wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

3°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:35

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. tramwaj NOWY DWÓR
tramwaj na Nowy Dwór, zdjęcie ilustracyjne archiwum Wrocław Rozmawia
tramwaj na Nowy Dwór, zdjęcie ilustracyjne

Od 12 maja zaczynamy konsultacje społeczne w sprawie budowy nowej trasy autobusowo-tramwajowej z centrum Wrocławia do Nowego Dworu. Weź udział w konsultacjach.

Sprawdź raport

z konsultacji

Co chcemy skonsultować z mieszkańcami?

  • Lokalizację przystanków ze szczególnym uwzględnieniem tych kluczowych oraz tych, znajdujących się na ul. Rogowskiej

  • Planowane zmiany w organizacji transportu publicznego w związku z uruchomieniem TAT

  • Wyposażenie nowej pętli tramwajowej i autobusowej w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór

    Prosimy również o inne Państwa uwagi.

Skąd – dokąd?

Trasa na Nowy Dwór będzie budowana jako trasa autobusowo-tramwajowa. To znaczy, że będą po niej mogły kursować i tramwaje, i autobusy. Jej całkowita długość to około 7 km. Rozpocznie się na pl. Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór.

Jak dokładnie będzie przebiegać?

Na pl. Orląt Lwowskich tramwaj skręci z istniejącego torowiska na Podwalu/Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory mają odbić w kierunku Dworca Marchijskiego. Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach Galerii Wnętrz Domar. Tramwaj pojedzie zupełnie nową trasą, równolegle do ul. Robotniczej, prosto na zachód, przez tereny PKP. Ulicę Smolecką pokona po istniejącym wiadukcie. Dalej tory mają powstać równolegle do ul. Robotniczej. Na skrzyżowaniu z ul. Śrubową włączą się do istniejącej trasy tramwajowej.

Od pętli tramwajowej Wrocławski Park Technologiczny trasa na Nowy Dwór wytyczona będzie pomiędzy jezdnią ul. Robotniczej a parkingami biurowców przy ul. Strzegomskiej. Bezkolizyjne pokonanie torów zapewni nowy wiadukt. Wzdłuż ul. Strzegomskiej torowisko zostało wyznaczone po południowej stronie.

W rejonie wiaduktu kolejowego przy obwodnicy śródmiejskiej trasę poprowadzono między dwoma jezdniami. Obecnie jest tu szeroki pas zieleni.

Trasa, w rejonie Gądowianki, prowadzona będzie pomiędzy jezdniami ul. Strzegomskiej w obrębie zachowanej rezerwy przestrzennej. Dalej, od ul. Nowodworskiej do Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową. Na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej tramwaj skręci w prawo – w kierunku stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór.

Więcej o trasie na mapie i podstronie.

Co się zmieni?

Z Nowego Dworu, według wstępnych planów, mają kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej, niezależnej trasie. Dzięki temu przejazd do centrum niezależnie od godziny zajmie mniej niż 20 minut. Obecnie autobusy muszą stać w korku. Ważny jest tu fakt, że wybudowanie torowiska tramwajowego z centrum na Nowy Dwór spowoduje, że te nowe linie tramwajowe zastąpią obecne autobusowe. Sposób rozwiązania tej sprawy jest m.in. przedmiotem konsultacji.

Udogodnienia, ciekawostki

  • Na całej trasie może powstać do 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Szczegółowe ustalenia w tej sprawie zapadną po poznaniu opinii i uwag mieszkańców w tej sprawie.

  • Tramwaj kończący się przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór będzie stanowił – razem z koleją, autobusami i parkingami – atrakcyjny węzeł przesiadkowy, który przyniesie dodatkowych pasażerów i dzięki temu zapewni sukces nowej trasie tramwajowej.

  • Cała trasa będzie wyposażona w wygodną drogę rowerową, a tam gdzie zidentyfikowano braki, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

  • W pierwszej wersji trasa na Nowy Dwór kończyła się pętlą na skrzyżowaniu ul. Rogowskiej i Strzegomskiej. O przedłużenie trasy do przystanku Nowy Dwór apelowały ruchy miejskie: Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, Wrocławski Ruch Obywatelski i Akcja Miasto, które przekonywały, że jest to konieczne, aby mieszkańcy blokowiska mieli bliżej do tramwaju.

  • Odcinek trasy w ul. Rogowskiej jest elementem Wrocławskiego Programu Tramwajowego ogłoszonego przez prezydenta Wrocławia jesienią 2016 r., który jako priorytet został wskazany w grupie dwóch innych zadań: tramwaju na Ołtaszyn i na Swojczyce.

  • Tramwaj na ul. Rogowskiej zapewni mieszkańcom osiedla wygodny dostęp do tramwaju i sprawny dojazd do centrum miasta. Przedłużenie będzie korzystne też dla sąsiednich osiedli: Kuźnik i Żernik oraz Muchoboru Wielkiego, bo mieszkańcy tych osiedli będą mieli tramwaj w bliskiej odległości – z możliwością wygodnej przesiadki np. z autobusu lub roweru na tramwaj.

Kiedy?

Planuje się, że prace projektowe nad nową trasą zakończone zostaną ok. 2–3 miesiące po konsultacjach społecznych. Później będą prowadzone procedury wyboru firmy, która zrealizuje inwestycję. Podpisanie umowy planowane jest na koniec 2017 roku. Prace budowlane planowane są w latach 2018–2020, natomiast uruchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, na pierwszą połowę 2020 roku.

Roboty budowlane mają być podzielone na dwie części: jedną obejmującą odcinek od pl. Orląt Lwowskich do Rogowskiej, a drugą od skrzyżowania ulicy Rogowskiej ze Strzegomską do istniejącej pętli tramwajowo-autobusowej Nowy Dwór.

Jaki koszt?

Cała trasa na Nowy Dwór ma kosztować ok. 240 mln zł. Jest wpisana na listę inwestycji, które mają być finansowane z funduszy Unii Europejskiej.

TERMIN KONSULTACJI

12 – 31 maja 2017

PRZEDMIOT KONSULTACJI

Trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór.

ZAKRES KONSULTACJI

  • Lokalizację przystanków na ul. Rogowskiej – w obrębie osiedla.

  • Planowane zmiany w organizacji transportu publicznego w związku z uruchomieniem TAT.

  • Wyposażenie nowej pętli tramwajowej i autobusowej w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór.

CEL KONSULTACJI

  • Poznanie opinii mieszkańców.
  • Włączenie mieszkańców w współdecydowanie o zakresie ważnej inwestycji.
  • Wypracowanie ostatecznych rozwiązań akceptowanych przez przyszłych użytkowników.

ADRESACI KONSULTACJI

Mieszkańcy Wrocławia, w szczególności ci, którzy będą korzystać z nowej trasy.

FORMY KONSULTACJI

EFEKT KONSULTACJI

Raport z konsultacji.

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl