wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 15:00

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Auta, które "znikają" dzięki strefie

Auta, które "znikają" dzięki strefie

Krzysztof Ziental, Przemysław Wronecki,

Auta, które "znikają" dzięki strefie

Wielu uczestników konsultacji przyjmuje z niedowierzaniem fakt, iż po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania w warunkach śródmiejskich, nawet przy niewielkich opłatach, liczba samochodów zaparkowanych w danym miejscu zmniejsza się o ok. jedną trzecią. Dlaczego tak jest?

Przykład Szczecina, a także wielu innych miast dowodzi temu i pozwala na tak optymistyczne założenia. Są trzy grupy samochodów, które zwykle nie są parkowane w strefie płatnego parkowania

Samochody wcale lub rzadko używane

Dla ich użytkowników bardziej opłacalne jest zaparkować na nieco bardziej odległym miejscu, ponieważ nie muszą tam codziennie docierać. W obszarach o dużym deficycie miejsc postojowych, w którym nie ma opłat, to właśnie samochody rzadko używane zajmują większość najbardziej atrakcyjnych miejsc. Ich właściciele mogą poczekać na moment, gdy większość osób jest w pracy i wtedy parkują swoje pojazdy możliwie blisko, aby „mieć je na oku”. Osoby, które najbardziej potrzebują wygodnego miejsca postojowego (używają samochodu na co dzień i zależy im na czasie) są w najgorszej pozycji. Wprowadzenie opłat odwraca sytuację – z najlepszych miejsc osoby korzystają krótkotrwale (dla załatwienia pilnej sprawy), a osoby nie używające na co dzień auta, szukają innych rejonów.

Samochody osób przyjezdnych – przede wszystkim studentów i pracowników tymczasowych

Osoby te często nie mają stałego lub czasowego zameldowania, a przez to prawa do preferencyjnych abonamentów. Ich podatki nie zasilają także miejskiego budżetu, z którego budowane i utrzymywane są drogi. Co warto zaznaczyć, właśnie wśród dwudziestolatków w ostatnich latach nastąpił największy przyrost posiadania samochodów. Jeszcze kilkanaście lat temu, rzadko którego studenta było stać na samochód. Obecnie posiadanie samochodów wśród studentów jest regułą, a nie wyjątkiem. Biorąc pod uwagę fakt, że we Wrocławiu studiuje ponad 130 tys. osób, ma to ogromy wpływ na zakorkowanie miasta, co najłatwiej obrazuje łatwość podróży przez miasto w wakacje i zmiana, jaka następuje w pierwszych dniach października.  Jest to kluczowa grupa, gdyż w tym wieku nabieramy nawyków korzystania z miasta, które są później bardzo trudne do zmiany. Dlatego tak ważne jest kształtowanie postaw korzystania z innych środków niż samochód w realizacji Wrocławskiej Polityki Mobilności.

Samochody osób dojeżdżających do centrum miasta spoza Wrocławia lub osiedli peryferyjnych

Stare Miasto jest obszarem o największym zagęszczeniu przedsiębiorstw we Wrocławiu. Jest ono niemal w całości objęte strefą płatnego parkowania. Wiele osób pracujących w ścisłym centrum, a dojeżdżających spoza Wrocławia, zostawia swoje samochody w strefie śródmiejskiej na darmowych miejscach postojowych, kontynuując swą podróż pieszo lub przesiadając się do komunikacji miejskiej. W tym aspekcie śródmieście działa podobnie do parkingów park&ride (parkuj i jedź), tyle że bez żadnego uporządkowania i zbyt blisko zakorkowanych obszarów miasta. Tego typu miejsca należy kształtować w pobliżu stacji kolejowych i pętli tramwajowych – możliwie daleko od centrum.

Weź udział w konsultacjach!

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl