

Na zlecenie Wydziału Wody i Energii koncepcję opracowuje firma GREENLANDING z Wrocławia.

Obecnie opracowana została koncepcja zagospodarowania ulicy. Jakie są dalsze etapy prac?

Koncepcja obecnie jest na etapie konsultacji rozwiązań z mieszkańcami. Planowany termin jej opracowania to 17.05.2021.r. Po opracowaniu koncepcji ostatecznej, Zarząd Zieleni Miejskiej w ramach środków Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego będzie miał możliwość rozpoczęcia pracy nad dokumentacją projektową, która będzie opracowywana z uwzględnieniem koncepcji.

Kiedy rozpoczną się prace?

Dopiero po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu wszystkich uzgodnień i pozwoleń, będzie możliwość przygotowania przetargu na realizację inwestycji. Inwestycja jest planowana do zrealizowania w 2022 roku. 

Ulica jest obecnie zaniedbana i zaśmiecona. Kto będzie dbał o jej czystość?

Firma odpowiadająca za sprzątanie miasta na zlecenie Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Planowane koncepcje zakładają jednak pojawienie się koszy na śmieci, co ma ograniczyć zgłaszane problemy.

Czy w ramach projektu zagospodarowane zostaną również podwórka przyległe do ul. Żeromskiego?

Nie, koncepcja obejmuje zagospodarowanie wyłącznie przestrzeni ulicy Żeromskiego na odcinku od ul. Nowowiejskiej do Jedności Narodowej.

Czy projekt urządzenia zieleni na ul. Żeromskiego jest częścią projektu Grow Green?

Nie, jest to odrębny projekt, ale spójny z założeniami Grow Green.

Dlaczego rozmawiamy o Żeromskiego?

PYTANIA DOTYCZĄCE ZIELENI

Po co wprowadzać zieleń w ulicy, skoro w pobliżu są zielone tereny, m.in. park Tołpy, park Słowiański, wały nad Odrą?

Nie tworzymy parku, ale wprowadzamy zieleń w pas drogowy, co polepszy warunki życia mieszkańców.

Urządzenie zieleni w ulicach przynosi wymierne korzyści: 

  • Realny spadek temperatury na miejskiej „wyspie ciepła” = mniej pieniędzy na chłodzenie, mniej prądu na klimatyzację, lepsze samopoczucie, mniej awarii samochodów.
  • Pochłanianie ewentualnego nadmiaru wilgoci przez rośliny. Dla zapewnienia odpowiedniej wilgotności podłoża umożliwia się zasilanie roślin wodą deszczową. Wykorzystanie deszczówki na potrzeby zieleni ulicznej powoduje opóźnienie spływu wód opadowych do kanalizacji, czy nawet jego zmniejszenie, dzięki czemu odciąża się system kanalizacji i zapobiega lokalnym podtopieniom ulicznym.
  • Pochłanianie zanieczyszczeń.
  • Zmniejszenie nagrzewania się ścian poprzez redukcję powierzchni odbijających promienie słoneczne i parowanie.
  • Zmniejszanie się straty energii w budynkach (dodatkowa izolacja).
  • Produkcję tlenu.
  • Redukcję hałasu. Rośliny są najlepszym aparatem absorpcyjnym zgiełku komunikacyjnego.
  • Atrakcyjny wygląd. Zieleń wprowadzona w ulicy podniesie jakość życia mieszkańców i uczestników ruchu miejskiego i pomoże stworzyć przyjazne i piękne miejsca.

Czy na skrzyżowaniu ul. Żeromskiego z ul. Daszyńskiego pozostaną parklety?

Tak, parklety pozostaną. Instalacja parkletów na skrzyżowaniu ulic: Daszyńskiego i Żeromskiego została zrealizowana w ramach projektu naukowo-badawczego Grow Green, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej Horyzont 2020. Projekt objęty jest trwałością do 2027 roku. 

Czy wprowadzenie zielonych ścian na Żeromskiego nie spowoduje wzrostu liczby owadów i szczurów?

