Poziom zajętości spada o kilkadziesiąt procent. W polskich warunkach najbardziej miarodajne są dane z kompleksowych badań prowadzonych w Szczecinie. Porównując obszary o podobnej charakterystyce, jednak różniące się odpłatnością za parkowanie, poziom zajętości wynosi:
- 108% w przypadku obszarów bez wprowadzonej odpłatności
- 76% w przypadku obszarów z odpłatnością parkowania
Poziom zajętości powyżej 100% oznacza, że w godzinach maksymalnej kumulacji zajęte są nie tylko wszystkie miejsca legalne, ale część kierowców parkuje niezgodnie z przepisami: zastawiając chodniki, niszcząc zieleńce, ograniczając widoczność na skrzyżowaniach i przy przejściach dla pieszych.
Zajętość na poziomie 70-90% w praktyce oznacza, że w każdym bloku miejsc (zwykle liczną one 8-10 miejsc postojowych), znajduje się przynajmniej jedno miejsce postojowe. To radykalnie zmniejsza gotowość kierowców do parkowania niezgodnego z przepisami, a także znacząco zmniejsza natężenie ruchu w danym rejonie.
Pełny raport z badania szczecińskiej SPP (2015)