Forum Liderów WBO 2020 - relacja

fot. Marek Księżarek

Niewiele ponad miesiąc pozostało do publikacji listy projektów dopuszczonych do głosowania w tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Jak zbierać głosy? W jaki sposób promować swoją inicjatywę? – Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy II Forum Liderów WBO, które odbyło się 29 lipca w Centrum na Przedmieściu przy ul. Prądzyńskiego 39A.

- Projekty są już złożone, 24 sierpnia opublikujemy wyniki pierwszej oceny. Wtedy liderzy będą mieć 7 dni na złożenie do prezydenta miasta odwołań od ewentualnej negatywnej decyzji. W dalszej kolejności, po rozpatrzeniu odwołań, my będziemy promować WBO, a Państwo swoje projekty – powiedział Sebastian Wolszczak, wicedyrektor Wydziału Partycypacji Społecznej.

W tym roku w WBO nastąpiły drobne zmiany, związane z sytuacją epidemiczną. Pierwsza, to rekomendacja na głosowanie internetowe. Druga, to zwiększenie liczby sms-ów jakie można wysłać z jednego telefonu do 5.

Agata Bulicz (DFOP) i Sebastian Wolszczak, wicedyrektor Wydziału Partycypacji Społecznej. Fot. Marek Księżarek

29 lipca w Centrum na Przedmieściu o sposobach skutecznej promocji projektów rozmawiali ich liderzy. Spotkanie poprowadziła pani Agata Bulicz z Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

Jakie strategie promocji projektów sprawdzały się dotychczas?

- Wyjść na ulicę i pracować na ulicy. Dla mnie niezwykle ważną rzeczą jest pracować z wyborcami. Oni poznają mnie, a ja ich. Dzięki tym kontaktom powstała fantastyczna grupa wsparcia. W zasadzie sama się stworzyła – wspominała Izabela Folga-Łozińska, liderka projektów z osiedla Swojczyce-Strachocin-Wojnów, które wygrało i zrealizowało kilkuetapowy Swojczycki Park Czarna Woda oraz osiedlowy plac zabaw.

Izabela Folga-Łozińska, fot. Marek Księżarek

Znaczenie osobistych kontaktów podkreślił także Tomasz Kucharski – lider kilkuetapowego projektu budowy boiska na Muchoborze Wielkim.

- Praca na ulicy, w terenie była jedną z najskuteczniejszych. Wtedy edycja WBO była jeszcze mocno „papierowa”. Sam projekt narodził się w głowie, a ja go zwizualizowałem jeszcze grafiką. Szukałem też osób aktywnych, starałem się przekonać każdą osiedlową instytucję, każdego aktywistę. Dołożyliśmy do tego internet. Założyłem na Facebooku grupę, wrzucaliśmy tam m.in. memy związane z projektem. Tu też trzeba było uważać, żeby nie przesadzić, nie zamęczyć. Na pewno sami nic byśmy nie zrobili, potrzeba więcej osób do pracy. To jest najbardziej skuteczne – relacjonował Tomasz Kucharski.

Joanna Klima, liderka projektów osiedlowych na Szczepinie, przy pierwszym podejściu do WBO,  swój projekt placu zabaw przegrała. Ale – jak podkreśla – projekt był przegrany i wygrany zarazem, bo powstało dzięki niemu stowarzyszenie Serce Szczepina. Z którym plac zabaw wygrała w kolejnej edycji WBO.

Joanna Klima, fot. Marek Księżarek

- Rozkręcałyśmy markę Serce Szczepina działaniami społecznymi. To też jest ważne, żeby ludzie na osiedlu Wam zaufali. (…) Moment głosowania to jest bardzo ciężka praca, od rana do wieczora. Stoimy po każdej mszy w niedzielę przed kościołem. To są wszystkie spotkania w szkołach i w przedszkolach. To są wizyty we wszystkich klubach seniora. Polecam Wam dziennik elektroniczny w szkołach. Jeśli dyrekcja szkoły się zgodzi, to wasze informacje pojawią się wszystkim uczniom i ich rodzicom.