Wprowadzenie zieleni w ulicy m.in. w formie zielonych ścian daje schronienie ptakom i owadom, których populacje zawsze wzajemnie się równoważą. Co więcej, może zachęcić wprowadzenie się bliżej nas jeżyków, które znakomicie sobie radzą z wszelkimi owadami (połowę zdobyczy stanowią błonkoskrzydłe, ponad 1/4 drobne chrząszcze, 10% muchówki, a ok. 3% – ćmy). W najbliższym otoczeniu, przy ul. Daszyńskiego, jest zielona ściana. Zarząd Zieleni Miejskiej nie otrzymuje zgłoszeń o gryzoniach żyjących w ogrodach wertykalnych.

Czy wprowadzenie pnączy na podporach na elewacjach nie wpłynie na zawilgocenie budynków oraz pogorszenie ich stanu technicznego?

Nie, rośliny wprowadzane w formie zielonych ścian wchłanianiają ewentualny nadmiar wilgoci, a co za tym idzie, osuszają mury, przyczyniają się do mniejszych wezbrań kanalizacji i rzek lokalnych, a także obniżają nakłady finansowe na naprawy. Warto dodać, że część proponowanych instalacji z pnączami, będzie można wykonać dopiero po remontach elewacji budynków. Decyzję o pnączach na budynkach podejmują wspólnie mieszkańcy i zarządcy budynków wraz ze Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta (w zakresie zajęcia pasa drogowego). 

Czy zieleń na ulicy nie ograniczy widoczności?

Zieleń zostanie zaprojektowana zgodnie z warunkami technicznymi i nie będzie ograniczać widoczności.

Kto będzie dbał o zieleń po realizacji zadania?

Po zrealizowaniu inwestycji zieleń przez 3 lata będzie objęta pielęgnacją gwarancyjną przez wykonawcę inwestycji, następnie zostanie przekazana do bieżącej konserwacji firmie, która realizuje kontrakt dla tego rejonu miasta na zlecenie Zarządu Zieleni Miejskiej.

Jakie elementy infrastruktury zielono-niebieskiej (tzn. dotyczącej zieleni i gospodarowania wodą opadową) zostaną wprowadzone na ulicy?

Na ulicy zostanie wprowadzona zieleń wysoka, niska, byliny i pnącza zasilane wodą deszczową oraz ogrody deszczowe.

PYTANIA DOTYCZĄCE UPORZĄDKOWANIA PRZESTRZENI ORAZ RUCHU

Co oznacza: uporządkowanie parkowania oraz ruchu?

Uporządkowanie parkowania to zorganizowanie przestrzeni w taki sposób, by samochody parkowały tylko w miejscach do tego wyznaczonych, a pozostałą przestrzeń można było przeznaczyć dla przemieszczania się pieszych czy na wprowadzenie zieleni. Wiele z ulic było projektowanych w zupełnie innych warunkach. Obecnie mają lub powinny mieć charakter osiedlowy i są objęte strefą tempo 30. Aby kierowcy rzeczywiście jeździli z taką prędkością, szerokość jezdni dostępna dla ruchu nie powinna przekraczać 5 m (dla ulic dwukierunkowych). Przy porządkowaniu parkowania jest ono wyznaczone tak, aby odpowiednio tę szerokość kształtować.

Po co uporządkowywać przestrzeń ulicy, w tym parkowanie?

Ulica jest przestrzenią publiczną, która powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników. W wielu miejscach miasta kierowcy w pewien sposób “zawłaszczają” ją, pozostawiając auta w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Skutkuje to nie tylko wizualnym chaosem, ale przede wszystkim utrudnieniami dla innych użytkowników ulicy - w przemieszczaniu się chodnikiem czy przejściu na drugą stronę ulicy. Sprawia to także, że przebywanie na ulicy jest nieprzyjemne, nie jest żadną atrakcją spędzanie czasu na parkingu. Auta zaparkowane na skrzyżowaniach czy przy przejściach dla pieszych sprawiają, że piesi są słabiej widoczni dla kierowców, sami również mają ograniczone pole widzenia. Ważna grupę stanowią tu dzieci, których wzrost sprawia, że są niewidoczne zza zaparkowanych aut.

Czy ul. Żeromskiego zostanie objęta strefą płatnego parkowania? Co to dla mnie, jako dla mieszkańca, oznacza?

