wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Auta, które "znikają" dzięki strefie

Auta, które "znikają" dzięki strefie

Data publikacji: Autor:

| aktualizacja:

Wielu uczestników konsultacji przyjmuje z niedowierzaniem fakt, iż po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania w warunkach śródmiejskich, nawet przy niewielkich opłatach, liczba samochodów zaparkowanych w danym miejscu zmniejsza się o ok. jedną trzecią. Dlaczego tak jest?

Przykład Szczecina, a także wielu innych miast dowodzi temu i pozwala na tak optymistyczne założenia. Są trzy grupy samochodów, które zwykle nie są parkowane w strefie płatnego parkowania

Samochody wcale lub rzadko używane

Dla ich użytkowników bardziej opłacalne jest zaparkować na nieco bardziej odległym miejscu, ponieważ nie muszą tam codziennie docierać. W obszarach o dużym deficycie miejsc postojowych, w którym nie ma opłat, to właśnie samochody rzadko używane zajmują większość najbardziej atrakcyjnych miejsc. Ich właściciele mogą poczekać na moment, gdy większość osób jest w pracy i wtedy parkują swoje pojazdy możliwie blisko, aby „mieć je na oku”. Osoby, które najbardziej potrzebują wygodnego miejsca postojowego (używają samochodu na co dzień i zależy im na czasie) są w najgorszej pozycji. Wprowadzenie opłat odwraca sytuację – z najlepszych miejsc osoby korzystają krótkotrwale (dla załatwienia pilnej sprawy), a osoby nie używające na co dzień auta, szukają innych rejonów.

Samochody osób przyjezdnych – przede wszystkim studentów i pracowników tymczasowych

Osoby te często nie mają stałego lub czasowego zameldowania, a przez to prawa do preferencyjnych abonamentów. Ich podatki nie zasilają także miejskiego budżetu, z którego budowane i utrzymywane są drogi. Co warto zaznaczyć, właśnie wśród dwudziestolatków w ostatnich latach nastąpił największy przyrost posiadania samochodów. Jeszcze kilkanaście lat temu, rzadko którego studenta było stać na samochód. Obecnie posiadanie samochodów wśród studentów jest regułą, a nie wyjątkiem. Biorąc pod uwagę fakt, że we Wrocławiu studiuje ponad 130 tys. osób, ma to ogromy wpływ na zakorkowanie miasta, co najłatwiej obrazuje łatwość podróży przez miasto w wakacje i zmiana, jaka następuje w pierwszych dniach października.  Jest to kluczowa grupa, gdyż w tym wieku nabieramy nawyków korzystania z miasta, które są później bardzo trudne do zmiany. Dlatego tak ważne jest kształtowanie postaw korzystania z innych środków niż samochód w realizacji Wrocławskiej Polityki Mobilności.

Samochody osób dojeżdżających do centrum miasta spoza Wrocławia lub osiedli peryferyjnych

Stare Miasto jest obszarem o największym zagęszczeniu przedsiębiorstw we Wrocławiu. Jest ono niemal w całości objęte strefą płatnego parkowania. Wiele osób pracujących w ścisłym centrum, a dojeżdżających spoza Wrocławia, zostawia swoje samochody w strefie śródmiejskiej na darmowych miejscach postojowych, kontynuując swą podróż pieszo lub przesiadając się do komunikacji miejskiej. W tym aspekcie śródmieście działa podobnie do parkingów park&ride (parkuj i jedź), tyle że bez żadnego uporządkowania i zbyt blisko zakorkowanych obszarów miasta. Tego typu miejsca należy kształtować w pobliżu stacji kolejowych i pętli tramwajowych – możliwie daleko od centrum.

Weź udział w konsultacjach!

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama