X Kongres E(x)plory „Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji” odbył się w tym roku, w nowej, wirtualnej formule w całości online. Uczestnicy wzięli udział w wykładach, dyskusjach dotyczących alternatywnych form edukacji oraz praktycznych webinariach.
Goście kongresu opowiedzieli m.in. o tym: jaki wpływ na mózg ma stres, co z edukacji alternatywnej warto przenieść na grunt systemowy, jak Pokolenie „Z” postrzega współczesną edukację oraz jak można kreatywnie podejść do podstawy programowej realizowanej w szkole.
Podczas webinariów zaprezentowane zostały współczesne formy edukacji alternatywnej. Pozwoliło to każdemu z uczestników dowiedzieć się na czym opiera się edukacja walfdorska, szkoła demokratyczna czy tutoring rodzicielski. Większość rozmów zakończyła się podjęciem tematu relacji, komunikacji i zaufania między uczniami, nauczycielami, dyrekcją i rodzicami.
Źródło: organizatorzy
– Nieodłącznym elementem edukacji od lat jest stres. O tym jak wpływa na pamięć, koncentrację i motywację dzieci opowiedział dr Marek Kaczmarzyk, biolog, neurodydaktyk i mementyk – relacjonuje Zuzanna Ziajko.
Jego wykład otwierający X Kongres E(x)plory był pełen inspirujących przykładów z życia i ważnych wniosków. Jednym z nich jest stwierdzenie, że innowacyjność w edukacji powinna polegać m.in. na eliminacji stresu w szkole – dodaje.
W jaki sposób obniżać poziom stresu wśród uczniów? – Powinniśmy skupić się przede wszystkim na określeniu objawów stresu. Aby to zrobić musimy spersonalizować proces edukacji. Edukacja to relacja, w której uczeń jest w centrum uwagi. Co jednak z nauczycielem? Poświęćmy mu tyle samo zainteresowania! Myślenie o dobrostanie jednej i drugiej strony wpłynie na osiągnięcie równowagi i uruchomi ten proces – opowiadał dr Kaczmarzyk.
Pokolenie „Z”
Drugi dzień wydarzenia zainaugurował wykład Dawida Hamery, poświęcony edukacji z perspektywy Pokolenia „Z”, czyli osób urodzonych po 1995 roku. Z uczestnikami Kongresu podzielił się swoimi refleksjami na temat kondycji Pokolenia „Z” oraz problemów z którymi borykają się dziś młodzi ludzie, którzy kończą szkołę.
Hamera zaznaczył, że bardzo ważne jest zauważenie potrzeb dziecka i umiejętne „odpuszczanie” mu - rodzice nie mogą na siłę kreować osobowości dziecka. Powinni zaakceptować jego zainteresowania i wybory, nawet jeśli nie będą one spełniać ich oczekiwań.
Źródło: organizatorzy
Edukacja domowa
W obecnym świecie młodzież odchodzi ze szkoły i szuka alternatywnych metod nauczania w domu lub w innych placówkach. Temu zagadnieniu poświęcony był kolejny punkt X Kongresu E(x)plory, czyli debata z udziałem Maurycego Żółtańskiego, byłego ucznia edukacji domowej, muzyka i pasjonata edukacji oraz Agnieszki Barbasiewicz, współtwórczyni i dyrektorki w Szkole Podstawowej Montessori im. Św. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie, prezeski Fundacji im. Marii Montessori. Poprowadziła ją Justyna Suchecka, dziennikarka TVN 24. Goście dyskutowali m.in. o tym, dla kogo edukacja domowa jest dobrym rozwiązaniem oraz jakie zagrożenia mogą z niej wynikać.
Podczas debaty, najczęściej padało stwierdzenie o niebezpieczeństwie związanym z zamknięciem dzieci w domu i okrojoną wizją ich świata.
– Jeśli rodzic decyduje się na edukację domową swojego dziecka, ważne jest, aby stworzył mu życie pełne doświadczeń, bogate w wydarzenia kulturalne i obcowanie ze społeczeństwem– mówił Żółtański. – Edukacja domowa nie jest dla wszystkich dzieci i nie jest też dla wszystkich rodziców. Rodzice muszą mieć odpowiednie możliwości czasowe i finansowe – dodała Barbasiewicz.
Kolejnym zagrożeniem, na które zwracali uwagę rozmówcy, jest brak samodyscypliny i słaba motywacja do nauki młodzieży zostającej w domach. Maurycy Żółtański stwierdził, że - motywacja przychodzi sama. – Każdy człowiek ma potrzebę nauki, to nasza najsilniejsza strona. Szkołę trzeba odreagować, dlatego nic nierobienie też jest bardzo ważne. Mamy wtedy czas tylko dla siebie. Zapał do nauki przychodzi z czasem. U mnie trwało to dwa miesiące – podsumował.
Źródło: organizatorzy
Szkoła tradycyjna
Co goście debaty zmieniliby w szkole tradycyjnej? Najczęściej padały odpowiedzi o braku możliwości zastanowienia się nad takimi kwestiami jak: „kim jestem”, „co jest dla mnie ważne”, „co chcę w życiu robić”. Uczniowie w szkole tradycyjnej nie uczą się autorefleksji.
W ramach debat uczestnicy mogli wysłuchać również dyskusji na temat ograniczeń nauczycieli realizujących podstawę programową, która wzbudziła największe emocje wśród gości i słuchaczy. W debacie udział wzięli Anna Szulc, autorka książki „Nowa szkoła”, nauczycielka matematyki w Liceum w Zduńskiej Woli, Jędrzej Witkowski, Prezes Zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej, Tomasz Siemież, Prezes Fundacji Wspierania Aktywności Lokalnej „FALA”.
Źródło: organizatorzy
Rozmowę poprowadził Jan Wróbel, dziennikarz, założyciel Zespołu Szkół Bednarska, który podsumował spotkanie słowami: – Są trzy najbardziej skuteczne sposoby podejścia do realizacji podstawy programowej: przechytrzyć, akceptować, odrzucać. Goście debaty dyskutowali o tym, która z tych postaw jest najbardziej powszechna i rekomendowana.
Kolejna edycja w listopadzie 2020
Kolejna edycja wydarzenia odbędzie się w listopadzie tego roku. Organizatorzy już dziś zapraszają do śledzenia strony, gdzie publikowane będą informacje o XI edycji Kongresu E(x)plory.
Gospodarzem wydarzenia był Wrocławski Park Technologiczny i Fundacja Pro Mathematica.
Fundacja Zaawansowanych Technologii w 2019 roku podczas swojego flagowego wydarzenia Gdynia E(x)plory Week zorganizowała pierwszą edycję Kongresu „Edukacja dla innowacji. Innowacje w edukacji”, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem.
Do tej pory odbyło się łącznie dziesięć edycji wydarzenia poświęconych innowacjom w różnych obszarach. Pod koniec listopada 2020 r., w ramach Gdynia E(x)plory Week, planowana jest kolejna edycja Kongresu, która będzie ściśle poświęcona szkołom w czasie pandemii.
jr/Fundacja Zaawansowanych Technologii