Ulica Żeromskiego znajduje się w strefie płatnego parkowania, co oznacza możliwość wyznaczenia na niej płatnych miejsc postojowych. Wniosek o wyznaczenie takich miejsc leży w gestii Rady Osiedla. 24 lutego br. Rada Osiedla Ołbin przyjęła uchwałę w sprawie wyznaczenia płatnych miejsc postojowych na odcinku między ulicami Nowowiejską i Jedności Narodowej. Płatne miejsca parkingowe oznaczają przede wszystkim większą dostępność miejsc dla mieszkańców oraz osób, które muszą podjechać blisko do celu podróży, np. wykonując dostawy. Mieszkańcy (zameldowani stale lub czasowo) mają możliwość wykupienia abonamentu w preferencyjnych cenach (10 zł/mies. lub 100 zł/rok). Większość pozostałych użytkowników może opłacić miejsce postojowe w cenie 3 zł za pierwszą godzinę lub wykupić abonament, który kosztuje 200 zł miesięcznie lub 2000 zł. Przewidujemy, że z miejsc parkingowych wzdłuż ulicy zniknie wiele aut, które nie są używane na co dzień i nie należą do mieszkańców, są zaparkowane przy ulicy wyłącznie dlatego, że kierowcy nie ponoszą za to opłat.

W jaki sposób projekt przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu? 

Ulica Żeromskiego znajduje się w strefie uspokojonego ruchu, w której obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na długim odcinku jezdnia ul. Żeromskiego jest dość szeroka, przez co  zachęca kierowców do szybszej jazdy. Jednym z założeń projektu jest zwężenie jezdni w taki sposób, by przez swą geometrię skłaniała kierowców do dostosowania prędkości pojazdów do obowiązującego ograniczenia. Mniejsza prędkość kierowców przełoży się na poprawę bezpieczeństwa innych użytkowników ulicy. Poprawie bezpieczeństwa służy także wprowadzenie sugerowanych miejsc przekroczenia jezdni, które będa oznakowane wyspami i bezpiecznie “wyprowadzą” pieszego poza linie zaparkowanych samochodów, przez co będzie miał on lepszą widoczność wkraczając na jezdnię.

W jaki sposób projekt wpłynie na poprawę dostępności ulicy dla wszystkich użytkowników ruchu (w tym: osób z niepełnosprawnościami, osób starszych, rodzin z dziećmi itp.)? 

Uporządkowanie parkowania oraz remonty chodników w sposób istotny wpłyną na zwiększenie dostępności poprzez:

  • Zwiększenie szerokości chodników w miejscach gdzie aktualnie są zwężone poprzez zbyt głębokie najeżdżanie samochodów. We wszystkich wariantach koncepcji chodniki mają minimum 2 m szerokości. Taka szerokość umożliwia przemieszczanie się trzech osób obok siebie, co jest istotne np. w przypadku gdy rodzic prowadzi za rękę dziecko i wymija się z osobą idącą z naprzeciwka.
  • Wyrównanie nawierzchni chodników. Nowe nawierzchnie ułatwią przemieszczanie się osobom starszym i o ograniczonej sprawności, rodzicom przemieszczającym się z dziećmi w wózkach, a także dzieciom korzystającym z hulajnóg czy rowerów.
  • Wyznaczenie miejsc przekroczenia jezdni z obniżeniami krawężników. W wyznaczonych miejscach piesi będą mogli przejść przez ulicę bez barier architektonicznych - na szerokości minimum 1 m krawężnik będzie zlicowany z jezdnią. Miejsca te będą wolne od samochodów, zabezpieczone w odpowiedni sposób przed nielegalnym postojem aut.
  • Wprowadzenie małej architektury. W ciągu ulicy pojawią się miejsca odpoczynku, co jest istotne zwłaszcza dla osób starszych, które szybciej się męczą. Często możliwość zatrzymania się i krótkiego odpoczynku jest dla nich kwestią rozstrzygającą o samodzielnych załatwieniu codziennych sprawunków. Ławki w przestrzeni miejskiej sprzyjają codziennej aktywności seniorów.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl