wroclaw.pl strona główna

MPK Co się stało temu misiu?! MPK pokazało ostre hamowanie

  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2021
  6. Jak zazielenić ulicę Żeromskiego?
  7. E-formularz [KONCEPCJE]

Ulica Żeromskiego jest obecnie silnie zurbanizowana - wydaje się, że powierzchnie utwardzone są wszędzie, brakuje powierzchni biologicznie czynnej, a woda opadowa spływa do kanalizacji tak szybko, że gleba jest sucha, z drugiej strony może to przyczyniać się lokalnych podtopień. Planowana modernizacja poprawi estetykę ulicy i mikroklimat miejsca.

Podejmowane działania mają na celu zatrzymanie w krajobrazie wody opadowej i zwiększenie powierzchni jej parowania do atmosfery. Będzie to dobre dla rosnącej (planowanej) tu zieleni, a tym samym - wpłynie korzystnie na życie mieszkańców.

Projektant, na podstawie opinii zebranych w pierwszym etapie, przygotował trzy propozycje zagospodarowania ulicy. W związku z opisanymi powyżej problemami, wszystkie obejmują wprowadzenie infrastruktury zielono-niebieskiej. Dodatkowo zaplanowano uporządkowanie sposobu parkowania oraz wymianę zniszczonych nawierzchni chodnika. 

Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami, opisanymi poniżej.

Co zakładają poszczególne warianty?

We wszystkich 3 wariantach proponuje się:

  • Powstanie ogrodów deszczowych w gruncie (wzdłuż chodników i ulicy) i w pojemnikach (wzdłuż elewacji budynków) - będą one zbierać wodę (z ulicy, z chodników, z balkonów czy z dachów).
  • Posadzenie pnączy ozdobnych na podporach na elewacjach niektórych budynków (numery: 50 i 45-49 od strony ul. Nowowiejskiej; na rogach budynków o numerach: 61, 67, 70 i na zapleczu istniejącego kiosku; podczas tych prac zostaną uwzględnione plany remontowe). Będą nie tylko zdobić, ale też zbierać kurz i zanieczyszczenia z powietrza, poprawią wilgotność i będą chronić mury budynków (przed nagrzewaniem lub przed przemarzaniem). Dodatkowo będą pełniły rolę ekranów akustycznych, izolując od zgiełku ulicy. 
  • Na terenie przy budynku nr 32 (wokół kiosku) - posadzenie wysokich drzew, krzewów oraz traw. 
  • Na wolnych przestrzeniach zielonych, między drzewami: posadzenie roślinności niskiej i średniej, krzewów, traw i bylin ozdobnych. 

Nawierzchnia jezdni nie będzie przebudowywana (ewentualne ubytki istniejącej kostki granitowej zostaną uzupełnione lub przebrukowane). Chodniki zostaną wykonane z płyt betonowych (30 cm x 30 cm; w układzie karo).

W celu ujednolicenia kompozycji oraz dla zachowania historycznego charakteru ulicy śródmiejskiej wszystkie zjazdy zostaną wykonane z kostki granitowej gr.20. Pojawi się też zabezpieczenie zieleni przed zadeptaniem (opaska o szerokości 0,5m, porośnięta mikrokoniczyną).

Aby zwiększyć bezpieczeństwo, w miejscach sugerowanego przekraczania jezdni zostaną wprowadzone słupki, blokujące wjazd na chodniki, a narożniki chodników i zieleńce będą zabezpieczone przed parkowaniem

Ze względów bezpieczeństwa proponuje się, by przejścia dla pieszych na wlocie od ul. Nowowiejskiej i ul. Jedności Narodowej były wyniesione i oznakowane kostką integracyjną w żółtym kolorze.

W zależności od decyzji mieszkańców zostaną zainstalowane stojaki rowerowe i siedziska wzdłuż chodników.

Wariant nr 1 - kliknij, aby pobrać rysunek projektowy

Na wlocie od ul. Nowowiejskiej zostanie stworzona zielona strefa – wizytówka ul. Żeromskiego. Będą rosły tam wysokie drzewa, krzewy, byliny i pnącza zimozielone. Wielobarwne i różnogatunkowe rośliny stworzą przyjazną dla mieszkańców przestrzeń.

Zieleń nie wpłynie jednak na istniejący układ drogowy. W koncepcji przewidziano, że na całej długości ulicy, po obu stronach chodnika, zostaną posadzone drzewa w układzie alejowym. Naprzemiennie z nimi (częściowo na jezdni, częściowo na chodniku) będzie 106 miejsc parkingowych (w tym 5 dla osób z niepełnosprawnościami; równoległe i prostopadłe), wykonanych w części z kostki granitowej, a w części - z farmerskiej (wynikać to będzie z faktu, że zostanie zachowany istniejący krawężnik granitowy).

Minimum dwumetrowe chodniki będą sąsiadować z pasami zieleni (o szerokości od 1 do 5 m). Ruch (także rowerowy) możliwy będzie w dwóch kierunkach (jezdnią dwupasmową o szerokości 5,5 m; pas ruchu: 2,75 m).

Wariant nr 2 - kliknij, aby pobrać rysunek projektowy

W odróżnieniu od wariantu nr 1, w tym wypadku zakłada się jednokierunkowy ruch aut (szerokość jezdni jednopasmowej to 3,5 m) i powstanie kontrapasa rowerowego w kierunku od ul. Nowowiejskiej do ul. Jedności Narodowej. Decyzja o ruchu jednokierunkowym pozwoli na wygospodarowanie większej przestrzeni na zieleń: będzie więcej drzew, krzewów i bylin. 

Podobnie jak w poprzedniej propozycji, drzewa zostaną posadzone w układzie alejowym (na całej długości ulicy, po obu stronach chodnika).  

Zaplanowano 104 miejsca parkingowe (w tym 4 dla osób z niepełnosprawnościami), skośne i równoległe, częściowo na chodniku. Częściowo zostanie zachowany istniejący układ krawężników. 

Wariant nr 3 - kliknij, aby pobrać rysunek projektowy

Na całej długości ulicy zostaną posadzone drzewa, jednak inaczej niż w poprzednich wariantach. Pomysł jest taki, aby rosły one:

  • na odcinku od ul. Nowowiejskiej do ul. Daszyńskiego: w pasach bocznych (między miejscami parkingowymi),
  • na odcinku od ul. Daszyńskiego do ul. Jedności Narodowej: na zielonej wyspie, w części środkowej jezdni (to wymusi zmianę geometrii krawężników i przebudowę jezdni).

Rowery będą jeździć po jezdni, na zasadach ogólnych ruchu, a ulica będzie częściowo jedno- a częściowo dwupasmowa:

  • na odcinku między skrzyżowaniami z ul. Nowowiejską a ul. Daszyńskiego (z wyłączeniem skrzyżowania z ul. Nowowiejską) dwupasmowa i dwukierunkowa (jezdnia o szerokości 5,50 m);
  • na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Daszyńskiego a ul. Jedności Narodowej oraz w rejonie skrzyżowania z ul. Nowowiejską zostaną wykonane dwie jezdnie jednopasowe (o szerokości pasa 3 m), z wyspą rozdzielającą, o szerokości ok. 4 m.

Zaplanowano 68 miejsc parkingowych (w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami): parkowanie wyłącznie równoległe i tylko przy jezdni (bez możliwości wjazdu na chodnik).

Zgłoś opinię

Fill out my online form.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama