Ulica Żeromskiego jest obecnie silnie zurbanizowana - wydaje się, że powierzchnie utwardzone są wszędzie, brakuje powierzchni biologicznie czynnej, a woda opadowa spływa do kanalizacji tak szybko, że gleba jest sucha, z drugiej strony może to przyczyniać się lokalnych podtopień. Planowana modernizacja poprawi estetykę ulicy i mikroklimat miejsca.
Podejmowane działania mają na celu zatrzymanie w krajobrazie wody opadowej i zwiększenie powierzchni jej parowania do atmosfery. Będzie to dobre dla rosnącej (planowanej) tu zieleni, a tym samym - wpłynie korzystnie na życie mieszkańców.
Projektant, na podstawie opinii zebranych w pierwszym etapie, przygotował trzy propozycje zagospodarowania ulicy. W związku z opisanymi powyżej problemami, wszystkie obejmują wprowadzenie infrastruktury zielono-niebieskiej. Dodatkowo zaplanowano uporządkowanie sposobu parkowania oraz wymianę zniszczonych nawierzchni chodnika.
Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami, opisanymi poniżej.
Co zakładają poszczególne warianty?
We wszystkich 3 wariantach proponuje się:
- Powstanie ogrodów deszczowych w gruncie (wzdłuż chodników i ulicy) i w pojemnikach (wzdłuż elewacji budynków) - będą one zbierać wodę (z ulicy, z chodników, z balkonów czy z dachów).
- Posadzenie pnączy ozdobnych na podporach na elewacjach niektórych budynków (numery: 50 i 45-49 od strony ul. Nowowiejskiej; na rogach budynków o numerach: 61, 67, 70 i na zapleczu istniejącego kiosku; podczas tych prac zostaną uwzględnione plany remontowe). Będą nie tylko zdobić, ale też zbierać kurz i zanieczyszczenia z powietrza, poprawią wilgotność i będą chronić mury budynków (przed nagrzewaniem lub przed przemarzaniem). Dodatkowo będą pełniły rolę ekranów akustycznych, izolując od zgiełku ulicy.
- Na terenie przy budynku nr 32 (wokół kiosku) - posadzenie wysokich drzew, krzewów oraz traw.
- Na wolnych przestrzeniach zielonych, między drzewami: posadzenie roślinności niskiej i średniej, krzewów, traw i bylin ozdobnych.
Nawierzchnia jezdni nie będzie przebudowywana (ewentualne ubytki istniejącej kostki granitowej zostaną uzupełnione lub przebrukowane). Chodniki zostaną wykonane z płyt betonowych (30 cm x 30 cm; w układzie karo).
W celu ujednolicenia kompozycji oraz dla zachowania historycznego charakteru ulicy śródmiejskiej wszystkie zjazdy zostaną wykonane z kostki granitowej gr.20. Pojawi się też zabezpieczenie zieleni przed zadeptaniem (opaska o szerokości 0,5m, porośnięta mikrokoniczyną).
Aby zwiększyć bezpieczeństwo, w miejscach sugerowanego przekraczania jezdni zostaną wprowadzone słupki, blokujące wjazd na chodniki, a narożniki chodników i zieleńce będą zabezpieczone przed parkowaniem.
Ze względów bezpieczeństwa proponuje się, by przejścia dla pieszych na wlocie od ul. Nowowiejskiej i ul. Jedności Narodowej były wyniesione i oznakowane kostką integracyjną w żółtym kolorze.
W zależności od decyzji mieszkańców zostaną zainstalowane stojaki rowerowe i siedziska wzdłuż chodników.
Wariant nr 1 - kliknij, aby pobrać rysunek projektowy
Na wlocie od ul. Nowowiejskiej zostanie stworzona zielona strefa – wizytówka ul. Żeromskiego. Będą rosły tam wysokie drzewa, krzewy, byliny i pnącza zimozielone. Wielobarwne i różnogatunkowe rośliny stworzą przyjazną dla mieszkańców przestrzeń.
Zieleń nie wpłynie jednak na istniejący układ drogowy. W koncepcji przewidziano, że na całej długości ulicy, po obu stronach chodnika, zostaną posadzone drzewa w układzie alejowym. Naprzemiennie z nimi (częściowo na jezdni, częściowo na chodniku) będzie 106 miejsc parkingowych (w tym 5 dla osób z niepełnosprawnościami; równoległe i prostopadłe), wykonanych w części z kostki granitowej, a w części - z farmerskiej (wynikać to będzie z faktu, że zostanie zachowany istniejący krawężnik granitowy).
Minimum dwumetrowe chodniki będą sąsiadować z pasami zieleni (o szerokości od 1 do 5 m). Ruch (także rowerowy) możliwy będzie w dwóch kierunkach (jezdnią dwupasmową o szerokości 5,5 m; pas ruchu: 2,75 m).
Wariant nr 2 - kliknij, aby pobrać rysunek projektowy
W odróżnieniu od wariantu nr 1, w tym wypadku zakłada się jednokierunkowy ruch aut (szerokość jezdni jednopasmowej to 3,5 m) i powstanie kontrapasa rowerowego w kierunku od ul. Nowowiejskiej do ul. Jedności Narodowej. Decyzja o ruchu jednokierunkowym pozwoli na wygospodarowanie większej przestrzeni na zieleń: będzie więcej drzew, krzewów i bylin.
Podobnie jak w poprzedniej propozycji, drzewa zostaną posadzone w układzie alejowym (na całej długości ulicy, po obu stronach chodnika).
Zaplanowano 104 miejsca parkingowe (w tym 4 dla osób z niepełnosprawnościami), skośne i równoległe, częściowo na chodniku. Częściowo zostanie zachowany istniejący układ krawężników.
Wariant nr 3 - kliknij, aby pobrać rysunek projektowy
Na całej długości ulicy zostaną posadzone drzewa, jednak inaczej niż w poprzednich wariantach. Pomysł jest taki, aby rosły one:
- na odcinku od ul. Nowowiejskiej do ul. Daszyńskiego: w pasach bocznych (między miejscami parkingowymi),
- na odcinku od ul. Daszyńskiego do ul. Jedności Narodowej: na zielonej wyspie, w części środkowej jezdni (to wymusi zmianę geometrii krawężników i przebudowę jezdni).
Rowery będą jeździć po jezdni, na zasadach ogólnych ruchu, a ulica będzie częściowo jedno- a częściowo dwupasmowa:
- na odcinku między skrzyżowaniami z ul. Nowowiejską a ul. Daszyńskiego (z wyłączeniem skrzyżowania z ul. Nowowiejską) dwupasmowa i dwukierunkowa (jezdnia o szerokości 5,50 m);
- na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Daszyńskiego a ul. Jedności Narodowej oraz w rejonie skrzyżowania z ul. Nowowiejską zostaną wykonane dwie jezdnie jednopasowe (o szerokości pasa 3 m), z wyspą rozdzielającą, o szerokości ok. 4 m.
Zaplanowano 68 miejsc parkingowych (w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami): parkowanie wyłącznie równoległe i tylko przy jezdni (bez możliwości wjazdu na chodnik).
Zgłoś opinię
Fill out my online form.