O konsultacjach
Konsultacje miały na celu zebranie opinii mieszkańców i mieszkanek na temat Planu Transportowego Wrocławia. Ich uczestnicy i uczestniczki wyrażali swoje zdanie przez e-formularz opinii oraz podczas spotkania konsultacyjnego, e-spotkania dla rad osiedli i w czasie dyżuru telefonicznego.
Podsumowanie
Najważniejsze kwestie, które podniesiono, to:
- Konieczny jest rozwój kolei aglomeracyjnej. Jednostka UM wyjaśniła, że w Planie wskazuje się na działania mające na celu poprawę dostępności kolejowej, np. poprzez rozbudowę infrastruktury kolejowej czy współfinansowanie uruchomienia takiej kolei. Zaznaczono jednak, że miasto nie bierze udziału w budowie i przebudowie infrastruktury kolejowej. Prowadzi natomiast rozmowy i współfinansuje działania mające na celu uruchomienie kolei aglomeracyjnej.
- Zdaniem mieszkańców i mieszkanek konieczne jest przywrócenie biletu aglomeracyjnego. W dokumencie wskazuje się na konieczność integracji biletowej. Rozwiązania uwzględniające integrację taryfową transportu miejskiego i kolejowego są i mają być preferowane, jednak nie są uzależnione jedynie od decyzji władz Wrocławia.
- Należy budować trasy tramwajowe. W odpowiedzi na ten postulat wyjaśniono, że Plan Transportowy uwzględnia całość inwestycji wskazanych w Programie Tramwajowym 2.0. do 2027 r. Plan Transportowy zakłada nowe inwestycje, które są realizowane bądź planowane, m.in. TAT Nowy Dwór, trasę tramwajową na Swojczyce czy trasę autobusowo-tramwajową na Jagodno (pierwszy etap to budowa trasy autobusowej). Definiuje się jednak wyłącznie korytarze transportowe, a nie przebieg konkretnych tras linii komunikacyjnych. Korytarze transportu zbiorowego określone zostały w dokumencie z uwzględnieniem zidentyfikowanego popytu na transport zbiorowy, skorelowany z obecnymi uwarunkowaniami funkcjonowania transportu zbiorowego i zagospodarowania miasta.
- Postulowano linie autobusowe na konkretnych obszarach (przez osiedla lub łączące wybrane osiedla). Część postulatów jest niemożliwa do spełnienia ze względu na istniejącą infrastrukturę na danym obszarze, np. niewystarczającą szerokość jezdni. Ponadto w Planie definiuje się wyłącznie korytarze transportowe, a nie przebieg konkretnych tras linii komunikacyjnych. Wskazane jednakże szczegółowe propozycje przekazane zostaną do odpowiednich jednostek Urzędu Miejskiego celem przeanalizowania.
- Zgłaszano zapotrzebowanie na nowe stacje rowerowe w różnych częściach miasta, jednak kwestia lokalizacji poszczególnych stacji rowerowych leży poza zakresem Planu transportowego. Zgłoszone opinie zostaną przekazane i przeanalizowane przez odpowiednie jednostki Urzędu Miejskiego Wrocławia.
- Doprecyzowano konkretne zapisy pod względem redakcyjnym bądź terminologicznym lub zgodności z najnowszymi ustaleniami. Większość tych propozycji wdrożono do dokumentu.
Partnerzy lokalni konsultacji
Partnerem konsultacji były Rady Osiedli we Wrocławiu. Ich przedstawiciele uczestniczyli w spotkaniu konsultacyjnym, a dodatkowo Rady pomagały w przekazywaniu mieszkańcom i mieszkankom informacji o konsultacjach oraz wsparły promocję procesu konsultacyjnego.
Dodatkowe informacje
Plan transportowy został przygotowany przez firmę REFUNDA Maciocha i Wspólnicy spółka komandytowa. Wykonawca we współpracy z jednostkami miejskimi przygotował zarówno projekt Planu, który poddano konsultacjom, jak i odpowiadał za analizę wszystkich zgłoszonych w toku konsultacji opinii i przygotowanie odpowiedzi do nich. Szczegółowe odniesienia do nich zawarto w tabelach zamieszczonych w rozdziale „Zestawienie opinii” niniejszego raportu.
Nowy, już po konsultacjach dokument Planu Transportowego, zostanie przekazany Radzie Miejskiej Wrocławia w formie projektu uchwały pod głosowanie.
Bardzo dziękujemy wszystkim mieszkankom i mieszkańcom za udział w konsultacjach. Wasz głos jest ważny!