Marcin Radlak, jak sam mówi – nie ma jeszcze na koncie sukcesu w głosowaniu WBO. Udało mu się natomiast doprowadzić do tego, że działka na Kępie Mieszczańskiej zostanie przejęta przez miasto od AMW i przeznaczona na park. Jak to zrobił?

- Czasami wydaje się, że był tu bardzo dokładny plan działania. Ale w rzeczywistości widziałem tylko jeden krok do przodu. (…) Udało się zbudować poparcie różnych środowisk. Każda z grup: od Agencji Mienia Wojskowego, przez deweloperów, po mieszkańców - mogła coś zyskać na tym projekcie - tłumaczył Marcin Radlak.

Głosowanie z COVID-em w tle. Jak się przygotować?

- Jeżeli będą złe warunki, to będą złe dla wszystkich. Wszyscy na starcie mają taką samą sytuację. Warto zwrócić uwagę, że od 2 lat WBO jest zmienione i przesunęło się z głosowania papierowego do internetu. Jeśli nie macie jeszcze w mediach społecznościowych takiej grupy, jak np. „Projekt XYZ”, to  już trzeba ruszać. Osiemnastego września rusza WBO. Jak założymy grupę piętnastego, to będzie za późno – uważa Joanna Klima.

Tomasz Kucharski, fot. Marek Księżarek

- Mamy w większości za sobą pracę zdalną, zdalne sesje rady osiedla, tak samo możemy robić takie spotkania teraz. (…) Jak przekazywać link do spotkania? Trzeba go rozsyłać mailami, założyć jakąś grupę mailingową. Paradoksalnie jeśli we wrześniu pojawią się obostrzenia, to COVID i zamknięcie w domach mogą nawet pomóc w głosowaniu na WBO. Ludzie mogą być wytęsknieni działania – zauważył Tomasz Kucharski.

- Każdy ma teraz telefon komórkowy. Nawet jak będziemy się spotykać z mieszkańcami pod kościołem czy sklepem, to każdy może zagłosować przez telefon. Oprócz tego oczywiście tzw. telemarketing. Dzwonimy do cioci, do przyjaciela, mówimy o głosowaniu. Pracujemy do końca, bardzo ważny jest też ostatni dzień głosowania – podkreśliła Izabela Folga-Łozińska.

- Od początku dużo działaliśmy w internecie. Będziemy kontynuować kontakty przez grupy na Facebooku. Oprócz własnej grupy, można działać także na innych. Potrzebne jest wyczucie. Jeśli zbyt nachalnie wrzucasz komunikaty, można zostać wyrzuconym z grupy. Jeśli się to robi delikatnie, z wyczuciem, jest to skuteczniejsze – uważa Marcin Radlak.

Marcin Radlak i Joanna Klima, fot. Marek Księżarek

Jak podkreśliła Agata Bulicz, ciekawym narzędziem do wykorzystania mogą być także podcasty od mieszkańców, którzy mogę mieć coś ciekawego do powiedzenia.  

- Nie bójmy się jednego komunikatu przekazywać na różne sposoby. (…) Nie bójmy się transmisji live. Starajmy się mówić do ludzi językiem korzyści – zachęcała uczestników forum Marlena Mazur, ekspertka z Biuro Promocji i Turystyki UM Wrocławia.

Narzędziownik lidera

Planując promocję projektu, możemy skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak np. Freepik (baza grafik na wolnej licencji), Canva (narzędzie do tworzenia grafik w oparciu o gotowe szablony), czy Photopea (dostępny bezpłatnie odpowiednik Photoshopa).

Każdy, kto potrzebuje poradzić się w zakresie promocji swojego projektu, może także to zrobić online. - Utworzyliśmy grupę dyskusyjną WBO 2020. Zachęcamy do dołączenia do tej grupy. Utworzymy również folder na dysku Google z materiałami, które będziecie mogli wykorzystać w komunikacji – zapowiedziała Marlena Mazur.

Forum Liderów WBO 2020 zorganizowały Centrum na Przedmieściu oraz Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Wnioski ze spotkania pomogą zaktualizować bezpłatny poradnik „Jak wygrać w WBO? Liderzy liderom”.

Obejrzyj wideo ze spotkania

Do pobrania